Latvijā arvien populārāki kļūst veikali, kuros nopērkamas preces bez iepakojuma
foto: Ekrānuzņēmums
Šonedēļ Rīgā durvis vēra trešais veikals, kurā nopērkamas preces bez iepakojuma.
Bizness un ekonomika

Latvijā arvien populārāki kļūst veikali, kuros nopērkamas preces bez iepakojuma

lsm.lv

Bet daudzi plastmasas maisiņus un citu vienreizlietojamu iepakojumu neizmanto jau tagad, pirms aizliegums stājies spēkā. Rīgā atvērts jau trešais veikals, uz kuru līdzi jāņem pašam savi trauki, jo tur nopērkamas preces bez iepakojuma. “Zero waste” jeb bez-atkritumu dzīvesveida piekritējiem tas būtiski atvieglo ikdienu, un veikalu vadītāji novēro, ka pircēju šajos veikalos kļūst vairāk.

Pirms vairāk nekā trim mēnešiem Latvijā nebija neviena beziepakojuma tipa veikala. Šajā īsajā laika periodā darbu sākuši jau divi, un šonedēļ durvis vēra arī trešais – veikals ar nosaukumu “Turza”.

Veikalā būs iespējams iegādāties sauso produkciju, piemēram, graudaugus, riekstus, žāvējumus, dārzeņus, piena produktus, kafiju, eļļu, etiķi. Pagaidām nebūs gaļas un zivju produktu, taču nākotnē varētu parādīties arī tie. Atsevišķs stends veltīts sadzīves ķīmijai, izlejamiem šampūniem un citām higiēnas lietām.

“Šeit varēs iegādāties principā visu, lai varētu dzīvot bez iepakojuma, lai no veikala atnākot mājās tu paņemtu līdzi tikai produktus, nevis miskasti," norāda Ilze Blāķe, beziepakojuma veikala “Turza” idejas autore.

Veikala saimnieces Ilze Blāķe un Madara Bundzeniece stāsta, ka tas ir domubiedru radīts veikals. Ideja tika prezentēta “Projektu bankas” kampaņā – rezultātā cilvēki saziedoja vairāk nekā 10 tūkstošus, kas bija būtiska papildu investīcija, lai veikalu atvērtu.

“Katru dienu, kopš mēs iekārtojam šo veikalu, mums nāk garām cilvēki, skatās pa logu un saka – mēs ļoti gaidām, kad jūs atvērsieties. Tas tikai nozīmē, ka tā ideja un vēlme iepirkties dabai draudzīgāk apkārt virmo un tas nebūs tikai tādam draugu lokam, tas būs visiem," skaidro Ilze.

Un atklāšanā neliels paraugdemonstrējums, kā šādā veikalā pareizi iepirkties.

“Nekādus ārkārtīgi smalkus traukus mēs neesam pirkuši, visi mums ir uzradušies kaut kādā veidolā. Lielie maisiņi, mazie maisiņi, arī dažāda izmēra," rāda Laura Arnicāne, “zero waste” kustības pārstāve.

“Tātad ideja pavisam vienkārša – mēs šitā te izdarām, paņemam līmlentīti. Uz līmlentītes uzrakstīsim 0,840 kg, tātad 840 g. Ja negribas savas burciņas čakarēt, tad var izdarīt šādi.”

Bet kamēr šis veikals vēl tikai “iešūpojas” darbam, divi citi darbojas jau ar zināmu pieredzi. Pirms vairāk nekā trim mēnešiem kā pirmais Rīgā parādījās beziepakojuma veikals “Burka”. Tā vadītāja Marija Sološenko šajā laikā pamanījusi dažādas izmaiņas: “Mums iet labi, cilvēku skaits aug, kas ir tāda ļoti pozitīva tendence. Arī vidējā čeka lielums palielinās, tā kā cilvēki ne tikai nāk vairāk, bet arī vairāk iegādājas pie mums.”

Viņa novērojusi, ka uz veikalu nāk ne tikai zaļi domājoši cilvēki, bet arī tādi, kam vajadzīgs konkrēts produkts nelielā daudzumā un kas lielā iepakojumā maksātu ne pārāk lēti. Bet ir arī cita apmeklētāju grupa.

“Tie ir cilvēki, kas šeit, pa Barona ielu garām ejot, ienāk tukšām rokām. Bieži vien, stāvot pie kases un skatoties uz citiem klientiem, viņi saka – nākamreiz es nākšu ar savu trauciņu, ar savu kastīti. Un ziniet, bieži vien viņi tiešām atgriežas ar saviem trauciņiem, un tas vislielāko gandarījumu sniedz," stāsta Marija.

Un par apmeklētāju trūkumu nesūdzas arī “Zeroveikala” vadītāja Nadīna Deģe: “Tā cilvēku plūsma ir daudz lielāka nekā ir gaidīts. Un principā šobrīd ir tā situācija, ka ļoti ātri viss beidzās. Mums parādās kaut kāds jaunums, piemēram, vegāniskā Nutella, un “čiks!” viņa divās dienās beidzās.”

Nadīna novērojusi, ka veikalā nāk mazāk tādu, kas nezina par “zero waste” konceptu. Tomēr gadās, ka bērni ved uz veikalu vecākus un vecvecākus gluži kā ekskursijās.

“Mana nākotnes vīzija būtu, ka turpmākajos gados katrā mikrorajonā atvērsies pa šādam veikaliņam. Tur atšķirsies varbūt pēc konkrētā rajona pieprasījuma, kādas preces, uz ko koncentrēties. Bet noteikti tas būs arvien pieejamāks un pieejamāks. Un es domāju, ka tas ir tikai sākums," prognozē Nadīna.

Arvien populārāki kļūst, piemēram, metāla salmiņi, ziepes matiem un daudzreiz lietojamas kosmētiskās vates. Bezatkritumu dzīvesveida piekritēji cer, ka līdz ar šādu produktu un veikalu parādīšanos, krasāk mainīsies cilvēku paradumi un dzīve kļūs dabai draudzīgāka.