Nāves risks lidojumu laikā: vai ceļošana ar lidmašīnu kļūst drošāka?
foto: Pexels.com/@Pixabay
Tūrisms
2024. gada 17. augustā, 05:21

Nāves risks lidojumu laikā: vai ceļošana ar lidmašīnu kļūst drošāka?

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

Avio lidojumi pasaulē kļūst aptuveni divreiz drošāki katru desmitgadi, sākot ar 1960. gadiem. Par to liecina Masačūsetsas tehnoloģiju institūta pētījums, raksta "Independent".

Tiek norādīts, ka janvāra vidū lidojumu drošība nonāca pastiprinātā uzmanības lokā, kad aviokompānijas "Alaska Airlines" lidmašīnai "Boeing 737 MAX 9" durvīs radās bojājumi.

Maijā viens brits gāja bojā, bet septiņi cilvēki guva smagus savainojumus lidojumā no Londonas uz Singapūru, lidmašīnai nokļūstot spēcīgā turbulencē.

Tomēr, neraugoties uz šiem incidentiem, pētījums liecina, ka lidojumi kļuvuši daudz mazāk bīstami nekā pirms gadu desmitiem. Tajā pašā laikā pasažieri jūtas aptuveni 39 reizes drošāk nekā 1960. - 1970. gadu beigās. Saskaņā ar datiem, letāla iznākuma risks komercaviopārvadājumu laikā bija tikai viens uz katriem 13,7 miljoniem pasažieru nosēšanos visā pasaulē laika posmā no 2018. līdz 2022. gadam.

2024. gadā "Boeing" ražošanas reputāciju iedragāja dažādas problēmas. Pirms incidenta ar "Alaska Airlines" divas "Boeing 737" katastrofas beidzās ar traģēdiju. 2018. gadā visi 189 apkalpes locekļi un pasažieri gāja bojā aviokompānijas "Lion Air" reisa laikā no Indonēzijas, kad lidmašīna iekrita Javas jūrā 13 minūtes pēc pacelšanās. Tikai piecus mēnešus pēc šī incidenta "Ethiopian Airlines" lidmašīna izlidoja no Adisabebas un avarēja 48 kilometrus no lidostas, kā rezultātā gāja bojā visi 157 cilvēki, kas atradās uz klāja.

Tomēr Masačūsetsas tehnoloģiju institūta pētījums liecina, ka lidot nekļūst bīstamāk. Patlaban "Ryanair" ir drošākā aviokompānija pasaulē pārvadāto pasažieru skaita ziņā bez nāvējošas avārijas, bet vienīgais lidmašīnas tips, ar kuru tā lido, ir "Boeing 737".

Pēc žurnālistu teiktā, konsekventa drošības līmeņa paaugstināšanās ar katru desmitgadi tiek panākta, pateicoties tehnoloģiskajam progresam, piemēram, lidmašīnu sadursmju novēršanas sistēmām, kā arī intensīvai personāla apmācībai.

2024. gada 9. augustā lidmašīna, kas veica iekšējo reisu, avarēja Brazīlijas Sanpaulu štatā. Lidmašīna "ATR 72" nepilnas minūtes laikā nogāzās no aptuveni 4 tūkstošu metru augstuma, kā rezultātā gāja bojā 61 cilvēks. Aviokatastrofas iemesls Brazīlijā bija spārnu apledojums.