Auto ziņas testē jauno Scania Super sēriju
Modernajās kravas automašīnās viss ir tiktāl pilnveidots, ka otrreiz izgudrot velosipēdu nevar. Toties velosipēdam var uztaisīt jaunus pārnesumus, jaunu ķēdi un citādus pedāļus. To pārnestā nozīmē izdarījusi Scania.
Šodien TV Autoziņas viesojas Scania dzimtajā pilsētā Sederteljē, kur izmēģināsim jaunās sērijas automobiļus, kas saucas Super. Kravas automašīnas ar lepnu piebildi nosaukumā Scania ražoja jau pirms krietna pusgadsimta, kad dienaskārtībā parādījās pirmie kravas dīzeļi ar turbokompresoriem. Tā kā acīmredzamais papilduzraksts "Turbo" jau bija aizņemts, Sederteljē izvēlējās citu "Super" no angļu valodas termina "Supercharged".
“Un te arī pats slavenais Super sērijas dzinējs. Tā izstrādei bija nepieciešami 5 gadi un 2 miljardi eiro. Ņemot vērā, ka par pamatu ņemts jau pazīstamais 13 litru bloks, tur kaut kam ir jābūt, vai ne?” jautā Normunds Avotiņš.
Tieši tā. Faktiski Scania radījusi jaunu sešcilindru dzinēju platformu, kurā pirmo reizi izmantota gāzu sadales sistēma ar divām augšējām vārpstām. Tā ļauj optimizēt ne tikai sadegšanas procesu vien.
Papildus rokeri pie katra cilindra? Tā ir Scania jaunās konstrukcijas motorbremze, kas pilnībā integrēta dzinējā.
“Scania modernajos dzinējos netiek izmantoti EGR vārsti, jo tie ir neuzticami, biežāk jāmaina utt. Atgāzu attīrīšana notiek ar divkāršu SCR sistēmu. Tātad divkāršu Ad Blue iesmidzināšanu. Šis stends rāda, kā tas notiek. Pirmo reizi Ad Blue iesmidzina uzreiz aiz turbokompresora, otrreiz jau izplūdes korpusā.”
Šī tehnoloģija savukārt aizgūta no Scania V8 dzinējiem, kur divkārtēja Ad Blue iesmidzināšana tika ieviesta jau 2020. gadā.
“Tātad, ja nepieciešama divreiz biežāka ad blue iesmidzināšana, vajadzīgs lielāks ad blue tanks. Parasto 80 l vietā Super ir 120. Līdz ar to degvielas tvertne ir mazāka, un te rodas problēma. Nācās izstrādāt jauna tipa degvielas tvertnes Šī ir vislielākā un lai palielinātu tilpumu galā piemetināts tāds apendikss. Taču ar to nepietiek, jo bāka tik un tā ir mazāka nekā iepriekš. Problēmu risina šī melnā kaste. Tas ir tāds Scania izgudrojums. Ar īpaša sūkņa palīdzību bāku var iztukšot par 97% neradot problēmas dzinējam. Normāli bez tāda kastes apakšā paliek padsmit % degvielas, kam nevar tikt klāt.”
"Melnā kaste" uzlabo arī degvielas filtra darbību. Filtrs ievietots korpusā tā, ka degviela caur to tiek nevis iesūkta, bet gan iespiesta. Scania inženieri uzskata, ka tādējādi nosēdumi, gaiss un ūdens tiek izfiltrēti labāk. Scania Super dzinēju jaudas diapazons ir no 420 līdz pat 560 zirgspēkiem. Tie ir pilnībā gatavi atjaunīgajām dīzeļdegvielām kā Neste MY, un to termālais lietderības koeficients pārsniedz 50%.
“Lai cik inovatīvs nebūtu dzinējs, tā spējas nevar īstenot bez atbilstošas transmisijas. Šī ir jaunā Scania G25 pārnesumkārba. Tai ir 14 pārnesumi uz priekšu, līdz pat 8 atpakaļ, standartā 4. Tas ne nebūtu nekas īpašs, bet diapazons ir plašāks. Pirmais pārnesums ir zemāk, 14ais ir overdrive jeb paaugstināts. Ko tas dod? Ņemam šo kārbu, un ieliekam 40 t sastāvā kopā ar šo pakaļējo tiltu. Tam var būt 9 dažādi gala pārnesumi, bet mēs ņemsim pašu augstāko. Tad braucot ar 80 km/h overdraivā dzinēja apgriezieni būs tikai 850 minūtē. Tā arī rodas tā degvielas ekonomija.”
Scania uzsver, ka Super sērijas dzinēji ir par 8% ekonomiskāki nekā iepriekšējie. Laiks pārbaudīt šos apgalvojumus dzīvē!
“Puspiekabe ar kravu. Smuks ekskavators. Mazo puiku sapņu sastāvs. Kad tev ir 8 gadi, tad šo sastāvu var dabūt tādā mērogā. Bet kad tev ir 48 vari braukt ar to īstajā izmērā.”
Scania demotrasē izveidots kāpums, kurā izmēģinām pilnīgu apstāšanos un kustības uzsākšanu no jauna.
“Oho. Jūt tikai divus pirmos ātrumus, pat tikai pirmo, jo tas pirmais - pirmais ir viszemākais.”
Kritumā savukārt laiks pārbaudīt jauno motorbremzi. Vienatnē tā darbojas nelielos ātrumos un slīpumos, jo pārsvarā tomēr paredzēta degvielas ekonomijai un darba bremžu taupīšanai. Ja nogāze izrādās nopietnāka, pieslēdzas retarders.
Testu noslēgumā izlūdzos vēl vienu apli ar iepriekšējās paaudzes dzinēju. Degvielas patēriņus tik īsā distancē salīdzināt nevar, toties atšķirības pārnesumkārbu darbībā gan nevar nepamanīt.
“Bet zēni, tā kārba jaunajā mašīnā strādā citādi! Šis ir vecais 500. Tā ir brīnišķīga mašīna. Bet Super ir Super.”