Latviešu radīts jautājumu un atbilžu tīkls "ask.fm" iekaro pasauli
Latviešu radīts virtuālo jautājumu un atbilžu tīkls "ask.fm" pārņēmis pusaudžus visā pasaulē. "ask.fm" ir interneta vietne, kuras lietotāji cits citam var uzdot ikvienu jautājumu, kas ienācis prātā.
Jautājumu un atbilžu trakums katru mēnesi pārņem 21 miljonu lietotāju visā pasaulē, raksta laikraksts "Diena".
Vairums no tiem ir padsmitnieki, kuri ir garlaikoti un alkst pasaulei pavēstīt, ko šodien ēduši vai darījuši skolā. Viņu vienaudži, kas portālu aktīvi nelieto, gan uzskata, ka tā esot "glupību" rakstīšana, un savus profilus esot izdzēsuši neatgriezeniski. Taču rādās, ka tas ir mazākuma viedoklis, jo katru dienu "ask.fm" kļūst par aptuveni 50 000 lietotāju kuplāks.
"Ask.fm" pērn radīja piecu puišu komanda - Oskars Liepiņš, Marks Terebins, Iļja Terebins, Valērijs Vešņakovs un Klāvs Sinka. "Neilgu brīdi jau darbojāmies web projektu scēnā - bijām slīcinājuši pirmos kucēnus, iejutušies un atvērti jaunajam. Ievērojām "formspring.me" (jautājumu-atbilžu tipa portālu pionieris, kas radīts ASV). Mums iepatikās ideja. Sapratām, ka varam to izdarīt labāk, un nolēmām mēģināt," stāsta Liepiņš.
Patlaban "ask.fm" attīstījies tiktāl, ka "formspring.me" dažas nianses sācis "špikot" no latviešu darinājuma.
"Ask.fm" lietotāju skaits no Latvijas nebūt nav pirmajā vietā, jo visvairāk profilu radījuši Argentīnas, Krievijas, kā arī Ukrainas iedzīvotāji un kopumā tas ir pieejams 24 valodās.
Sociālo tīklu var lietot gan reģistrēti lietotāji, gan "garāmgājēji". Nereģistrētie lietotāji jautājumus var tikai uzdot, savukārt reģistrētajiem ir priekšrocība tos arī saņemt, turklāt viņu profiliem iespējams sekot līdzīgi kā sociālajā vietnē "Twitter". Visdrīzāk tas arī izskaidro reģistrēšanās apmērus, jo "Dienas" aptaujātie lietotāji saka, ka šajā portālā viņiem vislabāk patīk tieši iespēja paust savu viedokli.
Patlaban lielākā daļa "ask.fm" lietotāju ir gados jauni, kas ir arī aktīvākā interneta auditorijas daļa. Aptuveni 46% lietotāju ir vecumā līdz 18 gadiem, 34% vecumā no 18 līdz 25. "Tā ir tendence, bet ne kritērijs. Jaunieši virtuālajā vidē ir bezbailīgākie un pirmie ir uztvēruši mūsu produkta formāta aktualitāti savā ikdienā," savu auditoriju raksturo Liepiņš. Popularitāti tas sākot iemantot arī mākslinieku, slavenību un uzņēmumu vidū.
"Ticējām savam redzējumam, patika iecere, un interesēja viss process. Nezinājām, tieši ko sagaidīt, bet sapratām, ka vienkārši ir jāmēģina. Protams, pamatā bija mērķis izveidot modeli veiksmīgam biznesam, taču vēlējāmies to izdarīt tā, lai produkts ir stilīgs, lai patiktu mums, lai patiktu citiem," stāsta Liepiņš.
Starptautisko uzvaras gājienu puiši iekodēja jau sociālās vietnes adresē, jo par savu domēnu izvēlējās burtu savienojumu ".fm", kas ir Mikronēzijas valsts koda domēns. "".fm" izvēlējāmies, jo šī abreviatūra pasaulē visvairāk asociējas tieši ar radio viļņiem. Rezultātā - "ask.fm" - medijs kā jautājumu un atbilžu vilnis," skaidro Liepiņš.
Naudu "ask.fm" veidotāji pelna ar reklāmas izvietošanu un virtuālajām dāvanām, ko portāla lietotāji ar SMS palīdzību cits citam var sūtīt. Tāpat uzņēmumiem ir iespēja uzdot "sponsorēto jautājumu", kuram tiek pievienota saite ar attiecīgo interneta adresi.
Kasjauns.lv/LETA/Foto: Ekrānšāviņš no portāla ask.fm