Eksperts: dziesmu svētki, iespējams, ir Latvijas "Nokia"
Dziesmu svētki, iespējams, ir Latvijas "Nokia", trešdien Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) biznesa foruma paneļdiskusijā "Zīmolvedības nozīme, ieejot starptautiskos tirgos" uzsvēra komunikāciju kompānijas "McCann Riga" izpilddirektors Gatis Mūrnieks.
Viņš norādīja – lai zīmols būtu konkurētspējīgs, ir svarīgi, kā to uztver gan ārpus valsts, gan tās iekšienē.
Mūrnieks atzina, ka Latvijas sabiedrība pagaidām nenovērtē dziesmu svētku kā Latvijas zīmola potenciālu. "Iemesls, kādēļ dziesmu svētkiem nevajag reklāmu, ir pavisam cits, nekā sabiedrībai var šķist – ka visi tāpat zina, kas tas ir par pasākumu. Taču, iespējams, dziesmu svētki ir Latvijas "Nokia"," teica Mūrnieks un piebilda, ka dziesmu svētku gadījumā svarīgi ir reklamēt nevis gala pasākumu un koru mēģinājumus, bet ekonomiku, kas veidojas ap dziesmu svētkiem.
"McCann Riga" izpilddirektors arī aicināja nākamgad rosināt diskusijas par to, kā dziesmu svētki ietekmē Latvijas tautsaimniecību, tās iedzīvotājus un uzņēmumus. "Tas, kāpēc uz dziesmu svētkiem skatāmies tik šaurā redzes lokā, ir tāpēc, ka mums ir didaktiski pateikts, kas tas ir par pasākumu, taču nav izskaidrots, cik vērienīgi un masīvi nozīmīgi šie svētki patiesībā ir tautsaimniecībai. Ja 2008.gadā dziesmu svētku saskarsmes punkts tika veidots personisks, tad 2013.gadā jārosina diskusijas par vairākiem svarīgiem jautājumiem – nākamgad svarīgi veidot šo svētku vispārīgo nozīmi. Tajā brīdī, kad runājam par sociālu fenomenu, kas ir valsts mēroga, redzam tajā pamatu sistēmai, bet šo svētku potenciāls ir daudz lielāks," klāstīja Mūrnieks.
Viņš arī norādīja, ka ir jāizskaidro patērētājiem un uzņēmējiem, kā dziesmu svētku gadījumā sociālie un biznesa faktori ir saistīti. Tomēr viņš atzina, ka izpratni sabiedrībā par svētku nozīmi tautsaimniecībai nevar panākt gada laikā. "Tas ir mērķis, ko nevar sasniegt gada laikā, bet, veidojot šos saskarsmes punktus, nākotnē varam nonākt pie tā, ko gribas saukt nevis par Latvijas "Nokia", bet Latvijas BBC vai Latvijas "Volkswagen"," pavēstīja "McCann Riga" izpilddirektors.
Mūrnieks arī atzina, ka Latvijas iedzīvotāji kultūras identitātes veidošanā pārāk maz izmanto nacionālās kultūras vērtības. "Pārāk maz mēs izmantojam nacionālo, pārāk daudz paļaujamies uz globālo kultūru. Ja mēs vairāk varētu smelties no savas "Nokia" – dziesmu svētkiem – 10 gadu laikā dziesmu svētki varēt kļūt par "soft power" [spēju piesaistīt un sadarboties, balstoties uz radošumu, nevis finansiālajām iespējām un varu]," informēja "McCann Riga" izpilddirektors.
Izskaidrojot, kāda ir dziesmu svētku saistība ar biznesu, Mūrnieks norādīja – ja mēs vēlamies sistemātiski būt starptautiskā mērogā, mums ir jānodrošina, ka Latvijas zīmols ir pārliecinošs, atvērts, iesaistošs Latvijas iedzīvotājiem. "Jābūt pārliecinātiem pašiem par sevi, kas mēs esam, kādēļ mēs esam. Jāmāk izmantot to lielāko resursu, kas mums ir, – šeit dziesmu svētki kā kultūras sociāls un potenciāli ekonomisks fenomens mums to saka priekšā, un tikai tad varēsim radīt oriģinālu, konkurētspējīgu piedāvājumu," uzsvēra komunikāciju kompānijas izpilddirektors.
Aģentūra BNS jau vēstīja, ka trešdien Rīgā notiek LIAA biznesa forums.