Eiropā top jauns ūdens ceļš
Pēc ilgas gatavošanās ir sācies darbs pie Francijas Sēnas–Ziemeļeiropas kanāla (SNEC), kas būs nozīmīgs jauns Eiropas tirdzniecības ceļš.
Kad 2030. gadā tas būs pabeigts, 107 kilometrus garais ūdens ceļš ļaus lētāk, ātrāk un ar mazāku vides piesārņojumu attīstīt tirdzniecību starp Franciju, Beļģiju un Nīderlandi. Pašreiz tirdzniecības plūsmu starp trim valstīm apgrūtina šaurākā Ziemeļu kanāla ierobežotā jauda, kas sen ir novecojis un nespēj uzņemt mūsdienīgos milzu kravas kuģus.
Negadījumi un sastrēgumi Eiropas uzņēmumiem laupa gan laiku, gan naudu. Kanāla projekts tapa jau 2003. gadā, taču tālāko darbu apturēja gadu desmitiem ilgušās politiskās ķildas, domstarpības par finansējumu un galīgo maršrutu. Tagad beidzot izdevies vienoties un Francijas valdība, pašvaldības un Eiropas Savienība šajā projektā iegulda 5,1 miljardu eiro.
Tas gan varētu nepatikt kravas auto biznesam – tiek prognozēts, ka no Francijas lielceļiem pazudīs miljons autofurgonu, jo preces varēs vest ar kuģiem pa jauno kanālu. Paredzēts uzbūvēt 60 tiltus, trīs kanāla pārvadus, septiņas slūžas. Taps arī koridori savvaļas dzīvniekiem.
Jaunais 54 metrus platais kanāls veidos Eiropā pirmo upju tīklu, kas spēj uzņemt lielus kuģus, savienojot Sēnas baseinu ar galvenajiem ūdensceļiem Francijas ziemeļos un Eiropā.