"Huawei AppGallery" ar galvu reibinošu izaugsmi gada laikā. Vai šis lietotņu veikals ir uz palikšanu?
foto: Publicitātes foto
Gunta Kursiša-Butkāne
Auto un tehnoloģijas

"Huawei AppGallery" ar galvu reibinošu izaugsmi gada laikā. Vai šis lietotņu veikals ir uz palikšanu?

Karlīna Timofejeva

Izveidot jaunu lietotņu izplatīšanas platformu, kad tirgū jau ir vairākas jaudīgas alternatīvas, kuras darbojas jau vairākus gadus? Skan gana izaicinoši, lai neteiktu vairāk. Ņemot vērā, ka "Huawei AppGallery" īsā laika posmā kļuvis par lietotņu platformu, ar kuru industrija nevar nerēķināties, gribējām uzzināt vairāk. Sazinājāmies ar Huawei Mobile Services biznesa attīstības vadītāju Latvijā Guntu Kursišu-Butkāni, lai uzzinātu vairāk par to, kas ir lietotņu veikals "Huawei AppGallery" un kā ir attīstīt lietotņu veikalu ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē.

Kā "Huawei AppGallery" attīstījusies pēdējo gadu laikā?

"Huawei AppGallery" tika izveidota 2018. gadā, un ļoti aktīvs darbs pie tā sākās 2019. gada maijā. Ieguldītais darbs ir vainagojies ar panākumiem – ļoti īsā laikā "AppGallery" kļuvis par trešo lielāko lietotņu veikalu pasaulē. Patlaban "Huawei AppGallery" ir pieejama 170 valstīs ar 42 miljonu aktīvo lietotāju mēnesī Eiropā un 530 miljoniem aktīvo lietotāju mēnesī globāli.

Augot "AppGallery" atpazīstamībai gan lietotāju, gan lietotņu izstrādātāju acīs, varam lepoties, ka "AppGallery" jau ir reģistrēti vairāk nekā 2,3 miljoni lietotņu izstrādātāju, kas ir par 77% vairāk nekā pagājušajā gadā.

Salīdzinājumā ar pagājušo gadu visstraujāk "AppGallery" ir attīstījusies tieši spēļu kategorija –šobrīd "AppGallery" ir pieejams par 500% vairāk spēļu, nekā tas bija pirms gada. "Huawei" lietotājiem bijusi lieliska iespēja būt vieniem no pirmajiem, kam bija pieejamas "AFK Arena", "Asphalt 9": "Legends", "Clash of Kings" un citas spēles. Īpaši vēlētos izcelt sadarbību ar "Beetroot Lab"., kas ir Latvijas mobilo spēļu izstrādātājs. Pagājušajā gadā sadarbībā ar "Huawei" eksluzīvi "AppGallery" tika prezentēta un atklāta vairāku lietotāju spēle "Dystopia: Contest of Heros", kas ierobežotu laiku bija pieejama tikai "AppGallery", pirms tā nokļuva citos lietotņu veikalos.

Ja lietotņu izstrādātājs vēlas, lai viņa lietotne nonāktu "AppGallery", kas viņam jādara?

"Huawei AppGallery" var pievienoties jebkurš izstrādātājs un lietotnes īpašnieks, iesniedzot savu lietotni mūsu platformā. Visas lietotnes, kas atrodamas "AppGallery", ir izstrādātas uz "Android" open source bāzes, kas nozīmē – ja tava lietotne ir sarežģītāka un tajā tiek izmantotas dažādas komponentes, piemēram, karte, lokācijas noteikšana vai notifikāciju izsūtīšana, lietotnes pielāgošana perfektai darbībai "Huawei" jaunākās paaudzes telefonos būs salīdzinoši vienkārša – ritenis nebūs jāizgudro no jauna, jo bāze ir "Android". Kad lietotne ir gatava, tā jāiesniedz "AppGallery". Parasti izvērtēšana ilgst 2–3 dienas, un tad, ja lietotne darbojas kā nākas un atzīta par drošu, to publicē "Huawei" lietotņu platformā.

Kādas ir priekšrocības lietotņu izstrādātājiem, ja tie pievienojas "AppGallery"?

Gan globāli, gan lokāli mēs atbalstām lietotņu īpašniekus arī pēc lietotnes publicēšanas "AppGallery" – nodrošinām bezmaksas reklāmu "AppGallery", nodrošinām testa ierīces, lai lietotni varētu uzlabot, palīdzam ar tehnisko atbalstu izstrādes procesā, ja tāds ir nepieciešams. Un – apmierināti ir gan izstrādātāji, gan lietotāji.

Ļoti daudzos gadījumos "Huawei" ir pretimnākošs arī, piemēram, ja runa ir par ienākumu dalījumu no reklāmām. Piemēram, patlaban ar partneriem "Huawei" dala ienākumus no reklāmas vai no pārdošanas 80% pret 20%, kas ir labāki nosacījumi nekā vidēji industrijā. Šis ir viens no piemēriem. Lai uzzinātu par pārējām iespējām, vislabāk ir sazināties ar vietējo komandu tepat Latvijā. Mēs iedziļināmies katra lietotņu izstrādātāja jautājumos.

Kā tiek nodrošināta lietotņu drošība, kas pieejamas "AppGallery"?

Drošība ir galvenā "Huawei AppGallery" prioritāte. Apmēram 37% no visām pieteiktajām lietonēm tiek noraidītas, jo neatbilst Huawei drošības standartiem, kas ir daudz striktāki, nekā noteikts atbilstošajās Eiropas Savienības regulās. Piemēram, sensitīva informācija – personas biometrijas dati un paroles – netiek apstrādāta ārpus lietotāja ierīces, ļaujot katram pilnībā kontrolēt savus personīgos datus.

Katra lietotne, kas pievienojas "AppGallery", pirms apstiprināšanas iziet četrus drošības līmeņus: konfidencialitātes pārbaudi, drošības ievainojamības, ļaunprātīgas izturēšanās noteikšanu un manuālu īstā vārda drošības pārbaudi.

Kad lietotne ir pieejama "AppGallery" un lietotājs ir nolēmis to lejupielādēt, tiek aktivizēti jauni drošības algoritmi. Tiek nodrošināts, ka lietotne sasniedz lietotāja tālruni pa šifrētiem kanāliem, un tās darbības laikā reāllaikā notiek pastāvīga pārbaude, par ko atbild mākslīgais intelekts. Aizsardzību nodrošina ne tikai zināmas simulētas situācijas, bet arī reaģē uz jaunāko vīrusu draudiem.

Kuras ir populārākās Latvijas lietotnes no, kas pieejamas "AppGallery"?

Latvijā, tāpat kā daudzās citās valstīs, ir lokālas komandas, kas strādā pie "AppGallery" attīstības tieši savā tirgū, sadarbojoties ar vietējiem lietotņu izstrādātājiem un īpašniekiem. Šobrīd globālā līmenī vispopulārākās ir spēles, tomēr Latvijas lietotāji ir daudzpusīgāki, un popularitātes augšgalā no Latvijas lietotnēm ir "Inbox.lv", "e-Klase", "Satiksme Rīgā – Saraksti". Mums ir patiess prieks arī par lietotnēm, kas ir izstrādātas Latvijā, bet guvušas atzinību pasaules līmenī, piemēram, sociālā saziņas vietne "ASK.fm" patlaban lejupielādēta 664 tūkstošus reižu, bet saziņas uz izklaides vietne "F3 - Anonymous questions,", "Chat" "AppGallery" lejupielādēta jau 334 tūkstošus reižu, pat vēl nesākot reklāmas kampaņu Eiropā, savukārt spēli "Dystopia – Contest of Heroes" lejuplādējuši jau teju 400 tūkstoši lietotāju.

Ja kāda lietotne nav pieejama "AppGallery", vai un kā lietotāji par to var ziņot?

Mēs ļoti novērtējam atgriezenisko saiti ar mūsu lietotājiem, un lietotāji vienmēr ir mūsu prioritāte, tāpēc "AppGallery" is pieejams WishList jeb Vēlmju saraksts, kurā var pievienot lietotnes, kuras vēl nav pieejamas "AppGallery", bet kuras lietotāji vēlas šeit redzēt. Šis ir būtisks aspekts arī mums, jo, sekojot lietotāju vēlmēm, redzam, kas ir visvairāk gaidītās lietotnes, piemēram, gan e-klase, gan "Mobilly" bija Vēlmju saraksta augšgalā. "E-klase" pievienojās "Huawei" lietotņu platformai pagājušajā vasarā un jau ir kļuvusi par vienu no populārākajām lietotnēm Latvijā, "Mobilly" ir pieejama "AppGallery" kopš šā gada sākuma. Mēs aicinām lietotājus ziņot, par lietotnēm, kuras viņi vēlas redzēt "AppGallery", lai varam nodrošināt labāko lietotāju pieredzi.

Kādi ir lietotāju paradumi, un vai tie mainās?

Šogad tendences ne tik daudz ir mainījušās lietotņu izvēlē, bet vairāk mobilo ierīču lietošanas un digitālo mediju patēriņa kontekstā, kas pamatā ir saistīts apkārt notiekošo.

Pēc "AppAnnie" datiem, 2020. gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu pasaulē ir lejuplādēts par 7% vairāk lietotņu, un par 20% pieaudzis "Android" lietotāju pavadītais laiks viedierīcēs. 2020. gadā vidēji pasaulē lietotājs mobilajā ierīcē pavadījis 4,2 stundas dienā, un lielākais pieaugums vērojams tieši jaunāko lietotāju vidū. Šo pieaugumu atspoguļo arī tas, cik daudz līdzekļu iztērēts lietotnēs, piemēram, uzlabotās spēļu versijās un tamlīdzīgi pagājušajā gadā tie bija 143 miljardi ASV dolāru, kas ir par 20% vairāk nekā 2019. gadā.

Izaugsme vērojama teju visās lietotņu kategorijās. Piemēram, Latvijā pērn no bezmaksas lietotnēm visvairāk ielādētas gan saziņas platformas, lai varētu organizēt attālinātu darbu, mācības, gan spēles un online iepirkšanās lietotnes, gan ēdiena piegādes lietotnes.

Raksts tapis sadarbībā ar "Huawei"