Īsti veči benzīna cenu neskaita - auto ar 5,7 litru dzinēju. FOTO
Ja visu pārvērš centimetros, tad nav nemaz tik traki. Bet vizuāli – gulivers pie liliputiem.
Auto un tehnoloģijas

Īsti veči benzīna cenu neskaita - auto ar 5,7 litru dzinēju. FOTO

Jauns.lv

Arvien biežāk gadās izmēģināt spēkratus ar maziem, bet jaudīgiem dzinējiem. Piemēram vienlitrīgs, motoriņš un 140 zirgspēku jauda. Tomēr nekas nelīdzinās ar 5,7 litru benzīnrijēju, kam degvielas patēriņš mērāms spaiņos un ne litros!

Latvijas auto tirgus ir diezgan skops attiecībā uz lielo dzinēju izvēli. Vispirms jau neesam tik bagāti, lai piestātu pie katra nākamā benzīntanka. Esam parktiski, taupīgi un pārlieku konservatīvi savā vēlmē pazīmēties. Uz visiem, kas iepērkas ne tajā veikalā, kur pārējie, mēs skatāmies ar aizdomām, nicinājumu un pārākuma sajūtu.

Viens no eksemplāriem, kas pieejams citādāk domājošajiem turīgajiem ļautiņiem Latvijas tirgū, ir Dodge Durango. Liels, grezns, lieliski aprīkots monstrs ar 5,7 litru benzīna dzinēju, 360 zirgspēkiem un 18 litru degvielas patēriņu pilsētā! Īsts Čaka Norisa ģimenes automobilis!

Daudzi šajā brīdī viszinoši novīpsnā – gandrīz seši litri, astoņi cilindri un tikai 360 zirgspēki? Mūsdienās to pašu jaudu var iegūt no maza divlitrīgā četru cilindru motoriņa! Taču lecīgais smaids vairākumam nozustu pēc pirmajiem nobrauktajiem kilometriem. Jā! Tikai 360 zirgi! Toties kādi! Lieli, spēcīgi un grūti savaldāmi mustangi. Visu cieņu ekoloģijai un citām līdzīgām lietām, bet tā vien šķiet, ka viens otrs mazmotoru ražotājs jaudu samērījis ponijos. Sadzīves sulasspiede dūc jestrāk par betona maisītāju, bet...

Degvielas patēriņš ir biedējošs. Vismaz tiem, kas pārtiek no vidējās mēnešalgas, cīnās ar hipotekāriem kredītiem un katru dienu braukā strādāt uz Rīgu no tuvējās piepilsētas simts kilometru robežās. Taču tiem biedējošs būs ne tikai patēriņš, bet arī automobiļa cena. Faktiski jebkura jauna automobiļa cena... Te arī pirmais secinājums – auto tiem, kam viss “pie kājas”!

Tehniskajā dokumentācijā minēts, ka Dodge Durango pieejams gan ar 3,6 litru 290 zirgspēku V6, gan ar jau minēto 5,7 litru V8. Gudri vīri saka, ka labāk jau gulēt ar karalieni, ja tāda iespēja ir, tāpēc mēs “dodam rorēs” visos astoņos cilindros un kaifojam no tā. Ražotājs paredzējis, ka pilsētas režīmā lielais Durango izdzers 18,1 litru 95. markas benzīna uz katriem simts nobrauktiem kilometriem. Iespējams, ka, braucot ikdienā pa vienu un to pašu garlaicīgo maršrutu, tāds patēriņš arī dabā eksistē. Man kājā ielīst svins, un drīz vien vidējais pilsētas patēriņš datorā uzrādās 23,6.

Te gan jāņem vērā tas, ka šis konkrētais auto ir aprīkots ar gāzes iekārtu. Ļoti dārgu un modernu, tomēr gāzes iekārtu. Līdz ar to ražotāja prognozēm pilnīgi iespējams, ka pieplusojas vēl kāds lieks degvielas litrs.

Savukārt jaudu nu gan gāzes iekārta nelaupa! Viegls pieskāriens akseleratora pedālim, un septiņvietīgais visurgājējs ir tālu priekšā tiem, kas nemierīgi dīdījās pie luksofora sarkanās gaismas vienā līnijā ar mums.

23,6 litri uz nobrauktiem simts kilometriem. Taupīgi braucot, tie būs divdesmit. Ņemot vērā benzīna un gāzes cenas attiecību, vidēji sanāk par simts kilometriem samaksāt tikpat, cik tad, ja auto pieprasītu tikai 10 litrus fosilās degvielas. Un gandrīz jebkurš auto, kam zem kapota drūzmējas vairāk par 200 zirgiem ar mazāk par 10 litriem, nekādi nebūs mierā. Secinājums? Kombinācijā ar gāzi šāds monstrs ekspluatācijā nepavisam nav dārgāks par parastu ielinieku.

Ja tu, cilvēks, nekaunīgi spraucies ne savā joslā ar jebkuru citu automobili, tevī paveras naidīgs acu pāris, un sagaida maz iespēju, ka manevrs izdosies. Ar Durango naidīgi skatieni arī garantēti. Skatās, vīsta zem priekšējā paneļa dūres... Bet palaiž!  To, vai esat gatavs izcelties no pūļa un uzklausīt paziņu kauninājumus, ka tikai slims cilvēks nepērk Vācijā ražotu minivenu, bet pērk Amerikā ražotu monstru, lemt katram pašam. Neapšaubāmi būs arī tādi, kas pratīs to novērtēt!

Starp citu, pietrūkst tikai divu kilogramu, lai “lielā” Durango vadīšanai būtu vajadzīgas kravinieka tiesības. Ražotājs veiksmīgi palīdis zem kritiskās robežas, ko nevar teikt, piemēram, par maztirāžas konkurentu Dartz Kombat, kas sver tonnu vairāk, bet apveltīts ar tādu pašu 360 zirgspēku jaudu!

Dodge Durango ar V8 5,7

Dodge Durango ar V8 5,7

Gints Gavers/Foto Žanneta Gavere