Bizness un ekonomika

Stratēģiskās degvielas rezerves uzglabās firma "Ramockas dzirnavas"

Jauns.lv

Stratēģiskās degvielas rezerves uzglabās firma SIA "Ramockas dzirnavas", kuras īpašnieki slēpjas ofšoros, ziņo TV3 raidījums "Nekā Personīga".

"Ramockas dzirnavas" kļuvušas arī par degvielas piegādātāju "Latvijas Dzelzceļam".

Ne "Latvijas Dzelzceļš", ne Ekonomikas ministrija (EM) nav noskaidrojušas, kam pieder uzņēmums, kas apgādā visas Latvijas lokomotīves ar degvielu un glabā ceturto daļu degvielas rezervju.

Ieriķu benzīntanks "Ramockas dzirnavas" atrodas starp Cēsīm un Līgatni. Deviņus gadus tajā saimniekoja Juris Zeiza. Pirms pusotra gada pie viņa vērsās naftas kompānijas "Neste Latvia" vairumtirdzniecības vadītājs Māris Āriņš ar lūgumu kompāniju pārdot, uz īpaši izdevīgiem noteikumiem. Āriņš vēlējās iegūt dokumentus, lai varētu startēt valsts iepirkumos kā degvielas tirdzniecībā pieredzes bagāts uzņēmums, vēsta raidījums.

Āriņš 2010.gada septembrī startēja konkursā par dīzeļdegvielas piegādi lokomotīvēm. Viņš piedāvāja par 200 000 latu zemāku cenu nekā "Lukoil", konkursu uzvarēja un parakstīja 40 miljonu dolāru (aptuveni 20 miljonu latu) vērtu līgumu. Tas bija viens no lielākajiem dīzeļdegvielas darījumiem Latvijas vēsturē, skaidro "Nekā personīga".

Pēc tam viņš pieteicās EM konkursā uz valsts stratēģisko degvielas rezervju glabāšanu. Benzīntanka jaunais īpašnieks atkal piedāvāja zemāko cenu - 2,5 latus par tonnu. Tā viņš ieguva tiesības glabāt 10 000 tonnu valsts rezerves. Tik, cik atļauj firmas īpašumā esošā Slokas naftas bāze.

Pārējo pasūtījumu saņēma koncerns "Vitol", kam ir milzu noliktavas Ventspilī, bet kas par tonnas glabāšanu prasīja gandrīz piecus latus. "Vitol" savu augsto cenu skaidro ar liela apjoma degvielas glabāšanas izmaksām un piesardzību naftas cenu maiņai, vēsta raidījums.

EM sola, ka turpmākajos konkursos par degvielas glabāšanu, tiks noteikta prasība prasība atklāt patiesā labuma guvējus.

Kā liecina datubāzē "Firmas.lv" pieejamā informācija, SIA "Ramockas dzirnavas pieder Maltā reģistrētajai "BHC Investment Limited", kas savulaik no SIA "Rīgas satiksmes" meitasuzņēmuma SIA "Degvielas apgāds" nopirka Slokas naftas bāzi.

Konkursos par drošības rezervju pakalpojuma sniegšanu valsts naftas produktu rezervju izveidei 25% apjomā Latvijas teritorijā bija pieteikušies trīs pretendenti, bet konkursā par drošības rezervju pakalpojuma sniegšanu valsts naftas produktu rezervju izveidei 75% apjomā Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijā bija pieteikušies 12 pretendenti.

LETA