Vairums cilvēku nespēj atšķirt lētos vīnus no dārgajiem
Pārbaudot cilvēku garšas sajūtu, atklājies, ka cilvēki nespēj atšķirt dārgu vīnu no lēta, vēsta britu laikraksts "The Guardian". Pētījumā, kurā piedalījās simtiem vīna patērētāju, atklājies, ka vidusmēra cilvēks nespēj atšķirt dārgu vīnu no lēta.
Nezinot dzēriena cenu, 578 cilvēki vērtēja dažādas sarkanā un baltā vīna šķirnes, sākot no 3,49 mārciņām (2,76 latiem) vērtas sarkanvīna pudeles līdz 29,99 mārciņu (23,75 latus) dārgam šampanietim.
Pētījuma organizētāji sadalīja degustējamos vīnus divās kategorijās, ņemot vērā to cenu. Pie lētajiem vīniem tika pieskaitīti tie dzērieni, kas pudelē maksā piecas mārciņas un mazāk, bet dārgo kategorijā ierindojās desmit mārciņu vērtie un dārgāki.
Rezultāti liecina, ka pētījuma dalībnieki pareizi tos atšķirt spēja tikai 53% gadījumu, bet attiecībā uz sarkanvīnu - 47%.
Pētījumu veica Hertfordšīras universitātes psiholoģijas profesors Ričards Vaismens Edinburgas Starptautiskā zinātnes festivāla laikā.
"Cilvēki vienkārši nespēja noteikt atšķirību starp lētajiem un dārgajiem vīniem. Kad jūs zināt atbildi, jūs apmānāt sevi, domājot, ka spējat noteikt atšķirību, bet vairums cilvēku to vienkārši nespēj," atzīmēja profesors.
"Īstais pārsteigums ir tas, ka visdārgākie vīni divreiz vai trīsreiz pārsniedza lēto vīnu cenu. Parasti, ja produkts ir tik daudz dārgāks, tiek gaidīts, ka būs iespējams noteikt atšķirību," piebilda Vaismens.
Vislabāk pētījuma dalībniekiem klājās vērtējot "Pinot Grigio" vīnus, lētos no dārgajiem pareizi atšķirot 59% gadījumu. Bet "Claret" vīnus, kuru cena variēja no 3,49 mārciņām līdz 15,99 mārciņām, atšķirt spēja tikai 39% cilvēku.