Bizness un ekonomika
2014. gada 19. decembris, 16:35

"SEB bankas" IT drošības eksperti brīdina par interneta vides krāpniekiem

Jauns.lv

Tuvojoties svētkiem, kad ievērojama iedzīvotāju daļa plāno veikt lielākus pirkumus, "SEB bankas" informācijas tehnoloģiju drošības eksperti ir konstatējuši paaugstinātu krāpnieku aktivitāti.

Krāpnieki izmanto datorvīrusu, lai lietotāja inficētajā datorā bez lietotāja ziņas mēģinātu nolasīt internetbankas datus un pārskaitītu līdzekļus no konta brīdī, kad lietotājs mēģina pieslēgties savam internetbankas kontam, brīdina "SEB banka".

Līdzīgas krāpnieciskās aktivitātes tika novērotas arī šā gada aprīlī, kad banku klienti tika brīdināti par kaitniecisku vīrusu, kas izraisīja līdzekļu izkrāpšanas gadījumus.

"SEB bankas" eksperti norāda uz trīs būtiskākajām pazīmēm, kas norāda uz krāpniecības mēģinājuma risku un to, ka lietotāja dators ir inficēts ar vīrusu: ilgstoša dīkstāve jeb gaidīšanas laiks, lai pieslēgtos internetbankai; tiek pieprasīts ievadīt maksājuma apstiprināšanai paredzēto Autorizācijas kodu no individuālās kodu kartes vai PIN2 no Kodu kalkulatora, lai pieslēgtos "Ibankai"; paziņojums krievu valodā, ka savienojums ar internetbanku neizdevās.

"SEB bankas" Informācijas tehnoloģiju vadītājs Māris Puriņš paziņojumā medijiem skaidro, ka galvenais krāpnieku mērķis ir no klienta iegūt maksājuma apstiprināšanas kodus, kas ļauj autorizēt maksājumus. Tāpēc bankas drošības eksperti aicina klientus atcerēties: lai pieslēgtos SEB internetbankai, lietotājam jāievada tikai un vienīgi sešu zīmju pieejas kods no kodu kartes vai PIN1. Savukārt Autorizācijas kods no kodu kartes vai PIN 2 kods (10 zīmju kombinācija Kodu kalkulatorā) lietotājam jāievada tikai tad, kad tiek apstiprināti darījumi. Tāpēc gadījumā, ja, pieslēdzoties internetbankai, tiek pieprasīts ievadīt Autorizācijas kodu vai PIN2, bankas eksperti aicina to nedarīt un nekavējoties sazināties ar SEB Klientu centru vai Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūciju CERT.

Ja rodas aizdomas par krāpniecisku darījumu, nekavējoties jāsazinās ar "SEB bankas" Klientu centru pa tālruni 8777 darba dienās no plkst.8 līdz 22, brīvdienās - no plkst.10 līdz 17 vai "SEB bankas" tvitera kontu "SEB_Latvia". Nepieciešamības gadījumā vajag bloķēt internetbanku. Klientiem jāatceras, ka ārpus "SEB bankas" Klientu centra darba laika visātrāk bloķēt pieeju savai internetbankai iespējams, piecas reizes ievadot nepareizu internetbankas paroli, kodu kartes pieejas kodu, vai "Digipass" pieejas kodu.

Bankas eksperti aicina atjaunot datorā instalēto interneta pārlūkprogrammu - īpaši tad, ja tiek izmantota novecojusi Interneta pārlūkprogramma.

LETA