Nosauktas 2011.gada nozīmīgākās tehnoloģijas
Informācijas tehnoloģiju (IT) tendenču analīzes kompānija "Gartner" nosaukusi desmit tehnoloģijas un tendences, kas būs stratēģiski nozīmīgas lielākajai daļai uzņēmumu 2011.gadā, liecina kompānijas paziņojums.
"Gartner" uzskata, ka uzņēmumiem jāietver šīs tehnoloģijas stratēģiskās plānošanas procesā un jāpieņem par tām lēmumi nākamo divu gadu laikā.
Kā vienu no šādām tehnoloģijām "Gartner" nosauc mākoņskaitļošanu, ko kompānija minēja arī kā vienu no šī gada prioritātēm. Mākoņskaitļošanas risinājumi ļauj attālināti piekļūt dažādām programmām, datiem, kas tiek glabāti attālinātos datu centros jeb tā saucamajā mākonī.
Analītiķi norāda, ka mākoņskaitļošanas pakalpojumi var būt gan publiski, gan privāti un turpmākajos trīs gados būs vērojamas visdažādākās pieejas starp šīm divām galējībām.
Cita tendence saistīta ar mobilajām aplikācijām un multimediju planšetdatoriem. "Gartner" lēš, ka līdz 2010.gada beigām 1,2 miljardi cilvēku izmantos ierīces, kas spējīgas nodrošināt ideālu vidi mobilitātes un interneta mijiedarbībai. Pētnieki secina, ka mobilie tālruņi pārvēršas par datoriem, demonstrējot pārsteidzošas apstrādes spējas.
Paziņojumā teikts, ka jau tagad ir simtiem tūkstošu dažādu aplikāciju tādām platformām kā "Apple" tālrunis "iPhone". Attīstība šajā jomā mudina lietotājus komunicēt ar kompānijām tieši ar šo mobilo ierīču starpniecību, un tas savukārt spiež izmantot aplikācijas kā konkurences rīku, lai uzlabotu attiecības un izmantotu priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem, kas nav tik attīstīti.
Par vēl vienu tendenci "Gartner" uzskata sociālo komunikāciju un sociālos medijus. Eksperti paredz, ka līdz 2016.gadam sociālās tehnoloģijas būs integrētas lielākajā daļā biznesa aplikāciju. Pēc viņu domām, uzņēmumiem jāizveido vienota stratēģija sociālajai klientu attiecību vadības sistēmai, iekšējai komunikācijai un sadarbībai, kā arī publiskajām sociālajām iniciatīvām.
Nākamā "Gartner" nosauktā tendence ir video, kas gan nav jauns mediju veids, taču to arvien biežāk kā standarta mediju izmanto kompānijas, kas nedarbojas šajā jomā. Analītiķi paredz, ka nākamajos trīs gados video kļūs par pierastu satura veidu un saziņas modeli lielākajai daļai lietotāju un līdz 2013.gadam vairāk nekā 25% satura, ko lietotāji redz dienas laikā, dominēs attēli, video vai audio.
Analītiķi uzskata, ka vēl viena nākamgad nozīmīga tendence būs nākamās paaudzes analītika. Datoru arvien plašākās iespējas, kā arī saziņas iespējas pavērs jaunus veidus, kā tiks pieņemti operacionālie lēmumi. Kļūst iespējams veidot dažādas simulācijas un modeļus, lai prognozētu nākotnes iznākumu, norāda pētnieki.
Aktuāla tendence būs arī sociālās analītikas attīstība. Pēc "Gartner" vēstītā, šis termins ietver tādas analīzes tehnikas kā sociālā filtrēšana, sociālo tīklu, noskaņojuma, kā arī sociālo mediju analīze, kas palīdz novērtēt cilvēku un ideju savstarpējo mijiedarbību. Sociālo tīklu analīze ietver datu vākšanu no dažādiem avotiem, attiecību identificēšanu, to ietekmes, kvalitātes un efektivitātes novērtēšanu.
"Gartner" piemin arī tā dēvēto konteksta saprašanu. Tas nozīmē, ka tiek izmantota informācija par gala lietotāju, vidi ap to, aktivitātēm, saiknēm un izvēlēm, lai uzlabotu mijiedarbību ar to. Gala lietotājs var būt patērētājs, biznesa partneris vai darbinieks. "Kontekstu saprotošas" sistēmas apzina lietotāja vajadzības un piedāvā piemērotāko saturu, produktu vai pakalpojumu. Kompānija paredz, ka līdz 2013.gadam vairāk nekā puse ASV lielāko kompāniju saraksta "Fortune 500" izmantos šādas iniciatīvas un līdz 2016.gadam viena trešdaļa pasaules mobilo sakaru patēriņa tirgus izmantos "konteksta saprašanas" pieeju.
Kompānija arī redz lielu perspektīvu zibatmiņas izmantošanai plaša patēriņa ierīcēs, izklaides aprīkojumā un citās IT sistēmās. Pretēji operatīvajai atmiņai zibatmiņa var turpināt darboties arī tad, kad nav strāvas.
Tāpat "Gartner" savā prognozē ietver tendenci datorus nemanāmi iekļaut ārējā pasaulē, kā arī tehnoloģiju, kas ļauj sistēmu izveidot no atsevišķiem moduļiem.
Par stratēģiski nozīmīgu tiek uzskatīta tehnoloģija, kurai ir potenciāls būtiski ietekmēt uzņēmumu trīs gadu laikā. Savukārt būtiska ietekme saistīta ar augstu risku tikt traucētām IT vai kompānijas biznesam, vajadzību pēc būtiskām investīcijām un risku ieviest tehnoloģiju pārāk vēlu. Stratēģiski nozīmīga tehnoloģija var būt gan tāda, kas pastāvējusi jau iepriekš, bet tagad kļuvusi pieejama plašākam lietotāju lokam, gan arī pavisam jauna, kas nodrošina priekšrocības uzņēmumiem, kas to ievieš agrāk. Šādas tehnoloģijas ietekmē organizācijas ilgtermiņa plānus, programmas un iniciatīvas.