Bizness un ekonomika

Mazumtirdzniecība Covid-19 ietekmē: jauna realitāte 48 stundu laikā

Jauns.lv

Kopš ārkārtas stāvokļa ieviešanas Latvijā, iedzīvotājiem un uzņēmumiem nācies būtiski mainīt ikdienas notikumu gaitu un savus paradumus. Arī mazumtirdzniecības nozarei jaunajai realitātei bija jāpielāgojas burtiski 48 stundu laikā, piedzīvojot būtiskas pārmaiņas visās nozares darbības jomās un atstājot arī paliekošu ietekmi uz Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem.

Vairāk padomu par to, kā dzīvot taupīgi un veselīgi, lasi šeit:

“Maxima Latvija” dažu dienu laikā vīrusa ietekmē mainīja savu 7500 darbinieku ikdienu, rūpējoties primāri par darbinieku un klientu drošību teju 200 veikalos visā Latvijā. Uzņēmumā ir ieviestas aptuveni 30 dažādas iniciatīvas, lai mazinātu vīrusa izplatību, kas rezultējies ar pircēju skaita samazinājumu vidēji par 30%. Attālināta iepirkšanās pārtikas preču interneta platformā barbora.lv ir kļuvusi par iedzīvotāju neatņemamu ikdienas sadzīves sastāvdaļu, paplašinot uzņēmuma darbību 33 preču saņemšanas punktos visā Latvijā. Zemāk apkopotas būtiskākas tendences un izmaiņas, kas raksturo nozares jauno ikdienu.

Drošības pasākumi

Ja marta sākumā, ejot uz savu iecienīto veikalu, kasieris sagaidīja kasē un nepieciešamības gadījumā izsniedza maisiņu iepirkumiem, tad tagad kasieris sagaida pircējus aiz stikla, gumijas cimdiem rokās, blakus turot dezinfekcijas līdzekli, ierobežojot vīrusa izplatības iespējas. Līdzīgi arī pašapkalpošanās kasēs – ja līdz šim vizieri (organiskā stikla aizsargmaskas) redzēti kādam draugam pļaujot zāli, tad tagad tās velk konsultanti pašapkalpošanās kasēs. Arī veids kā cilvēki var organizēt pārvietošanos veikalā un pie veikala ir strikti regulēts gan ar uzlīmēm, gan marķējumiem uz asfalta, kā arī ar apsardzes piesaisti un pat veikala durvju periodisku slēgšanu dienas laikā.  Šie ir tikai daži drošības pasākumi, ko “Maxima” ieviesusi, lai veikala apmeklējums klientiem būtu patīkams, primāri koncentrējoties uz drošību. Lai spētu tik operatīvi pielāgoties situācijai, ļoti palīdzēja uzņēmuma veiktais mājas darbs.

Nemainīga zemu cenu nodrošināšana

Kad lielākai daļai iedzīvotāju ikdienas situācija ir kardināli mainījusies, “Maxima” prioritāte ir gādāt, lai klientiem nekas netrūktu un būtu iespēja iegādāties augstas kvalitātes un sev iemīļotu zīmolu pārtikas produktus par zemu cenu. Ārkārtas stāvokļa ietekmē Latvijas ekonomikai šogad gaidāma lejupslīde, līdz ar ko iedzīvotājiem neizbēgami būs mazāk finanšu līdzekļi. Tādēļ, ņemot vērā Covd-19 vīrusa izraisīto krīzes situāciju un ekonomikas attīstības bremzēšanos, “Maxima Latvija” uz ārkārtas situācijas laiku iesaldē preču un produktu cenas, vienlaikus turpinot meklēt iespējas rast cenu samazinājumu. Tāpat “Maxima” iestājas arī par PVN samazināšanu svaigajiem produktiem, t.sk. svaigai gaļai, zivīm, olām un piena produktiem, kas ļautu turpmāk samazināt cenas, tādejādi atvieglojot krīzes pārvarēšanu Latvijas iedzīvotājiem.

E-komercija ne tikai par ērtībām, bet par vitālu ikdienas nepieciešamību

Preču piegāde mājās līdz ārkārtas situācijas pasludināšanai valstī bija par mūsu ērtībām – ietaupīts laiks un, reizēm, arī nervu šūnas, veicot pasūtījumu attālināti, neejot uz veikalu, un saņemot preces līdz pat mājas durvīm sev ērtā laikā. Kopš marta sākuma situācija krasi mainījās – cilvēki, kas bija karantīnā, pašizolācijā un riska grupā esošie, tieši e-veikalu redzēja kā vienīgo izeju no situācija saņemt preces mājās. “Maxima Latvija” ir ļoti labas iestrādnes e-komercijā, tādējādi ar savu sadarbības partneri “barbora.lv” spēja operatīvi reaģēt uz situāciju, gan palielinot  mājas lapas kapacitāti, gan arī pieņemot jaunus darbiniekus, lai varētu apkalpot pēc iespējas lielāku cilvēku skaitu. Reaģējot uz lielo pieprasījumu arī reģionos, nedēļas laikā tika sniegta iespēja pasūtījumus veikt arī visā Latvijā 33 saņemšanas punktos. 

Veikala darbinieks – vitāli svarīgs

Interesanti, ka ar vīrusa ienākšanu Latvijā, mainījusies profesiju uztvere -tieši šobrīd, dzirdot apmeklētāju labās atsauksmes un pateicības vārdus par veikalu darbiniekiem, viņu darbs tiek novērtēts dubultā, ceļoti amata prestižu. Laikā, kad lielākā sabiedrības daļa strādā attālināti, izvairoties no sabiedrisku vietu apmeklēšana vīrusa mazināšanai, veikalu darbiniekiem - kasieriem-pārdevējiem, zāles darbiniekiem u.c darbiniekiem tas nav iespējams, lai turpinātu nodrošināt Latvijas iedzīvotājiem pārtikas apriti, tāpēc šobrīd darbs veikalā tiek pielīdzināts ārstu, policistu un citu primāri svarīgu profesiju pārstāvjiem. To arī sapratusi Veselības ministrija, tirdzniecības darbiniekus iekļaujot bezmaksas vīrusa pārbaudes grupā.

Šī lielā interese liecina, ka sabiedrība aizvien vairāk novērtē stabilitāti un izaugsmes iespējas, ko sniedz darbs “Maxima” veikalu tīklā - interese par brīvām vakancēm ir rekordliela. Kopā ārkārtas stāvokļa pasludināšanas,  darbu uzsākuši teju 540 jauni darbinieki, atsevišķās dienās pat sasniedzot rekordlielu jaunu darba līgumu skaitu – 40. 

Iepirkšanās paradumu maiņa

“Maxima Latvija” novēro, ka cilvēki ir mainījuši savus iepirkšanās paradumus un tagad iepērkas retāk, bet iegādājas lielāku preču grozu, kas ir ļoti atbildīga rīcība no klientu puses un liecina, ka ievēro atbildīgo dienestu ieteikumus. Tā pat cilvēki mazāk dodas uz tirdzniecības centriem– “Maxima” pircēju skaits krities pat līdz 50%, līdz ar to šobrīd “Maxima XXX” formāta veikali ir tie, kur visvieglāk ievērot sociālo distanci.

Priecē, ka mūsu klienti arvien vairāk izmanto veikalos esošās tehnoloģijas – pēdējo nedēļu laikā par vairākām reizēm audzis pašapkalpošanās kasu un bezkontakta norēķinu karšu lietošanas biežums.

Klientu uzvedības kultūras transformācija

Valsts instanču ieviestie ierobežojumi ir ietekmējuši cilvēku uzvedības kultūru sabiedriskās vietās, tajā skaitā arī tirdzniecības vietās – kopumā “Maxima Latvija” savos veikalos novēro apmeklētāju toleranci un spēju pagaidīt, kad vieta pie plaukta pēc nepieciešamās preces atbrīvosies, lai neveidotos burzma. Aizvien biežāk ir redzams, ka veikalu apmeklētāji iepirkuma groziņu vietā izvēlas iepirkuma ratiņus, kas ir dabisks palīgs distances ievērošanai.

Šis ir laiks, kad apkārtējo līdzcilvēku palīdzība ir jūtama īpaši spēcīgi. Ģimenes locekļi pasargā savus tuviniekus, kas atrodas karantīnā vai pašizolācijā un palīdz sagādāt nepieciešamos pārtikas produktus un citas sadzīves preces viņu vietā. Ja radiniekiem vai draugiem nav iespēja palīdzēt, palīdzība tiek meklēta izmantojot sociālos tīklos. Tādējādi ir iespēja uzrunāt kādu netālu dzīvojošu darba kolēģi vai skolas laika draugu, vai arī iesaistīties kādā labdarības kopienā, kas dod iespēju gan saņemt, gan sniegt palīdzīgu roku nepieciešamo lietu iegādei tiem, kuriem šobrīd tas ir nepieciešams visvairāk. 

Īsumā par Covid – 19 sekām mazumtirdzniecībā

Kopumā ieguvēji ir tie uzņēmumi, kas spēj operatīvi pielāgoties situācijai, nodrošinot drošu pārtikas tirdzniecību, kā arī spēj veikalos ieviest dažādas iniciatīvas vīrusa izplatības mazināšanai. Pašreiz esošā situācija, kas nosaka sociālas distancēšanas ievērošanu, noteikti atstās paliekošas sekas cilvēku iepirkšanās paradumiem veikalos un attālināti arī turpmāk. Daļai sabiedrības iepirkšanās e-vidē izmantojot pārtikas preču tirdzniecības platformas, kā piemēram, barbora.lv, kļūs par neatņemamu ikdienas sadzīves organizēšanas sastāvdaļu, savukārt apmeklējot veikalus klātienē, drošības pasākumu ievērošana kļūs par ieradumu. “Maxima Latvija” paredzu un jau tagad novēro tendenci, ka klienti aizvien turpinās pievērst lielāku uzmanību produktu cenām, un, zinot, cik daudz nozares, līdz ar to darbiniekus, ārkārtas situācijas stāvoklis ietekmē, uzņēmums turpina meklēt iespējas rast cenu samazinājumus, lai piedāvātu augstas kvalitātes produktus.