Prognozē, ka nākamgad labākajās tirdzniecības platībās nomas maksa augs par 10%-15%
Tirdzniecības platību tirgū nākamgad par aptuveni 10-15% pieaugs nomas maksa labākajās tirdzniecības vietās un arvien pieaugs nomas maksas intervāls starp labajām un ne visai veiksmīgām vietām, prognozē nekustamo īpašumu konsultanta "Newsec Latvia" izpilddirektore Olga Kozina.
"Daudzi tirdzniecības centri pēc pārvarētām pēdējo trīs gadu grūtībām tirdzniecības segmentā šogad jau indeksē nomas maksas. Pārsvarā tas ir vērojams centros ar augstu telpu pieprasījumu un brīvo telpu deficītu. Citos tirdzniecības centros būtiski uzlabojās aizpildīšanas rādītāji, bet nomas maksas tajos joprojām ir tālu no ilgtermiņa potenciāla," skaidroja Kozina.
Viņa uzskata, ka, ņemot vērā kopējās pasaules ekonomikas un finanšu sistēmas pesimismu, kas var iespaidot patērētāju noskaņojumu un iekšējo patēriņu Latvijā, šī gada beigās, nākamā gada sākumā varētu būt vērojamas arī negatīvas tendences tirdzniecības nozarē.
"Tomēr tas, visticamāk, skars tikai mazāk veiksmīgus tirdzniecības centrus, kuros vakances varētu atkal pieaugt. Veiksmīgajos centros tas vienkārši ierobežos nomas maksas paaugstināšanas iespējas," sacīja Kozina.
Sagaidāms, ka nākamgad lielu tukšo telpu īpašnieki sadalīs telpas un piedāvās tirgū mazākas platības atbilstoši nomas pieprasījumam, kas attiecīgi ļaus absorbēt esošas nelikvīdās telpas, prognozēja Kozina.
"Pilsētas perifērijā visaktīvākie jauno telpu meklējumos ir mēbeļu tirgotāji un autoservisi. Ir vērojama interese par komercplatību iegādi no tādu investoru puses, kuriem tālākais mērķis ir naudas plūsmas saņemšana no īpašuma, kā arī iespējama spekulatīva pārdošana," sacīja Kozina.
Šogad vislielākais pieprasījums tirdzniecības ielās bija pēc 70 kvadrātmetrus lielām telpām, jo kompānijām bija izdevīgāk atvērt divus salīdzinoši nelielus veikalus dažādās vietās nekā vienu lielāku, informēja Kozina.
"Lielākā daļa no potenciālajiem nomniekiem Rīgas tirdzniecības ielās ir vietējie uzņēmēji, kas gribējuši sākt vai paplašināt esošo tirdzniecības biznesu, - apģērbu veikali, konditorejas, lombardi, valūtas maiņas punkti, kafejnīcas un restorāni, skaistumkopšanas saloni," sacīja Kozina.
Pazīstamas tirdzniecības ķēdes meklē nedaudz lielākas platības, ap 150 līdz 200 kvadrātmetriem, tomēr, pētot nomas iespējas, pārsvarā pārņem iepriekš apdzīvotas telpas, kur beidzies līgums ar esošo nomnieku, pirms telpas tiek piedāvātas tirgū, piebilda Kozina.
Viņa sacīja, ka 2012.gadā izteikta tendence bija banku, apdrošināšanas kompāniju filiāļu un citu apkalpošanas jomas uzņēmumu slēgšana tirdzniecības ielās un pāriešana uz biroju mājām - izmaksu samazināšanas un interneta pakalpojumu daļas pieauguma dēļ.
"Arī daži nišas projekti, piemēram, atsevišķi eko dizaineru, vietējo dizaineru veikali, diemžēl pametuši tirdzniecības ielas nepietiekama apgrozījuma dēļ," piebilda Kozina.
Nomniekiem svarīgāks šogad bija kopējais telpu nomas izmaksu budžets, nevis nomas maksa uz kvadrātmetru. Vidējās nomas maksas koriģējas uz augšu, bet izcenojums ir ļoti individuāls atkarībā no vietas un telpu pievilcības. Tomēr nomas darījumi tiek slēgti par aptuveni 20% zemākām nomas maksām nekā piedāvājuma nomas maksas, piebilda Kozina.