Kam īsti paredzēts hibrīds? VW Jetta Hybrid. FOTO
Daudzas lietas sev atrod pilnīgi citu pielietojumu, nekā savulaik to radītāji bija iedomājušies. Piemēram, kurš gan varēja iedomāties, ka sporta kedas pārvērtīsies par izejamiem apaviem?
Cilvēka prāts un roku veiklība radīja apavus, ar kuriem būtu ērti skriet, lēkt vai spēlēt dažādas sporta spēles. Nebija nemaz tik ilgi jāgaida, kad šādi apavi zem kodētā nosaukuma “botas” nonāca gan vīriešu, gan sieviešu ikdienas apavu plauktā. Un diez vai kāds spēja iedomāties, ka kedās apautas basas kājas pie klasiska uzvalka kādreiz skaitīsies ne tikai pieņemami, bet pat moderni?
Automobiļu hibrīdi, kas radās ievērojami pirms elektromobiļu buma, sākotnēji tika radīti kā dabu saudzējoši pārvietošanās līdzekļi. Aprēķins gluži vienkāršs – ja jau reiz papildus tradicionālajam iekšdedzes dzinējam darbā tiek iesaistīts elektromotors, tad caur izpūtēja trubu gaisā nonāks mazāk kaitīgu vielu. Par degvielas ietaupījumu toreiz, pirms gadiem 20, vēl īpaši galvu nelauzīja, jo naftas krājumi vēl neizsīka un degvielas cena nepārsniedza padsmit santīmu robežu. Bet būsim godīgi – reti kurš hibrīdu iegādājas, lai nepiesārņotu dabu! Tradicionālākais iemesls noteikti ir nodokļu atvieglojumu politika un dažnedažādi papildus labumi, ko dāsni piedāvā hibrīdu īpašniekiem civilizētās valstis.
Mūsdienās hibrīdu saradies kā biezs! Daudziem vecais labais Prius vēl arvien palicis kā hibrīda sinonīms. Līdzīgi, kā visi daudz maz no ceļa nobraucamie auto tiek dēvēti par “džipiem”. Taču jau sen Prius nav ne vienīgais, ne populārākais. Hibrīdi ir daudz un dažādi un teju vai katrs ražotājs uzskata par savu pienākumu klajā laist kaut vai vienu “jaukteni”.
Volkswagen Jetta ir pirmais VW grupas hibrīds, par kuru varētu aizdomāties parasts mirstīgais. Līdz šim Hybrid tehnoloģijas pārstāvēt bija pagodināti vien izredzēto braucamrīki – Audi A6 vai A8, Porsche Cayenne un Panamera, kā arī VW Touareg.
No līdz šim izmēģinātiem hibrīdautomobiļiem, tieši Jetta lika aizdomāties, ka šāda tehnoloģija pilnīgi iespējams varētu pretendēt uz ikdienas ģimenes automobiļa statusu. Atšķirībā no visiem iepriekšējiem mēģinājumiem, ar Jetta izdevās panākt pat vērā ņemamu degvielas patēriņu – 5,8 litri uz 100 kilometriem. Ar benzīnu darbināmam dzinējam tas nebūt nav slikti, vēl jo vairāk, ja runa nav par kaut kādu moderno iekšdedzes “pulksteņa mehānismu” ar 0,8 vai 0,9 litru darba tilpumu, bet gluži normālu 1,4 litru benzīnmotoru ar 150 zirgspēku jaudu. Papildus tam darbā ik pa brīdim iesaistās 27 zirgspēju elektromotors, līdz ar to uz ceļa šajā automobilī vari sev neko neatteikt! Lai veiktu apdzīšanas manevru nepavisam nav jāizslēdz kondicionieris, lai ietaupītu kaut vai vienu zirgspēku un veiksmīgi pabeigtu iesākto manevru. Auto ir dzīvespriecīgs, dinamisks un pietiekami respektabls.
Dizains ir gaumes lieta, taču tieši Jetta man šķiet vissimpātiskākais VW eksemplārs. Uzreiz pēc CC.
Hibrīdsistēmas inženiertehniskos risinājumus liksim pie malas. Tāpat visiem skaidrs, kā tas viss darbojas! Teikšu vien to, ka interesanti pavērot automobiļa multimediju centra monitorā, kā enerģijas plūsma tiek pārslēgta no viena nesēja uz otru.
Prieks ir tas, ka no hibrīdsistēmas nav cietis automobiļa bagāžas nodalījums, kurā vietas ir atliku likām. Protams, pašā bagāžas nodalījuma galā pie aizmugurējo krēslu atzveltnēm ir izcilnis, kurā sarindojušās litija-jonu baterijas, taču tas dzīvot netraucē teju nemaz.
Pēc būtības, pārtopot par hibrīdu, Jetta vizuālajā tēlā nekas nav mainījies. Precīzāk sakot – gandrīz nekas. Automobilim ir nedaudz citādāka radiatora reste, ja šo detaļu tā vispār var nosaukt. Mazliet pamainījusies lukturu forma, ko lielākā Jetta fanu daļa pat nepamanīs un, protams, zilganais fons automobiļa VW emblēmās. Nu, jā – pats svarīgākais! Volkswagen Jetta Hybrid no parastās Jetta var atšķirt arī pateicoties uzrakstam “Hybrid”, kurš rotājās, gan priekšā, gan pakaļā.
Ja neņem vērā to faktu, ka parastas VW Jetta cena sākās no 17 222 eiro, bet hibrīdversijā no 31 840 eiro, visā visumā labs auto tiem, kam tiešām rūp mūsu dabas turpmākais liktenis. Vismaz pie mums – Latvijā, jo, kā zināms, privilēģiju hibrīd un elektroautomobiļu īpašniekiem šeit nav un diez vai kādreiz būs.