Būtiski pieaudzis autovadītāju skaits, kuru rīcība, iestājoties martam, var radīt papildu risku uz ceļiem
foto: LETA/Evija Trifanova
Sastrēgums Lāčplēša ielā.
Auto un tehnoloģijas

Būtiski pieaudzis autovadītāju skaits, kuru rīcība, iestājoties martam, var radīt papildu risku uz ceļiem

Jauns.lv

Lai gan laikapstākļi martā ir ļoti mainīgi un pavasara saulīti var pēkšņi nomainīt sniegs un putenis, 18% autovadītāju atzīst, ka pāriet uz vasaras riepām jau martā. 60% autovadītāju riepas maina aprīlī, vēl 13% - maijā, bet 1% norāda, ka maina riepas ļoti vēlu – jūnijā vai pat vēlāk. 9% autovadītāju riepas nemaina un visu gadu brauc ar ziemas riepām, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. 

Salīdzinot ar pētījuma rezultātiem pērn, iespējams secināt, ka ir samazinājies to autovadītāju skaits, kuri atliek riepu maiņu uz maiju. Ja pērn gandrīz piektā daļa autovadītāju atzina, ka maina riepas tikai maijā, šogad tādi bija tikai 13%. Savukārt, to autovadītāju skaits, kuri pāriet uz vasaras riepām jau martā, ir būtiski pieaudzis – no 9% 2022. gadā līdz pat 18% šogad.

Ņemot vērā, ka martā Latvijā laikapstākļi var būt ļoti dažādi un arī sniegs un putenis šajā mēnesī nav retums, šāda tendence var radīt papildus riskus uz ceļiem. 

“Carlsberg Baltic” izpilddirektors Rolandas Viršilas stāsta: “Gadalaikam un laikapstākļiem piemērotas riepas ir viens no būtiskākajiem priekšnoteikumiem, lai samazinātu riskus uz ceļiem, to ievērojam arī mūsu uzņēmuma autoparkā. Autovadītāji apzinās, ka, pārvadājot smagas kravas, riepu kvalitātes nozīme ir īpaši svarīga. Izvēloties laiku riepu maiņai, jāvadās ne tikai pēc oficiālajiem datumiem, kad tas ir atļauts, bet arī pēc laikapstākļiem un riepu stāvokļa. Marta sākumā nereti vēl ir sniegs un sals, tāpēc, iespējams, nevajadzētu koncentrēties tikai uz to, ka no 1. marta oficiāli drīkst braukt ar vasaras riepām.”

“Ziemas riepas no vasaras riepām atšķiras ar gumijas sastāvu un to, kā šī gumija reaģē uz temperatūras maiņu. Braucot ar ziemas riepām vasarā, var rasties papildus drošības riski – šīs riepas pastiprināti dilst, ir sliktāka saķere, attiecīgi arī nedrošāka braukšana, sliktāka vadāmība un ekstremālās situācijās arī nepietiekams bremzēšanas ceļš. Daudzi autovadītāji uzskata, ka, izvēloties vienas, vissezonas riepas visam gadam, izdosies ieekonomēt, taču jāņem vērā, ka daļā gadījumu pēc vasaras sezonas nākamajā ziemā riepas var būt nodilušas. Nemainot riepas Latvijas apstākļos, tās visticamāk kalpos daudz īsāku laiku, bet, iegādājoties divus komplektus – ziemas un vasaras – un mainot tos, iespējams braukt ilgāk,” stāsta Drošas braukšanas skolas vadītājs Jānis Vanks.

Autovadītāju paradumi reģionālajā griezumā liecina, ka martā riepas visbiežāk maina Zemgales (23%) un Kurzemes (20%) autovadītāji, bet riepu maiņu uz maiju visbiežāk atliek Vidzemes autovadītāji (24%). Kurzemnieki bijuši naskākie uz riepu maiņu jau martā arī pērn (17%). Salīdzinot autovadītāju vīriešu un sieviešu riepu maiņas paradumus, var secināt, ka sievietes biežāk pāriet uz vasaras riepām jau martā (20%) (vīrieši 16%), savukārt, autovadītāji vīrieši biežāk izvēlas ziemas riepas braukšanai visa gada garumā (10% vīrieši, 8% sievietes).