foto: AFP/Scanpix
„McDonald’s” zaudē ekskluzīvās tiesības uz bigmakiem
Viss liecina par to, ka turpmāk bigmakus ES valstīs, tostarp arī Latvijā, varēs piedāvāt arī citi ēdināšanas uzņēmumi, un „McDonald’s” uz tiem vairs nebūs monopoltiesības.
Bizness un ekonomika
2019. gada 16. janvāris, 12:31

„McDonald’s” zaudē ekskluzīvās tiesības uz bigmakiem

Jauns.lv

Ātrās apkalpošanas restorānu ķēde „McDonald’s” Eiropas Savienībā zaudējusi ekskluzīvās tiesības uz viena no sava pazīstamākā hamburgera „Big Mac” preču zīmi. Tā lēmis ES intelektuālā īpašuma birojs (EUIPO). Šo lēmumu „McDonald’s” vēl var apstrīdēt, bet zaudējuma gadījumā bigmakus tagad varēs piedāvāt arī citi ēdināšanas uzņēmumi.

Monopoltiesības uz bigmaku Eiropā „McDonald’s” bija kopš 1996. gada, bet nu tās tam slīd ārā no rokām. „McDonald’s” zaudēja prāvā pret Īrijas ātrās apkalpošanas restorānu ķēdi „Supermacʼs”, kas ilga kopš 2015. gada. Patiesībā jau strīds nebija par bigmakiem, jo „Supermac’s” piedāvājumā tādu nav. „McDonald’s” vienkārši centās ierobežot īru konkurentu vēlmi izplesties Lielbritānijā un citās ES valstīs, bet uzkāpa uz cita grābekļa, kas tam nu var atņemt monopoltiesības uz bigmakiem.
 
„McDonald’s” nespēja EUIPO juridiski pierādīt, ka tas pēdējo piecu gadu laikā Eiropā likumīgi izmantojis „Big Mac” preču zīmi. „McDonald’s” piestādītās reklāmas izdrukas un raksti no „Vikipēdijas” netika uzskatīti par juridiskiem argumentiem. Tas nozīmēja, ka „McDonald’s” juridiski savas tiesības uz produktu nebija nostiprinājis. „McDonald’s” ir tiesības EUIPO lēmumu pārsūdzēt, bet ja tas atkal zaudēs, tad bigmakus varēs piedāvāt arī citos restorānos.

„Big Mac” ir viens no pazīstamākajiem „McDonald’s” produktiem pasaulē. Pirmo reizi burgers tika prezentēts 1967. gada 22. aprīlī ASV pilsētas Pitsburgas restorānos. Lielās popularitātes dēļ kopš 1968. gada tas bija pieejams arī visos pārējos „McDonalds's” restorānos. „Big Mac” ir pazīstams visā pasaulē un bieži vien tiek izmantots kā Amerikas kapitālisma simbols. Kopš 1986. gada angļu žurnāls „The Economist” izdod „Big Mac Index”, kas salīdzina bigmaka burgera izmaksas dažādās pasaules valstīs, lai redzētu dažādu valūtu vērtību attiecībā pret ASV dolāru. 2007. gada 22. augustā, svinot „Big Mac” 40. gadadienu, ASV Pensilvānijas štatā tika atvērts „Big Mac” muzejs.

„Big Mac” sastāv no divām 45,4 gramus smagām liellopu gaļas šķēlēm, īpašās Mac mērces, ledus salātiem, Amerikāņu siera šķēlēm, marinēta gurķa šķēlītēm, sīpoliem un trīsdaļīgas bulciņas ar sezama sēklām. Produkta enerģētiskā uzturvērtība ir 503 kcal.

Rīgā atver pirmo McDonald's restorānu

Pirms 20 gadiem - 1994.gada decembrī - pretī Brīvības piemineklim atvēra ātrās ēdināšanas ēstuvi "McDonald's", tobrīd pašu pirmo Rīgā. Līdz ...

gallery icon

Jaunietis uz rokas uztetovē „McDonald’s” maltītes rēķina kopiju

gallery icon

Par 800 000 eiro pārveidots Vecrīgas "McDonald's"

"McDonald's" mārketinga direktore Baltijas valstīs Baiba Zaķe atzīmēja, ka uzņēmumam tuvāko gadu laikā mainīsies arī mārketinga stratēģija, pamazām īstenojot pāreju ...

gallery icon