Aptaujā noskaidrots, cik naudas iedzīvotāji tērēs Lieldienu svinībām
foto: Agnese Gulbe/LETA
Bizness un ekonomika

Aptaujā noskaidrots, cik naudas iedzīvotāji tērēs Lieldienu svinībām

LETA

Gandrīz 42% Latvijas iedzīvotāju Lieldienu svinībām plāno tērēt 21 līdz 40 eiro, liecina SIA "Maxima Latvija" veiktā aptauja.

Gandrīz trešdaļa jeb 30% respondentu svētkiem atvēlēs līdz 20 eiro, 20% aptaujāto tērēs 41 līdz 60 eiro, bet 8% svētkiem iecerējuši tērēt vairāk nekā 61 eiro.

Aptaujā noskaidrots, ka gandrīz 43% Latvijas iedzīvotāji Lieldienās iecerējuši apēst trīs vai četras olas, bet 24% - piecas vai sešas olas, vēl 21% respondentu minēja vienu vai divas olas, bet 11% aptaujāto ir pārliecināti, ka apēdīs septiņas un vairāk olu. Toties 1% iedzīvotāju Lieldienās neplāno ēst olas.

Vairāk nekā puse jeb 56% iedzīvotāji Lieldienas plāno pavadīt ģimenes lokā, 18% respondentu dosies ciemos pie radiem vai draugiem, 12% aptaujāto apmeklēs īpašos Lieldienu svētku pasākumus. Vēl 5% dosies uz dievkalpojumu baznīcā, 4% respondentu šajos svētkos jāstrādā, bet vēl 5% minēja citu variantu, kā piemēram, došanos ceļojumā ārpus Latvijas, dzimšanas dienas svinēšanu vai došanos uz kafejnīcu.

Lielākā daļa jeb 95% aptaujas dalībnieku atzina, ka olas noteikti krāsos ar sīpolu mizām. Pie populārākajiem veidiem, ar ko krāsot olas, tika pieminētas arī bietes, melleņu ievārījums, kurkuma un speciālās krāsas. To pierāda arī novērojumi "Maxima Latvija" veikalos, jo iedzīvotāju iepirkumu groziņos biežāk parādās kurkuma, sīpoli, bietes un melleņu ievārījums.

Kā atzīmē "Maxima Latvija" Biznesa analītikas departamenta direktore Zane Kaktiņa, kopš pagājušās nedēļas veikalos ir novērojams, ka iedzīvotāji sāk gatavoties svētkiem, jo iepirkumu groziņos tiek liktas olu krāsas, uzlīmes, svētku dekori, saldumi un citas Lieldienu preces.

Pēdējās nedēļas laikā par 146% pieauguši olu krāsu un olu uzlīmju pārdošanas apjomi, ja salīdzina ar nedēļu iepriekš. Savukārt dažādu Lieldienu saldumu pārdošanas apjomi pieauguši par 286%. Vispopulārākie Lieldienu saldumi ir šokolādes olas, kā arī šokolādes zaķu figūriņas, informēja Kaktiņa.

"Jau kopš aprīļa sākuma, salīdzinot ar marta pēdējo nedēļu, olu pārdošanas apjomi "Maxima Latvija" veikalos ir pieauguši par 15%. Taču lielāku pārdošanas apjomu pieaugumu prognozējam šajā nedēļā. Šogad Lieldienās iedzīvotāji varētu iegādāties vairāk olu nekā pērn, jo šogad vienā laikā ir gan katoļu, gan pareizticīgo Lieldienas. Pieredze liecina, ka tieši ceturtdienas pēcpusdienā pēc darba un pirms gaidāmajām garajām brīvdienām iedzīvotāji visvairāk dosies uz veikaliem, lai iegādātos visu svētkiem nepieciešamo," prognozēja Kaktiņa.

Pēdējās nedēļas laikā, salīdzinot ar iepriekšējo nedēļu, "Maxima Latvija" veikalos Lieldienu dekoru pārdošanas apjomi pieauguši par 64%. Par 128% pieauguši spilvenu pārdošanas apjomi, no kuriem lielākoties tiek izvēlēti dekoratīvie spilveni ar svētku motīviem - zaķiem, pūpoliem, Lieldienu krāsainajām olām.

Arī internetveikalā "e-maxima.lv" klienti pēdējās nedēļas laikā ir iegādājušies vairāk svētku svinēšanai nepieciešamo preču, stāsta internetveikala "e-maxima.lv" vadītāja Sanita Bērziņa. Tāpat internetveikala "e-maxima.lv" klienti pēdējās nedēļas laikā ir iegādājušies par 28% vairāk olu. Tomēr lielākais pasūtījumu apjoms prognozējams uz ceturtdienas vakaru un piektdienu, jo ceturtdien, kas ir pēdējā darba diena, iedzīvotāji steigs veikt nepieciešamos pasūtījumus.

Aptauja par svētku svinēšanas paradumiem bija izvietota "Maxima Latvija" mājas lapā laika posmā no 4.aprīļa līdz 11.aprīlim, un tajā kopumā piedalījās 1254 respondenti.

Kā ziņots, "Maxima Latvija" apgrozījums pagājušajā gadā, salīdzinot ar 2015.gadu, pieaudzis par 1,9%, sasniedzot 689,3 miljonus eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN).

"Maxima Latvija" apgrozījums 2015.gadā bija 688,8 miljoni eiro, kas ir par 2,1% vairāk nekā 2014.gadā, kad apgrozījums sasniedza 674,354 miljonus eiro. Savukārt uzņēmuma peļņa 2015.gadā bija 19,173 miljoni eiro, kas ir par 37,9% vairāk nekā 2014.gadā, kad peļņa bija 13,902 miljoni eiro.

SIA "Maxima Latvija" dibināta 2000.gada 29.novembrī. Kompānijas pamatkapitāls ir 4,91 miljons eiro. "Maxima Latvija" pilnībā pieder Nīderlandē reģistrētajai kompānijai "Lincoln Land Erste B.V", liecina "Firmas.lv" informācija. Patlaban "Maxima" veikalu tīklu veido triju formātu 151 veikals - 125 "Maxima X", 23 "Maxima XX" un trīs "Maxima XXX" veikali -, kas atrodas 45 apdzīvotās vietās Latvijā.