"Facebook", "YouTube" un "TikTok" lietotāji Eiropā saņems jaunu iespēju apstrīdēt satura dzēšanas lēmumus
foto: Shutterstock
"Appeals Center Europe" darbosies kā starpnieks satura moderācijas strīdos.
Pasaulē

"Facebook", "YouTube" un "TikTok" lietotāji Eiropā saņems jaunu iespēju apstrīdēt satura dzēšanas lēmumus

Santa Hincenberga

Jauns.lv

Sociālo mediju lietotāji Eiropas Savienībā (ES) drīz iegūs jaunu platformu, lai apstrīdētu lēmumus, ko pieņēmušas platformas par ierakstu un video dzēšanu to noteikumu pārkāpumu dēļ vai par satura saglabāšanu, kas varētu būt pretrunā ar šiem noteikumiem.

"Facebook", "YouTube" un "TikTok" lietotāji Eiropā...

"Ārpustiesas strīdu risināšanas iestāde" ar nosaukumu "Appeals Center Europe" otrdien paziņoja, ka tā darbosies kā starpnieks satura moderācijas strīdos visās 27 valstīs, sākot ar lietām, kas saistītas ar "Facebook", "YouTube" un "TikTok".

Šī iestāde ir līdzīga Meta Uzraudzības padomei – neatkarīgai institūcijai, kas izveidota 2020. gadā un darbojas kā augstākā instance sarežģītiem satura moderācijas jautājumiem "Facebook", "Instagram" un "Threads" platformās, kuras lietotāji iesniedz visā pasaulē.

Saskaņā ar ES digitālo noteikumu kopumu, kas pazīstams kā Digitālo pakalpojumu akts (DSA), tehnoloģiju uzņēmumiem un sociālo mediju platformām ir pienākums sadarboties ar strīdu izskatīšanas iestādēm un ievērot to pieņemtos lēmumus. ES amatpersonas Briselē vēlējās nodrošināt Eiropas iedzīvotājiem iespēju apstrīdēt jebkādus lēmumus, ko pieņēmuši lielie tehnoloģiju uzņēmumi, vienlaikus līdzsvarojot vārda brīvību un tiešsaistes risku ierobežošanu.

Centrs izskatīs lietotāju vai grupu apelācijas Eiropas Savienībā saistībā ar "visu, sākot no vardarbības un naida runas līdz iebiedēšanai un uzmākšanās gadījumiem," teica tā izpilddirektors Tomass Hjūzs.

"Tas varētu attiekties gan uz valsts vadītājiem, gan uz kaimiņu strīdiem," piebilda Hjūzs.

Digitālo pakalpojumu akts (DSA) ir plašs regulējumu kopums, kas tehnoloģiju un sociālo mediju uzņēmumiem, kas darbojas Eiropā, uzliek par pienākumu uzlabot savu platformu darbību, draudot ar ievērojamiem naudassodiem.

Apelāciju centrs, kura galvenā mītne atrodas Dublinā, kur daudzi Silīcija ielejas tehnoloģiju uzņēmumi ir izveidojuši savus Eiropas birojus, sāks izskatīt lietotāju sūdzības līdz gada beigām. Sākotnēji tas pieņems sūdzības no "Facebook", "YouTube" un "TikTok" lietotājiem, jo centrs vēlas sākt ar lielākajām platformām, taču vēlāk plāno iekļaut arī citas. Atšķirībā no Uzraudzības padomes, kas var izvēlēties lielākās un nozīmīgākās lietas, Apelāciju centram būs jāizskata visas saņemtās lietas.

Uzraudzības padome izdod saistošus lēmumus individuālajās lietās, piemēram, septembrī tā izskatīja trīs atsevišķus ierakstus, kuros bija izmantots pretrunīgi vērtētais palestīniešu sauklis "no upes līdz jūrai." Tāpat padome sniedz arī ieteikumus plašākos politikas jautājumos, piemēram, jūlijā tā deva ieteikumus Meta politikas atjaunināšanai par neapzinātiem deepfake video pēc tam, kad tika izskatīta lieta par deepfake intīmiem attēliem, kuros bija redzamas divas sievietes.

Lēmumi nebūs saistoši, taču lietotāji joprojām saņems kompensāciju, ja centrs lems par labu viņu sūdzībai, neatkarīgi no platformas tālākās rīcības. Lēmumi būs jāpieņem 90 dienu laikā, taču vairumā gadījumu tie tiks pieņemti daudz ātrāk, norādīja centrs.