Pirms Līgo svētkiem četrkāršojies pieprasījums pēc siera un alus
Pirms Līgo svētkiem pārtikas veikalos pieprasījums pēc siera un alus pieaug trīs četras reizes, pieaug pieprasījums arī pēc gaļas, atzina biznesa portāla "Nozare.lv" aptaujātie mazumtirgotāji.
"Siers, alus un gaļa noteikti ir tie produkti, kas tiek likti katrā svētku galdā, tādēļ pieprasījums pēc tiem Jāņos ievērojami pieaug. Piemēram, alu pērk trīs līdz četras reizes vairāk, pieprasījums pieaug arī pēc stiprā alkohola, tomēr ne tik ļoti kā pēc alus," sacīja SIA "Rimi Latvia" vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere.
"Rimi" pārstāve norāda, ka dažas dienas pirms Jāņiem vairāk pērk svaigo gaļu, bet svētku priekšvakarā priekšroka tiek dota jau sagatavotai gatavajiem šašlikiem. Savukārt tradicionālo ķimeņu sieru Latvijas iedzīvotāji pērk galvenokārt tieši uz Jāņiem. "Pēdējo gadu tendences liecina, ka uz šiem svētkiem papildus tradicionālajiem ķimeņu sieriem pircēji vairāk pērk, piemēram, "Talsu rituļus", "Kazdangas" un "Trikātas sierus", arī sierus ar pelējumu, parmezāna tipa sierus un citus," stāstīja Valnere.
Vērojot pieprasījumu pēc sieriem visa gada garumā, visvairāk pārdotie ir Latvijā ražotie Krievijas un Holandes sieri, ik mēnesi "Rimi" veikalos tiek pārdots ap 100 tonnām šo sieru, sacīja Valnere.
"Maxima Latvija" preses sekretārs Ivars Andiņš informē, ka Jāņos vispopulārākā prece gadu no gada ir siers. Pērn pirmssvētku nedēļā siera pārdošanas apjomi visos "Maxima" veikalos pieauga 612 reizes, salīdzinot ar nedēļu maija sākumā.
Andiņš prognozē, ka arī šogad pieaugums varētu būt līdzīgs, un populārākās šķirnes varētu būt "Rankas Jāņusiers", "Valmieras Ķimeņu siers" un "Ķimeņu siera desa", kā arī "Rīgas Piensaimnieka Kūpinātā kausētā siera desa ar ķimenēm". Uz šiem svētkiem krietni pieaug arī visu citu sieru pārdošana: pērn jūnijā, salīdzinot ar maiju, siers pārdots par 63% vairāk," norāda Andiņš.
Nākamais populārākais produkts ir šašliks, kas 2010. gada jūnijā pārdots 3,2 reizes vairāk nekā maijā, bet šogad tiek gaidīts vēl lielāks kāpums. "Protams, ka iecienīts šajos svētkos ir arī alus - pērn Jāņu nedēļā, salīdzinot ar nedēļu maija nogalē, noiets pieauga 2,2 reizes," atzina Andiņš. Latvijas pircēju vidū vispopulārākais ir gaišais alus, ko pērk 68 reizes vairāk nekā tumšo.
"Tomēr tieši Jāņos tumšo alu pieaugums ir lielāks nekā gaišo alu - to īpatsvars visu alu vidū pieaug no 1,5% līdz 1,8% - iespējams, tādēļ, ka tos izvēlās cilvēki, kas citkārt vispār nedzer alu. Aizvien vairāk cilvēku iecienījuši arī bezalkoholisko alu, ko Jāņos pērk par 62% vairāk nekā parasti. Tikmēr kviešu alus pārdošana pieaug salīdzinoši nedaudz - par 14%. Kopumā lielākajos "Maxima" veikalos uz svētkiem nopērkamas 280 alus šķirnes, tostarp 208 - gaišā un 11 - bezalkoholiskā alus," informēja Andiņš.
"Kopējais apgrozījums uz svētku periodu iepriekšējos gados ir palielinājies divas līdz trīs reizes, visbiežāk iepirkumu grozos liekot alu, sieru, cepamgaļas, dārzeņus, dažādas uzkodas un alkoholiskos dzērienus," norāda SIA "Iepirkumu grupa" mārketinga vadītāja Ilona Bukša.
Pēc viņas teiktā, no Jāņu svētkiem paredzētajām nepārtikas precēm visvairāk tiek pārdotas ogles un degšķidrumi, kuriem uz Jāņu laiku apgrozījums palielinās piecas un vairāk reizes.
Tirgotāji arī atzina, ka, gatavojoties Līgo svētkiem, vislielākā pircēju aktivitāte veikalos vērojama 22. jūnijā un 23. jūnijā, kas skaidrojams ar to, ka Jāņu produkti lielākoties ir svaigas preces. Ātrāk pircēji mēdzot iegādāties tikai alu un stipros alkoholiskos dzērienus. Tirgotāji arī norāda, ka četras brīvās svētku dienas šogad varētu veicināt tirdzniecību reģionos.