Bizness un ekonomika

Auto ziņas: bremžu šķidruma maiņa. Sīkums?

Auto ziņas

Jauns.lv

Kurš automašīnas mezgls ir svarīgākais? Visi ir svarīgi un vajadzīgi. Vadoties no drošības apsvērumiem, lielākā nozīme droši vien ir bremzēm. Zināt, ko darīsim? Nomainīsim vienai automašīnai bremžu šķidrumu. Sīkums? Viss nav tik vienkārši.

Bremžu šķidruma maiņu autoservisos uztver kā rutīnas operāciju, kas neprasa īpašas zināšanas. It kā. Pirms ķerties pie darba Autofirma Raivo mehāniķis Kristaps Laukis nomēra bremžu darbību uz bremžu stenda. Nolasītie dati ir mūsu starta punkts. Tālāk Audi A5 nonāk uz pacēlāja, bet Autofirma Raivo direktors Normunds Tarkšs izklāsta operācijas gaitu.

“Šeit veicām bremžu škidruma maiņu Audi A5. Tā kā sajūga hidrauliskā sistēma ir saistīta ar bremžu sistēmu un šķidrums atrodas kopīgā rezervuārā, tikai nomainīts šķidrums arī sajūga sistēmā,” stāsta Normunds Tarkšs.

Sajūga daļu aiz nezināšanas bieži izlaiž. Varbūt šāda īpatnība ir tikai Audi?

“Tas ir visiem tā. Ir mašīnas, kam škidruma rezervuārs ir atsevišķi. Tik un tā ieteicams nomainīt arī tur.”

Autofirma Raivo bremžu škidruma maiņai izmanto īpašu rezervuāru, kas acīmredzot atvieglo darbu. Vai bez tā var iztikt?

“Protams, var notikt, kad iesaistīti divi cilvēki. Viens sēž iekšā mašīnā un spaida pedāli, otrs atgaiso katru riteni pēc kārtas.”

Tomēr tad palielinās iespēja sistēmā patverties gaisa burbulim. Un ar rezervuāru šķidruma nomaiņu precīzi spēj veikt viens mehāniķis.

“Nevienu brīdi nebūs tā, ka galvenajā cilindrā pietrūkst šķidrums un var ieraut gaisu,” turpina Tarkšs.

Pirms šķidruma maiņas Kristaps nomēra vecā šķidruma sastāvu.Trīs procenti? Kas tas ir?

“3% tas ir ūdens daudzums bremžu škidrumā. Un tas jau ir kritiskais.”

Pieļaujamais ūdens saturs ir līdz 2%. Bremžu šķidruma īpatnība ir tā, ka tas ir higroskopisks.

“Viņš absorbē mitrumu. Tas saglabājas bremžu škidrumā. Uzkarstot bremzēm, var notikt bremžu šķidruma vārīšanās, kas samazina bremžu efektivitāti.”

Uzsūktais gaisa mitrums pazemina arī bremžu šķidruma vārīšanās temperatūru. Lēnie braucēji teiks, kas tad man, es jau nekur neskrienu un bremzes nekarsēju.

"Varbūt tante mierīgi brauc, līdz kāds izskrien uz ceļa un jābremzē strauji. Jo bremžu diski arī braucot pa pilsētu uzkarst.”

Bremžu šķidrumus veikalā var atpazīt pēc uzraksta DOT, kas apzīmē to standartu. Tomēr ar to viss vēl nav galā.

“Ir 2 veidu bremžu šķidrumi. Vieni uz glikola, otri uz silikona bāzes. Uz glikola ir DOT3, 4 un 5.1, tos var savstarpēji jaukt, bet tie atšķiras ar vārīšanās temperatūru.”

Sausā apzīmē temperatūru, kad šķidrums ir svaigs, slapjā, kad mitruma saturs jau pārsniegts.

"DOT 3 ir zemāks, DOT4 ir augstāks, DOT 5 vēl augstāks.”

Nav teikts, ka vienmēr jāņem visaugstākais. Bremžu šķidrums jāizvēlas saskaņā ar autoražotāja norādījumiem. Uzmanību - nekad nejauciet DOT 5 un 5.1!!

“DOT 5 un 5.1 ir atšķirīgi, jo 5 ir silikona, bet 5.1 glikola bāzes. Jaukt nedrīkst, jo veido želeju.”

Par laimi, DOT 5 brīvā pārdošanā tikpat kā nav sastopams, jo paredzēts sacīkšu automašīnām. Taču pie apvāršņa jau parādījies jauns standarts, ko Bosch sistēmā apzīmē k;a ENV 4 un ENV 6. Par tiem informācijas pagaidām ir visai maz.

“Bosch izstrādā a/m bremzēšanas sistēmas. Ražo diskus, klučus, un škidrumu, ko ikdienā izmantojam. Bosch škidrumi atšķiras ar to, ka pārsniedz prasības, kas izvirzītas šķidrumiem.”

Neatkarīgi no automašīnas noskrējiena bremžu šķidrums ir jāmaina ik pēc diviem gadiem, ko bieži nedara.