Datorvīrusi apdraud automobiļu drošību
Mūsdienās automobiļa vadības panelis, zem kura mājo gudras datorsistēmas, līdzinās kosmosa kuģim. Kā izrādās, tas nebūt nav tik droši.
Auto un tehnoloģijas

Datorvīrusi apdraud automobiļu drošību

Jauns.lv

Vēl pirms divdesmit gadiem automobiļa elektroinstalāciju varēja kopā saņemt vienas rokas plaukstā, taču mūsdienās vadu mudžeklis ir pavairojies neskaitāmas reizes. Turklāt visam pamatā ir dažādas programmējamas elektroniskās ierīces.

Pasaulē labi zināmais uzņēmums McAfee, kurš cīnās ar datorvīrusiem, noskaidrojis, ka arī automobiļa elektroniskās ierīces var ciest no kaitnieciskajām programmām, tā kā neviens no autoražotājiem nav paredzējis automobiļu datoros aizsardzību pret vīrusiem.

Tas ir brīvs ceļš ļaundariem, kas ar vīrusu palīdzību var noklausīties jūsu telefona sarunas, atbloķēt durvju atslēgas un pretaizdzīšanas ierīces vai pat izprovocēt satiksmes negadījumu.

Nekomerciālas Amerikas kompānijas Cyber Consequences Unit galvenais tehniskais direktors  Džons Bumgarners paziņojis, ka ar datorvīrusa palīdzību nu iespējams nogalināt cilvēku. Šī kompānija nodarbojas ar konsultēšanu elektronisko ierīču drošības jomā.

Tajā pašā laikā starptautiska asociācija SAE International, kuras sastāvā ir vairāk nekā 128 000 inženieru un tehnisko ekspertu, uzskata ka līdz šim nav fiksēts neviens gadījums, kad ļaundari ar datorvīrusa palīdzību būtu uzbrukuši kādam transportlīdzeklim.

Zinātnieku grupa no Kalifornijas aizvadītajā gadā veica eksperimentus ar dažādu marku automobiļiem. Tiesa, konkrētos eksperimenta upurus zinātnieki neizpauž, bet uzskata, ka līdzīgs scenārijs skar visus automobiļus, jo elektroniskās ierīces pārsvarā tiek piegādātas no viena un tā paša ražotāja.

Tad nu zinātnieki atklāja, ka bez īpašām problēmām datorvīrusu var nogādāt automobiļa “smadzenēs” ar bezvadu savienojuma palīdzību, caur CD atskaņotāju vai ar diagnostikas datora pieslēguma palīdzību.

General Motors, Ford un Chrysler zina teikt, ka līdz šim nav dzirdējuši par kiberuzbrukumiem savām automašīnām. Arī Toyota nav fiksējusi šādus gadījumus. Vairāki autoražotāji atteikušies sniegt ziņas par šo problēmu, bet Honda atklājusi, ka aktīvi darbojas pie vadības sistēmu aizsardzības.

McAfee automobiļu drošības izpētes centra vadītājs Bjus Šnels teicis: “Sabojājies dators jums sabojās dienu, bet automobiļa bojājumi var būt bīstami dzīvībai. Es nedomāju, ka autovadītājiem ir iemesls panikai, taču nākotne zīmējas drūmās krāsās.”


Gints Gavers/Foto: Žanneta Kaminska