foto: LETA
Brīdina par pierobežas alkotūrisma krahu, kas atstās ietekmi uz valsts budžeta izpildi
Igaunijas valdība nolēmusi no 1.jūlija par 25% samazināt akcīzes nodokļa likmi gan stiprajiem, gan vieglajiem alkoholiskajiem dzērieniem.
Bizness un ekonomika
2019. gada 27. maijs, 20:37

Brīdina par pierobežas alkotūrisma krahu, kas atstās ietekmi uz valsts budžeta izpildi

Jauns.lv / LETA

Šovasar samazinoties akcīzes nodokļa likmēm alkoholam Igaunijā, izgaisīs alkohola tirdzniecība Latvijas pierobežā ar kaimiņvalsti, prognozēja Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Dāvis Vītols.

Igaunijas valdība nolēmusi no 1.jūlija par 25% samazināt akcīzes nodokļa likmi gan stiprajiem, gan vieglajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Gaidāms, ka atbilstošs likumprojekts izskatīšanai Igaunijas parlamentā tiks iesniegts jau 3.jūnijā, vēstīja Igaunijas sabiedriskā raidorganizācija ERR.

Vītols norādīja, ka tādējādi pierobežas alkohola tirdzniecības biznesam Latvijā vairs nebūs pamatojuma turpmāk pastāvēt. Starp valstīm izlīdzināsies akcīzes nodokļa likmes grādīgo dzērienu kategorijā, kas bija viens no galvenajiem faktoriem, kādēļ igauņi un somi līdz šim brauca alkoholu iegādāties uz veikaliem Latvijas pierobežā.

"Pierobežas tirdzniecība izgaisīs. Tas nozīmē, ka ievērojama daļa no Latvijas tirgus pazudīs, tostarp būtiski pievienotās vērtības nodokļa (PNV) un akcīzes nodokļa ieņēmumi," sacīja Vītols.

Pēc LANA izpilddirektora teiktā, pierobežas veikaliem atliks alus un vīna tirdzniecības bizness, jo šiem dzērieniem Latvijā joprojām būs mazākas akcīzes nodokļa likmes nekā Igaunijā, taču tas neatsvērs zaudētos ieņēmumus no stipro grādīgo dzērienu tirdzniecības.

"Valsts budžeta izpilde šogad pilnīgi noteikti ir apdraudēta," prognozēja Vītols.

Pēc Vītola teiktā, ja Latvijā nākamgad akcīzes nodokļa likmes alkoholam augs plānotajā apmērā, tad Latvijā būs augstākās grādīgo dzērienu akcīzes nodokļa likmes Baltijā.

"Ne jau tikai alkohola ražotājiem un tirgotājiem mazinās bizness, bet sarūk ievērojami ieņēmumi valsts budžetā, un tas ietekmē biznesu pierobežā - liela daļa ienākumu nāca saistībā ar Igaunijas un Somijas alkotūrismu," skaidroja Vītols.

Viņš piebilda, ka LANA ir pamatotas, uz aptaujām balstītas bažas, ka pierobežas reģions zaudēs lielu daļu ienākumu, jo tūrisma plūsma dramatiski saruks.

LANA izveidota 2013. gada septembrī, apvienojoties līdzšinējām ražotāju un tirgotāju apvienībām un tādējādi kļūstot, par lielāko šīs nozares pārstāvi Latvijā. Patlaban LANA apvienojušies vienpadsmit Latvijas lielākie nozares uzņēmumi, tostarp "Latvijas balzams", "Liviko", "Pernod Ricard Latvia", "Balmerk Latvija", "Prike Latvija", "Drinks Distribution", "Amber Distribution Latvia", "Abavas dārzi", "Kroņstrauts", "Altia Latvia" un "Coca-Cola HBC Latvia", kā arī asociētais biedrs "Brown-Forman Corporation".