foto: LETA
EP pieņem noteikumus labākai patērētāju aizsardzībai un ātrākai negodīgu tirgotāju apturēšanai
2017. gada 14. novembris, 23:29

EP pieņem noteikumus labākai patērētāju aizsardzībai un ātrākai negodīgu tirgotāju apturēšanai

LETA

Eiropas Parlamenta (EP) deputāti otrdien pieņēma Eiropas Savienības (ES) mēroga noteikumus labākai patērētāju aizsardzībai un ātrākai negodīgu tirgotāju apturēšanai, aģentūru LETA informēja EP Informācijas birojā Latvijā.

Likumprojekts paredz, ka ES dalībvalstu varas iestādēm būs plašākas pilnvaras atklāt un apturēt patērētāju tiesību pārkāpumus tiešsaistē. Grozītā regula par sadarbību patērētāju tiesību aizsardzības jomā arī ļaus saskaņotāk rīkoties ES mērogā. Jaunie noteikumi novērsīs trūkumus, ko rada atšķirīgie patērētāju aizsardzības mehānismi.

Saskaņā ar regulu valstu iestādēm cita starpā būs jābūt pilnvarām pieprasīt informāciju no domēnu reģistriem un bankām, lai identificētu negodīgus tirgotājus, veikt pārbaudes pirkumus un nepieciešamības gadījumā iegādāties preces un pakalpojumus, izmantojot citu identitāti, uzdot dzēst digitālu saturu vai liegt tam piekļuvi, ja ar citiem līdzekļiem nav iespējams novērst nelikumīgu rīcību, piemērot naudassodus un informēt patērētājus par iespējām pieprasīt kompensāciju.

Savukārt Eiropas Komisija (EK) koordinēs rīcību gadījumos, kad pārkāpums nodara vai varētu nodarīt kaitējumu patērētājiem vismaz divās trešdaļās dalībvalstu, skarot vismaz divas trešdaļas ES iedzīvotāju. Viena no EP prasībām sarunās ar ES Padomi bija pēc iespējas plašāka patērētāju organizāciju iesaiste. Tā kā šādām organizācijām informācija bieži ir pieejama agrāk nekā varas iestādēm, tās spēlēs būtisku lomu, ziņojot par iespējamiem pārkāpumiem.

Informācijas birojā skaidroja, ka likumprojekts, kuru EP apstiprināja ar 591 balsi, pret balsojot 80 deputātiem, bet 15 deputātiem atturoties, vēl jāapstiprina ES Padomei. Regula būs jāpiemēro 24 mēnešus pēc stāšanās spēkā.

Kā līdzšinējās prakses piemēri, pret kuriem būtu jāvēršas jaunajiem ES noteikumiem, tiek uzskaitīti gadījumi, kad aviosabiedrība izvērš pārrobežu kampaņu, īslaicīgi piedāvājot lētākas biļetes, kas pēc tam tiek anulētas, tirgotājs tiešsaistē nepiegādā paša tirgotās mēbeles un četras reizes trīs gadu laikā maina adresi vai automašīnu izīrētāji diskriminē patērētājus, balstoties uz viņu mītnes valsti.