"Nav forša sajūta. Briesmīgi" - Dace par piespiedu palikšanu aiz borta, kļūstot par "airBaltic" virspārdošanas upuri
Tūrisms
2022. gada 24. jūlijs, 17:05

"Nav forša sajūta. Briesmīgi" - Dace par piespiedu palikšanu aiz borta, kļūstot par "airBaltic" virspārdošanas upuri

Jauns.lv

Biļete ir, bet vietas nav - ar šādu paradoksu pašā karstākajā atvaļinājumu laikā tikai mirkli pirms ilgi gaidītā lidojuma sastopas arvien vairāk aviopasažieru, ziņo LTV raidījums "Panorāma".

Overbooking jeb latviski – virspārdošana – ir ierasta prakse avioindustrijā. Lidsabiedrības pārdod vairāk biļešu nekā ir sēdvietu lidmašīnā, pieļaujot, ka ne visi pasažieri ieradīsies uz reisu. Bet, ja tomēr ierodas visi, tad kādam ir jāpaliek aiz borta.

Ar raidījumu "Panorāma" runāja "airBaltic" pasažiere Dace Tetere: "Sākotnēji viņi teica, ka vienkārši nepietiek vietas, ka ir jāgaida, ka kāds vai nu pieteiksies brīvprātīgi, vai nu kāds neatnāks uz lidojumu. Neviens brīvprātīgi nepieteicās."

Tā sācies Daces ceļojums uz Parīzi. Piereģistrējoties un atnākot pie vārtiem, atklājās, ka uz reisu ieradušos pasažieru ir vairāk, nekā vietu lidmašīnā.

Šādas situācijas dēvē par overbooking jeb virspārdošanu. Biznesa klases un dažu citu biļešu veidu īpašnieki var atteikties no lidojuma un saņemt samaksāto naudu atpakaļ. Tas var radīt zaudējumus lidsabiedrībai, tieši tāpēc uz vienu reisu pārdod vairāk biļešu, nekā ir sēdvietu. Situācijas, kad uz reisu atnāk pilnība visi pasažieri, ir retas. 

Lidosta "Rīga" un kompānija "airBaltic" atkal uzņem pasažierus

Latvijas nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" šodien atsāk tiešos lidojumus no Rīgas uz Tallinu un Viļņu. Tāpat "airBaltic" no šodienas līdz 9.jūnijam ...

gallery icon

"airBaltic" izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs Martins Gauss LTV stāsta: "Ko mēs cenšamies darīt, un tas patiesībā darbojas ļoti labi, mēs cenšamies piesaistīt brīvprātīgos. Mēs piedāvājam naudas summu, kas dažkārt ir vairākas reizes lielāka par biļetes cenu. Daži elastīgāki pasažieri saka: "Ok, es paņemu naudu un palieku pilsētā dienu ilgāk vai vakarā paņemu lidojumu." Un tad, nelidojot, viņi saņem vairāk naudas, nekā samaksāja par biļeti."

Pagājušonedēļ visā "airBaltic" tīklā šādu pasažieru bija 40, norādīja "airBaltic" vadītājs. Mēnesī lidsabiedrība apkalpo vairākus simtus tūkstošus klientu, taču pēkšņā plānu maiņa tik un tā pasažieriem sagādā negatīvas emocijas, gluži kā Dacei, kura arī saņēma kompensāciju.

"400 eiro… Es viņus nopelnīšu, bet es to dienu neatgūšu tajā Parīzē. Labi, ka man nebija kaut kādi savienotie reisi vai kaut kas tāds," stāsta sieviete. "Nu, nav forša sajūta. Briesmīgi. Nu kā, es taču rēķinos, ir plānots atvaļinājums, tā bija mana dzimšanas dienas dāvana - brauciens uz Parīzi un uz koncertiem. Un tagad tev pasaka "nē, piedodiet, jūs lidmašīnā netiksiet.""

"airBaltic" sumina "Bombardier CS300" miljono pasažieri Santu, kura atlidoja no Parīzes

Par miljono pasažieri kļuvusi Santa Klēģere, kura Rīgā ieradās ar "airBaltic" lidojumu no Parīzes. Komerciālos lidojumus ar "CS300" lidsabiedrība "airBaltic" ...

gallery icon

Ja ir vairāk pasažieru, nekā vietu lidmašīnā, ir jālemj, kurš lidos un kurš nē. Ja brīvprātīgo lidot vēlāk nav, "airBaltic" vispirms laiž iekšā bērnus bez pavadoņiem, cilvēkus ar pārvietošanās traucējumiem vai arī tos, kuriem ir savienotie lidojumi.

Virspārdošanu atvaļinājumu sezonā Gauss saista ar lidostu ierobežoto kapacitāti. 

"Daudzās lidostās esam bijuši spiesti atcelt pilnus lidojumus, jo vairs nav ietilpības. Tāpēc lidostas ir samazinājušas, īpaši Amsterdamā, pasažieru skaitu, ko varam pārvadāt. Tāpēc mēs cenšamies rezervēt visus pasažierus visiem esošajiem reisiem, un es domāju, ka tas izraisa šo situāciju," viņš norādīja LTV.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrā norāda, ka par virspārdošānām kopumā sūdzību nav.

2020. gada pirmajos sešos mēnešos kopumā bija 140 sūdzības par aviopasažieru tiesību pārkāpumiem. No tām par virspārdošanu nebija nevienas.