Slepenā pētījumā atklāj, cik niecīgu algu saņem daudzi "Ryanair" stjuarti
Zemo cenu aviokompānijas "Ryanair" stjuarti spiesti dienā nostrādāt aptuveni piecas stundas, par kurām netiek maksāts - to secinājuši britu tabloīda "Mail Online" žurnālisti, kuri aptuveni mēnesi pavadīja apkalpes locekļu apmācību centrā.
Lai arī citās aviokompānijās apmaksas prakse mēdz būt līdzīga, medijs stjuartu algas sistēmu nosauc par brutālu - apkalpes locekļi saņem naudu tikai par laiku, kuru pavada lidojumā. Tāpat viņiem tiek maksāta komisija par lidojumos pārdotajām precēm. Tas nozīmē, ka daudzas stundas, kas tiek pavadītas, tīrot lidmašīnu, izejot lidostas drošības pārbaudes un gaidot lidojumu kavēšanās gadījumā, netiek apmaksātas.
Šie noteikumi attiecas uz tūkstošiem stjuartu, kurus darbam "Ryanair" noalgojušas privātās aģentūras. Lai arī darbiniekiem sola "lieliskas peļņas iespējas", pirmajā gadā viņi saņem aptuveni 11 000 mārciņas (12 480 eiro), kas ir mazliet vairāk par tūkstoti eiro mēnesī, kamēr konkurenti maksā 15 000 līdz 25 000 mārciņas.
Medijs, pētot algu jautājumu, atklājis arī to, ka stjuarti maksā vairāk nekā 2000 eiro par apmācībām; darbinieki pirmo gadu paši maksā par savām uniformām 25 mārciņas mēnesī un ir spiesti maksāt, ja aiziet no darba ātrāk nekā pēc 15 mēnešiem; katru gadu "klusajā periodā" daļa no aģentūru algotajiem darbiniekiem spiesti iet bezalgas atvaļinājumā; priekšnieki draud darbiniekiem pārcelt viņus uz ārvalstīm, ja viņi nepārdos gana preču lidojumos; stjuartiem ir dienas, kad viņus var izsaukt jebkurā brīdī, par ko maksā vien 3,75 mārciņas stundā jeb mazāk par pusi no minimālās algas.
"Mail Online" žurnālists, uzdodoties par darba meklētāju, nonāca aģentūrā "Crewlink", kas ir viena no divām stjuartu rekrutēšanas firmām. Žurnālistam tika teikts, ka viņš pelnīs "premium" stundas likmi 14,43 mārciņas (16,38 eiro), kā arī 10% komisiju no lidojumā pārdotajām precēm, taču stundas likme attieksies tikai uz laiku, kas pavadīts lidojumā - no brīža, kad lidmašīna uzsāk ceļu un līdz brīdim, kad tā apstājas pie lidostas galamērķī.
Apmācāmajiem tiek stāstīts, ka viņiem netiks apmaksātas 45 minūtes pirms dienas pirmā lidojuma, laika posms starp lidojumiem un pusstunda pēc pēdējā reisa. Instruktore Dorota Sovinska stāstījusi, ka viņi var nostrādāt 10 stundas dienā, bet maksāts tiks tikai par piecām.
Stjuarti, kuri noslēdz darba līgumu tieši ar "Ryanair", nevis aģentūrām, saņem fiksētu algu, kas arī nebūt nav liela, turklāt viņu stundas likme ir zemāka, tomēr šie darbinieki tiek iekļauti pensijas shēmā un slimības gadījumā saņem pabalstu. Aģentūru pieņemtie darbinieki var noslēgt līgumu ar "Ryanair" tikai pēc viena nostrādāta gada, taču realitātē ne visi to dara.
"Mail Online" žurnālistam apmācībās tika norādīts, ka palielināt savu algu var tieši ar preču pārdošanu lidojumos.
Izrādās, ka "Ryanair" ir viena no retajām aviokompānijām, kas savus darbiniekus uztic meklēt trešajām pusēm. "EasyJet" "British Airways", "Jet 2", "Virgin Atlantic" "FlyBe" un "Lufthansa" paši pieņem savu personālu un algas šajās kompānijās ir, sākot no 14 069 mārciņām gadā. Visās kompānijās, izņemot "Jet2", par apmācībām nav jāmaksā.
Žurnālists apmācības laikā saņēma norādi arī par to, ka stjuartam ir jābūt pieejamam noteiktās dienās jebkurā laikā ierasties darbā - darbiniekam jāatrodas stundas braucienā no lidostas.
Lai arī vairākas amatpersonas un eksperti norādīja, ka kompānija, iespējams, pārkāpj likumu un šī situācija ar atalgojumu jāpēta sīkāk, aviokompānijā neuzskata, ka rīkotos nepareizi, sakot, ka stundas samaksa, izdalot uz visām darba stundām, atbilst likuma prasībām, turklāt uzskaitīts tiek viss nostrādātais laiks.