Noskaidrots, cik naudas Ziemassvētku dāvanām šogad tērēs Latvijas iedzīvotāji
Iedzīvotāji visbiežāk Ziemassvētkos izvēlas nelielas un simboliskas dāvanas (28%), kas iegādātas impulsīvi, iedvesmu to iegādei gūstot tirdzniecības vietā.
Bizness un ekonomika

Noskaidrots, cik naudas Ziemassvētku dāvanām šogad tērēs Latvijas iedzīvotāji

Jauns.lv

Latvijas iedzīvotāji šogad Ziemassvētku dāvanu iegādei plāno atvēlēt līdzīgas summas kā pērn. Visbiežāk (35%) iedzīvotāji iecerējuši tērēt līdz 60 eiro, savukārt 23% plāno dāvanu budžetu robežās no 60 līdz 100 eiro, liecina "Swedbank" Finanšu institūta veiktā aptauja.

Savukārt 17% prognozē, ka dāvanu iegāde pārsniegs 100 eiro robežu. Piektdaļa iedzīvotāju ar svētkiem saistītos izdevumus īpaši neierobežo.

Aptauja atklāj, ka tikai 15% cilvēku gaidāmajiem svētku izdevumiem mērķtiecīgi krāj naudu. Tikai katrs desmitais iedzīvotājs veido uzkrājumu Ziemassvētku dāvanu iegādei vienu līdz trīs mēnešus pirms plānoto dāvanu iegādes, savukārt 5% par nepieciešamajiem līdzekļiem sāk rūpēties jau agrāk - trīs un pat vairāk mēnešus pirms svētkiem. Taču uzkrājumu veidošana nebūt nav visbiežāk izvēlētā stratēģija, kā mazināt Ziemassvētku tēriņu ietekmi uz ģimenes budžetu. Populārāka metode, ko praktizē trešdaļa aptaujāto, ir dāvanu pakāpeniska iegāde vēl pirms svētku iepirkšanās drudža. Savukārt puse respondentu atzīst, ka īpaši nedomā par svētku dāvanu ietekmi uz ikmēneša budžetu un šos tēriņus cer segt ar ikmēneša ienākumiem.

Dāvanu tēriņu plānošanā sievietēm ir disciplinētāka pieeja, viņas biežāk nekā vīrieši izvēlas dāvanas iegādāties jau laikus un pakāpeniski (39% pretstatā 25% vīriešu), kā arī divreiz biežāk īsi pirms svētkiem veido nepieciešamos uzkrājumus (14% sieviešu pretstatā 6% vīriešu). Savukārt vīriešiem raksturīgs svētku laiku tvert krietni vieglāk, ar tiem saistītos izdevumus cerot segt no ikmēneša ienākumiem (61% pretstatā 40% sieviešu), kā arī iegādājoties dāvanas vien pašā svētku priekšvakarā (29% pretstatā 12% sieviešu).

Iedzīvotāji visbiežāk Ziemassvētkos izvēlas nelielas un simboliskas dāvanas (28%), kas iegādātas impulsīvi, iedvesmu to iegādei gūstot tirdzniecības vietā. 29% aptaujāto izmanto dažādus atlaižu piedāvājumus. Vēl piektdaļa (21%) iedzīvotāju cenšas iegādāties dāvanas ar emocionālu pieskaņu un tādas, kas to saņēmējam dāvā pozitīvu pieredzi.

No aptaujātajiem 19% atzinuši, ka pirms došanās uz veikalu iepriekš veic piedāvājuma izpēti interneta vidē.

Dāvanas, ko Ziemassvētkos vislabprātāk cilvēki dāvina, atšķiras no tā, ko tie vēlas dāvanā saņemt paši. Visbiežāk svētkos tiek pasniegtas praktiskas lietas, bet vēlamo dāvanu saraksta augšgalā dominē sajūtu dāvanas. Piemēram, visbiežāk iedzīvotāji Ziemassvētkos dāvina kosmētiku (37%), pārtiku (28%) un mājsaimniecības preces (27%). Savukārt tā vietā labprātāk vēlētos saņemt dāvanu kartes (35%), ceļojumus (27%) un biļetes uz pasākumiem (26%).

Vīriešu vidū vairāk iecienīts pasniegt dāvanu kartes (32% pretstatā 19% sieviešu), kamēr sievietes krietni biežāk apdāvināmos iepriecina ar kosmētiku (42% pret 31%) un pārtikas precēm (35% pret 20% vīriešu). Ja svētkos paredzēts pasniegt dāvanu karti, tā būs trāpīgākā izvēle gan sievietēm, gan vīriešiem, jo atrodas vēlamo dāvanu augšgalā (34% sieviešu un 36% vīriešu). Tomēr turpmākais vēlmju saraksts atšķiras - sievietes priecāsies par ceļojumu (35%) un pasākuma biļetēm (32%), kamēr vīrieši priekšroku dod naudai (27%).


LETA / Foto: Ieva Makare/LETA

Tēmas