"Taxify" skaidro Jaungada nakts rekordaugstos tarifus
foto: LETA
Bizness un ekonomika

"Taxify" skaidro Jaungada nakts rekordaugstos tarifus

LETA

Mobilās lietotnes "Taxify" Jaungada naktī pārsniedza Rīgas domes noteiktos maksimālos tarifus uz dažām stundām, kas skaidrojams ar augsto pieprasījumu un dinamiskās cenas aprēķina algoritmu, aģentūrai LETA apgalvoja "Taxify" vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš.

Viņš informēja, ka, ņemot vērā milzīgo pieprasījumu un to klientu skaitu, kuri nevarēja izsaukt taksometru, laika periodā no plkst.2 līdz plkst.5 "Taxify" lietotnē tika aktivizēts "dinamiskās cenas aprēķina algoritms", lai motivētu aplikācijai pieslēgties vairāk vadītāju.

"Šo trīs stundu laikā, atbilstoši pieprasījumam, tarifi bija paaugstināti divas līdz piecas reizes attiecībā pret standarta tarifu - 71 cents par iekāpšanu, 36 centi par kilometru, 13 centi par minūti. Dinamiskās cenas algoritms motivē vairāk vadītāju pieslēgties aplikācijai un atbildēt uz klientu pieprasījumu, un tas veiksmīgi darbojas ikdienā gan Lietuvā, gan Igaunijā, gan citās valstīs, kur darbojas "Taxify". Šo principu izmanto arī citas taksometru izsaukšanas aplikācijas," klāstīja Krūmiņš.

Algoritms šajā laikā automātiski piemēroja tarifu pieprasījumam, bet maksimālais iespējamais tarifs bija piecas reizes lielāks par standarta tarifu. Tas nozīmē, ka gadījumā, kad paaugstinātais tarifs pret ikdienas standarta tarifu ir piecas reizes lielāks, par iekāpšanu jāmaksā 3,55 eiro, kas ir par 1,6 reizēm vairāk par Rīgas domes noteikto maksimālo tarifu 2,13 eiro par iekāpšanu.

Krūmiņš atzīmēja, ka lietotne visiem klientiem uzrādīja faktisko tarifu vēl pirms taksometra izsaukšanas, kā arī klienti varēja aprēķināt brauciena gala summu, pirms izdarīt izvēli.

Pateicoties paaugstinātajiem tarifiem, "Taxify" lietotnē pieslēdzās vairāk vadītāju, nodrošinot mājupceļu simtiem klientu šajās stundās, sacīja Krūmiņš, skaidrojot, ka Jaungada naktī tūkstošiem cilvēku vēlas izsaukt taksometru vienlaicīgi, un pieprasījums šajā naktī var būt pat 14 reižu lielāks nekā ikdienā.

"Šogad naktī pieprasījums bija ievērojami lielāks, nekā tika paredzēts - vairāki desmiti tūkstoši cilvēku Rīgas centrā vēlējās tikt mājās, bet lietotnē nebija pieejams neviens auto. Lai būtu droši, ka visi, kuri to vēlas, var droši nokļūt mājās, un klientiem ir izvēles iespējas, "Taxify" laika periodā no plkst.2 līdz plkst.5 naktī izmantoja dinamiskās cenas aprēķinu algoritmu, lai motivētu aplikācijai pieslēgties vairāk vadītāju," norādīja Krūmiņš.

To, vai "Taxify" klienti, kuri vēlētos saņemt kādu kompensāciju par domes noteiktā maksimālā tarifa pārsniegšanu, varētu pretendēt uz šādu kompensāciju, Krūmiņš nevarēja vēl komentēt.

Kā ziņots, Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola apgalvoja, ka "Taxify" Vecgada vakarā un Jaungada naktī vairākas reizes paaugstinātais pārvadājumu tarifs pārsniedza Rīgas domes saistošajos noteikumos noteiktos maksimālos tarifus, līdz ar to šāda rīcība bija prettiesiska.

"Taxify" iepriekš jau brīdināja, ka Vecgada vakarā un Jaungada naktī tiks paaugstināti tarifi, taču norādīja, ka tie atbildīs Rīgas domes saistošajos noteikumos noteiktajiem taksometru maksimālajiem tarifiem.

Satiksmes departaments atgādina, ka pasažieru komercpārvadājumus ar taksometriem Rīgas pilsētas administratīvās teritorijas robežas ietvaros drīkst veikt tikai atbilstoši tarifiem, kas saskaņā ar noteikumiem ir - taksometra nolīgšanas tarifs - 2,13 eiro, attāluma tarifs - 0,71 eiro par kilometru un laika tarifs - 0,14 eiro par minūti. Saskaņā ar noteikumiem, augstākus tarifus piemērot nedrīkst.

Viņa arī norāda, ka "Taxify" ir tikai platforma jeb tā saucamais "zvanu centrs mobilās lietotnes formā", kas "saved" pakalpojuma sniedzēju ar klientu. Pakalpojuma sniedzējs ir pats pārvadātājs un tam ir jāievēro tikai tie tarifi, kurus tam ir saskaņojusi Licencēšanas komisija.

"Ja "Taxify" uzdod programmā strādājošajiem taksometru vadītājiem paaugstināt tarifus, kas pārsniedz viņu pārvadātāja licencē noteiktos, šoferi ir spiesti rīkoties pretlikumīgi. Pārvadātājs par šādu rīcību var saņemt administratīvo sodu līdz pat 700 eiro apmērā, kā arī var draudēt licences anulēšana," norāda Ahuna-Ozola.

Kā ziņots, arī 2016.gada Vecgada vakarā mobilā aplikācija "Taxify" vienreizēji plānoja paaugstināt pārvadājumu tarifus četras līdz septiņas reizes, kas neatbilda Rīgas domes saistošo noteikumu prasībām.

Dome panāca vienošanos ar uzņēmuma "Taxify" dibinātāju Martinu Villigu par to, ka 2016.gada izskaņā tarifu paaugstinājumu neveiks un, ka Rīgas dome meklēs juridiskus risinājumus, lai mainītu esošos noteikumus un ļautu taksistiem piemērot vienreizēju tarifu paaugstinājumu.