foto: REUTERS/SCANPIX
"SpaceX" pirms pieciem gadiem kosmosā palaida "Tesla" sporta automašīnu. Kur tā ir tagad?
Šajā attēlā, ko "Reuters" ieguva 2018. gada 9. februārī, kosmosā peld ķiršsarkans "Tesla" roadstera automobilis.
Auto un tehnoloģijas
2023. gada 7. februāris, 09:56

Ir pagājuši jau pieci gadi, kopš "SpaceX" pārsteidza pasauli ar lēmumu palaist Īlona Maska personīgo "Tesla" rodsteru kosmosā, nosūtot automašīnu nebeidzamā ceļojumā pa kosmisko tuksnesi, kur tas, domājams, paliks vēl tūkstošiem gadu.

No 6. februāra ķiršu krāsas sporta auto oficiāli atradās kosmosā tieši piecus gadus.

Saskaņā ar izsekošanas vietnes "whereisroadster.com" datiem, automašīna bija pabeigusi aptuveni trīs un vienu ceturtdaļu cilpas ap sauli un atradās aptuveni 327 miljonus kilometru no Zemes.

Rodsters ir nobraucis vairāk nekā 4 miljardus kilometru kosmosā, galvenokārt caur neauglīgu vakuumu. 2020. gadā transportlīdzeklis pirmo reizi pietuvojās Marsam, nobraucot 8 miljonus kilometru attālumā no planētas.

Tomēr ir grūti pilnīgi droši pateikt, kur transportlīdzeklis atrodas, vai noteikt, vai tas joprojām ir vienā gabalā, jo iespējams, ka automašīnu ir iznīcinājis meteorīds, vai arī to līdz nepazīšanai izpostījis starojums.

Kopš 2018. gada, dažu nedēļu laikā pēc tam, kad tas tika uzlaists orbītā virs trīs miljonus mārciņu smagas "Falcon Heavy" raķetes, nav bijuši nekādi tiešie rodstera novērojumi.

"SpaceX" palaiž nesējraķeti "Falcon 9" ar bezpilota kravas kuģi

gallery icon

Pašreizējie dati ir balstīti tikai uz aprēķinātām automašīnas trajektorijas aplēsēm.

Kā arī astronomiem gan nav liela motivācija aktīvi izsekot automašīnu, jo tā nepiedāvā lielu zinātnisku vērtību.

Automašīnas palaišana kosmosā noritēja bez aizķeršanās. Kopš tā laika automašīna riņķo ap sauli, pa iegarenu ceļu, kas šūpojas līdz pat Marsa orbītai. Šā gada 6. februārī automašīnas ceļš krustojās ar Marsa ceļu, lai gan pati planēta atradās Saules pretējā pusē.

Pirms 2018. gada palaišanas "SpaceX" pielādēja automašīnu ar dažādām Lieldienu olām. Pie stūres atradās skafandrā tērpts manekens ar iesauku "Starman", un uz paneļa bija uzrakstīts "Don’t Panic", atsauce uz slaveno zinātniskās fantastikas stāstu "Galaktikas ceļvedis stopētājam". Bija arī datu glabāšanas ierīce, kurā ievietoti zinātniskās fantastikas rakstnieka Īzaka Asminova darbi, un plāksne ar tūkstošiem "SpaceX" darbinieku vārdiem.

Masks palaišanas laikā sacīja, ka viņš cer, ka kādu dienu cilvēki nodibinās apmešānās vietas uz citām Saules sistēmas planētām - tā ir ilgstoša Maska fantāzija, kas arī ir pamatā "SpaceX" iecerei kolonizēt Marsu. Ja un kad tas notiks, Masks sacīja, viņš cer, ka viņa pēcnācēji varēs vilkt rodsteru atvilkt atpakaļ uz mūsu planētas un ievietot to muzejā. Pēc NASA datiem rodsers atkal pietuvosies Zemei 2047. un 2050. gadā.

"SpaceX" vīzija par ceļojumu uz Marsu

ASV kompānijas "SpaceX" vizualizācijas par ceļojumu uz Marsu!

gallery icon

Kādā 2018. gada akadēmiskajā dokumentā arī tika lēsts, ka iespēja, ka automašīna sadursies ar Zemi nākamo 15 miljonu gadu laikā, ir aptuveni 22%. Izredzes, ka tā ietrieksies Venērā vai Saulē, ir 12%.

Ja automašīna sadursies ar Zemi, mums jācer, ka tā tiks saplēsta gabalos, ietriecoties atpakaļ biezajā atmosfērā. Kosmosā esošie objekti, kas saduras ar Zemi, patiesībā ir diezgan izplatīti, un parasti tie iekļūstot atmosfērā sadeg. Šādi trāpījumi reti ietekmē apdzīvotas vietas uz mūsu planētas.

Lai sekotu līdzi rodstera prognozētajai atrašanās vietai, tam ir savs ieraksts NASA datubāzē "Horizons", kas seko visiem Saules sistēmas “ķermeņiem”, tostarp izpētes zondēm, planētām, pavadoņiem, komētām un asteroīdiem. Tesla ir norādīta kā objekts - "143205", “SpaceX Roadster (kosmosa kuģis)(Tesla)."

Lai skatītu "Tesla" orbītas simulāciju (pamatojoties uz "Horizons" datiem), dodieties uz vietni OrbitSimulator.com un meklējiet "roadster".