Kam pievērst uzmanību, izvēloties auto gāzes iekārtas?
Lai veiksmīgi ietaupītu uz pagaidām vēl ne pārāk dārgo auto gāzes rēķina, ļoti rūpīgi jāizvēlas pati iekārta. Tikai tad ekonomija būs ekonomiska!
Auto un tehnoloģijas

Kam pievērst uzmanību, izvēloties auto gāzes iekārtas?

Jauns.lv

Nesen aplūkojām auto gāzes plusus un mīnusus, lai secinātu, ka velns nav tik melns,kā to zīmē. Šoreiz par to, kā tomēr pa lēto neiebraukt auzās.

Tas, ka bieži esam spiesti izvēlēties lētāko, bet nebūt ne izdevīgāko, mūsdienās nav nekas jauns. Dažu brīdi pat īsti nav ko taupīt vai ekonomēt, jo nodokļu, uz vieniem vārtiem tendētu kredītu un nekādi neizskaidrojamo nežēlīgi augsto komunālo maksājumu slogs pārsniedz visas veselā saprāta robežas un jau algas dienas pievakarē pāri palicis tikai “čiks”.

Auto gāze ir viena no tām lietām, ar kuru palīdzību varam ietaupīt. Vairs nav nepieciešami nekādi aprēķini, lai saprastu, ka gāzes iekārta atpelnīsies drīz un visu pārējo laiku ietaupītā nauda varēs būt novirzīta jaunam riepu komplektam, vasaras ceļojumam vai vienkārši dāvanai mīļotai sievietei.

Taču, līdzko grasāmies spert šo plato taupības soli, tā priekšā nostājas auto gāzes skeptiķu pulciņš, kas paši gan nav izmēģinājuši, bet pilnīgi droši zina, ka tas ir slikti! Tur vienam kaimiņam garāžu kooperatīvā arī bijusi gāzes iekārta, un viņam lūk...

Lai tiktu pasargāti no “viena tante teica”, atkal devāmies pie ADS-Serviss vīriem, kas auto gāzes lietās apēduši ne vienu sāls kilogramu . Iebraukt auzās gluži negribas, pārmaksāt, arī - ne. Kam tad jāpievērš uzmanība, lai uzstādītā sistēma darbotos kvalitatīvi, taupīgi un droši?

Primārā uzmanība jāpievērš sprauslām. Tieši no sprauslām atkarīgs tas, cik ekonomisks būs auto un kā dzinējs uzvedīsies. Vienas no veiksmīgākajām ir Japānā ražotās Keihin sprauslas, taču tās nav vienīgās, kuras par atbilstošu samaksu sniedz maksimālu efektu. Labām sprauslām būtu jānodrošina, ka gāzes iekārta nepalielina degvielas patēriņu un nesamazina dzinēja jaudu.

Tas gan nenozīmē, ka vecākiem automobiļiem sprauslu kvalitāte ir vienaldzīga, taču - jo jaunāks auto, jo uz sprauslu rēķina vajadzētu mazāk taupīt. Protams, arī vecāka gada gājuma automobilim var izvēlēties labākās sprauslas, kas noteikti būs manāms ieguldījums nākotnē, taču diez vai kāds izvēlēsies sprauslas, kas pārsniedz paša automobiļa vērtību. Samērība ir labs risinājums daudzās jomās..

Skaidrs, ka mūsu pienākums nav pārzināt visu sprauslu ražotāju hierarhiju, taču šādu jautājumu droši varam uzdot izvēlētajiem gāzes iekārtas uzstādītājiem. Profesionālam sava aroda pratējam tas būtu jāzina kaut nakts laikā. Ja izklāsts nav pilnīgs, tad varbūt ir vērts klauvēt pie citām durvīm?

Nākamā svarīgā nianse ir gāzes vadības bloks. Tie ir dažādās cenu kategorijās, taču principiāli tie ir pat ļoti līdzīgi. Galvenā atšķirība ir papildu funkciju klāsts. Pārsvarā jau programmēšanas iespējas – koriģēt gāzes maisījumu un tamlīdzīgi. Lai cik dīvaini tas būtu, bet vienai no visplašāk lietotajām iekārtām papildu funkciju nav vispār. Tas nozīmē, ka papildu iejaukšanās dzinēju darbībā nav iespējama un vadības bloks strādās tikai vienā konkrētā ražotāja uzstādījumu režīmā.

Arī šeit auto gāzes uzstādītājam droši var un vajag prasīt izklāstu, ko prot un ko neprot piesolītās iekārtas vadības bloks. Vai tas spēj nolasīt automobiļa datora informāciju un pielāgoties tai? Vai sistēmai ir OBD pieslēgums, kas ļauj precīzāk kalibrēt iekārtu attiecīgajam dzinējam. Vai vadības bloks ar OBD pieslēgumu spēj automātiski dzēst dzinēja datora kļūdas, kas uzrādās gāzes iekārtas darbības dēļ? Jo vairāk uzzināsim par izvēlēto ierīci, jo drošāk, ka tā kalpos atbilstoši mūsu vēlmēm, prasībām un vajadzībām. Lieki tērēt naudu par supergudru auto gāzes vadības bloku, ja jūsu automobilim nav pat datora...

Droši vien lieki atgādināt pirms uzstādīt auto gāzes iekārtu, jānoskaidro, vai tas konkrētam automobilim vispār iespējams. Diemžēl negodprātīgi meistari pamanās uzstādīt auto gāzi arī tad, kad tas pilnībā nav pieņemams. Šādi reti, bet skumji gadījumi ir galvenais iemesls baumām par gāzes iekārtu kaitīgumu, garantētajiem dzinēja defektiem un citām nelabvēlīgām sekām.

Gāzes iekārta ir gluži kā mobilais telefons. Jūs nespēsiet nosūtīt īsziņu, ja ražotājs to nav paredzējis, taču tas nebūt neliecina par to, ka mobilais telefons ir funkcionāli nabadzīgs. Katram vajadzību un prasību līmenim atbilst sava ierīces komplektācija.

Gints Gavers/Foto: Edijs Pālens/LETA