Francijas dzelzceļa darbinieku streiku dēļ atcelti 2/3 no visiem reisiem
Francijas dzelzceļa darbinieki piektdien sākuši kārtējo divu dienu streiku, protestējot pret valdības plānotajām reformām valstij piederošajā dzelzceļa kompānijā SNCF.
Dzelzceļa darbinieki plāno streikot līdz 28.jūnijam, darbu apturot divāa no piecām dienām ik nedēļu, ja vien prezidents Emanuels Makrons neatteiksies no plāniem reformēt SNCF. Streiki tika sākti 3.aprīlī.
Streiks apgrūtinājis dzelzceļa satiksmi visā valstī, un SNCF aicinājusi cilvēkus streika laikā izvairīties no vilcienu satiksmes izmantošanas, ja iespējams.
Kursē tikai katrs piektais ātrgaitas TGV sastāvs un katrs piektais vilciens citos galvenajos maršrutos, bet reģionālajos maršrutos kopumā atcelta trešā daļa reisu.
"Eurostar" vilcieni, kas kursē pa Lamanša tuneli, kursē pēc parastā grafika, un arī "Thalys" vilcieni, kas saista Parīzi un Briseli, kursē gandrīz pēc grafika, informēja SNCF.
Dzelzceļa satiksme būs traucēta arī sestdien, bet, sākot no svētdienas, vilcieni atkal kursēs pēc grafika līdz nākamajam streikam, kas paredzēts 18.aprīlī.
Parīzē metro un autobusu satiksme netiks traucēta, bet Parīzes piepilsētas vilcienu sistēmu RER streiks skars no 19.aprīļa vakara.
Makrons, kurš līdz šim publiski maz runājis par konfliktu ar dzelzceļniekiem, ceturtdien intervijā televīzijā solīja neatkāpties no saviem plāniem.
"Es, tāpat kā arodbiedrības, uzskatu, kam mums nepieciešama stipra dzelzceļa sistēma, stipra SNCF," intervijā telekanālam TF1 norādīja prezidents.
"Bet es arī aicinu viņus rūpīgi apsvērt mūsu līdzpilsoņu un kompāniju vajadzības, (..) kas var ciets šī streika dēļ," sacīja Makrons, piebilstot, ka pareizais solis ir neatteikties no šīm reformām, bet īstenot tās kopā.
Prezidents arī norādīja uz Vācijas pozitīvo piemēru.
"Vācijā viņi īstenoja vairāk vai mazāk tādas pašas reformas. Un paskatieties, kas notika - labāks pakalpojums, ar vilcieniem brauc vairāk cilvēku un ir vairāk reģionālo līniju," norādīja prezidents.
Francijas valdība plāno tuvākajos mēnešos reformēt SNCF, kuras darbība pašreiz izmaksā par 30% vairāk nekā līdzīgām kompānijām citur Eiropā.
Valdība uzskata, ka jārīkojas ātri, lai nostādītu SNCF atpakaļ uz stingriem finansiāliem pamatiem, pirms pasažieru dzelzceļa satiksme Eiropas Savienībā nākamgad tiks atvērta konkurencei.
Valdība cita starpā plāno arī samazināt dzelzceļnieku privilēģijas.
Pašreiz lielākajai daļai SNCF darbinieku tiek garantēts darbs uz mūžu, regulāra algas palielināšana un iespēja agrāk doties pensijā.
Savukārt arodbiedrības apsūdz Makronu vēlmē "sagraut sabiedrisko dzelzceļu" un galu galā to privatizēt, lai gan valdība šādas ieceres noliedz.
Sabiedriskās domas aptaujas liecina, ka sabiedrība nosliecas par labu valdībai.
Sabiedriskās domas izpētes firmas IFOP pagājušajā nedēļā publiskotie aptaujas rezultāti liecina, ka 62% Francijas iedzīvotāju atbalsta reformas SNCF, kas ir par 11 procentpunktiem vairāk nekā IFOP aptaujā, kas tika veikta 30. un 31.martā.
Tomēr dzelzceļa darbinieku arodbiedrības cer izmantot savā labā sabiedrības augošo neapmierinātību ar Makrona reformām citās jomās, tostarp valsts sektorā strādājošo, enerģētikas nozares un atkritumu savācēju streikus un protestus.
Francijas nacionālā aviokompānijas "Air France" darbinieki streikoja trešdien, pieprasot algu paaugstināšanu par 6%, un studenti nobloķējuši vairākas valsts universitātes, protestējot pret valdības plāniem selektīvāk izvērtēt studēt gribētājus.