Labas ziņas visiem autovadītājiem
Pakalpojumu izmaksu palielinājumam godīgās autoskolās nav pamata.
Auto un tehnoloģijas

Labas ziņas visiem autovadītājiem

Jauns.lv

Š.g. 13. jūnijā Ministru kabineta komitejā tālākai virzībai tika apstiprināti grozījumi noteikumos par autovadītāju apmācību. Noteikumi vēl nav stājušies spēkā, bet medijos jau publicēta maldinoša informācija un nevajadzīgi tiek radīta ažiotāža.

Uzskatām, ka izstrādātās izmaiņas autovadītāju sagatavošanas jomā ir pozitīva ziņa gan autovadītājiem, gan visai sabiedrībai. Tās veiktas ar mērķi uzlabot autoskolu sniegto pakalpojumu kvalitāti, kā rezultātā labāk tiks sagatavoti jaunie autovadītāji un mēs visi uz ceļa varēsim justies drošāk.

Dzīve mainās visās jomās un ir pienācis laiks veikt korekcijas arī autovadītāju sagatavošanas procesā atbilstoši Eiropā esošajām tendencēm un situācijai Latvijā. Grozījumu nepieciešamību apliecina arī tas, ka situācija satiksmes drošības jomā Latvijā nav tik laba kā vidēji ES valstīs.

Kādas galvenās izmaiņas ir paredzētas?

1)    Jaunu tēmu ieviešana apmācības procesā (piemēram, bīstamu situāciju paredzēšana, risku novēršana u.c.) un minimālo braukšanas stundu skaita palielināšana. Vadīšanas apmācību plānots papildināt ar braukšanu slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā. Rezultātā autovadītāji tiks labāk sagatavoti patstāvīgajām gaitām ceļu satiksmē.

2)    Jaunā sistēma būs draudzīgāka arī skolu kursantiem - teorētiskās apmācības programmās ietvertie jautājumi sadalīti apmācības moduļos. Tas nozīmē, ja personai nav bijusi iespēja apmeklēt mācības, tad būs iespēja konkrēto moduli apmeklēt citā laikā.

3)    Visām autoskolām apmācības procesā būs jāizmanto mācību laukums. Ziņas par to, ka visām autoskolām būs jāuztur savi apmācības laukumi ir neprecīzas. Autoskolas laukumus var izmantot uz īres pamata un vairākas skolas varēs kooperēties, izmantojot vienu laukumu. Šīs izmaiņas stāsties spēkā no 2018.gada.

4)    Sistēma būs caurspīdīgāka un samazināsies “ēnu ekonomika”. Plānots noteikt, ka apmaksa par visiem ar apmācību saistītajiem pakalpojumiem tiek maksāta autoskolai. Tas ierobežos maksājumus, no kuriem netiek maksāti nodokļi. Rezultātā palielināsies ieņēmumi valsts budžetā. Pašlaik ir autoskolas, kuras izmanto klientu nezināšanu un pieprasa samaksu par pakalpojumiem, ko klients var veikt pats un bez maksas, piemēram, pēc apmācības beigšanas topošais autovadītājs pieteikties eksāmeniem CSDD var personīgi un par to maksa nav paredzēta.

Kā jau katram kvalitatīvam izglītības procesam arī šim ir jāparedz zināmi līdzekļi. It sevišķi jāņem vērā, ka tas saistīts ar visas sabiedrības un katra no mums drošību.  Tomēr uzskatām, ka medijos izskanējušās apmācības izmaksas ir pārspīlētas.

Pēc mūsu rīcībā esošās informācijas teorētiskā apmācība autoskolā maksā ap 100 – 120 eiro, savukārt braukšanas stunda ap 10 eiro. Līdz ar to vidējā summa 600 – 800 eiro, kas minēta medijos, ir pārspīlēta. Tādas izmaksas varētu būt tikai atsevišķos izņēmuma gadījumos, ja apmācāmajam neveicas ar braukšanas apgūšanu un tam nepieciešamas daudzas apmācības nodarbības.

Procesa sadārdzināšanās nākotnē, ja tāda notiks, varētu būt saistīta vienīgi ar autoskolu pasniedzēju un instruktoru oficiālās darba samaksas pieaugumu, kā arī ar “ēnu ekonomikas” daļas samazināšanos šajā nozarē, jo tiks godīgi samaksāti ar sniegtajiem pakalpojumiem saistītie nodokļi. Pakalpojumu izmaksu palielinājumam godīgās autoskolās nav pamata. Skolās, kuras atradās “pelēkajā zonā”, izmaksas varētu celties.

Jāpiemin, ka maksa par CSDD sniegtajiem pakalpojumiem – eksāmeniem un vadītāju apliecību izsniegšanu, nemainās.


Karlīna Timofejeva / Foto: Shutterstock

Tēmas