foto: NASA's James Webb Space Telescope
Zinātnieki uz tālas planētas atklāj pazīmes, kas varētu liecināt par dzīvību uz tās
Mākslinieka ilustrācija, kā varētu izskatīties planēta K2-18b.
2023. gada 12. septembris, 17:05

NASA Džeimsa Veba kosmiskais teleskops, iespējams, ir atklājis provizoriskus pierādījumus par dzīvības pazīmēm uz 120 gaismas gadu attālumā esošas planētas K2-18b, vēsta BBC.

Zinātnieki par dzīvības pastāvēšanu uz planētas pieļauj, jo Veba teleskops uz planētas ir novērojis molekulu, ko sauc par dimetilsulfīdu (DMS). Uz Zemes to ražo tikai dzīvība.

Pētnieki uzsver, ka molekulas atklāšana pagaidām nav "pārliecinoša", un ir nepieciešams vairāk datu, lai apstiprinātu tās klātbūtni uz 120 gaismas gadu attālumā esošās planētas.

Pētnieki ir atklājuši arī metānu un CO2 planētas atmosfērā. Šo gāzu novērošana varētu nozīmēt, ka planētai ar nosaukumu K2-18b ir ūdens okeāns.

Profesors Nikku Madhusudhans no Kembridžas Universitātes, kurš vadīja pētījumu, atklāja, ka visa viņa komanda bija "šokēta", kad ieraudzīja rezultātus. "Uz Zemes DMS ražo tikai dzīvība. Lielāko daļu no tā Zemes atmosfērā izdala fitoplanktons jūras vidē," viņš teica.

Taču profesors Madhusudhans DMS atklāšanu raksturoja kā provizorisku un teica, ka būs nepieciešami vairāk datu, lai apstiprinātu tā klātbūtni. Šie rezultāti gaidāmi pēc gada.

''Ja tas tiks apstiprināts, tas būtu milzīgs atklājums,'' atklāj Madhusudhans.

Šī ir pirmā reize, kad astronomi ir atklājuši DMS iespējamību uz planētas, kas riņķo ap tālu zvaigzni.

Tēmas