Pasaulē

Lietuvas satiksmes ministrs apsūdz Marijampoles politiķus tīšā "Rail Baltica" projekta bremzēšanā

Jauns.lv

Lietuvas satiksmes ministrs Eliģijs Masjulis ceturtdien kritizējis Marijampoles pilsētas negaidīto prasību būvēt dzelzceļu "Rail Baltica" apkārt pilsētai, neizmantojot tagadējo dzelzceļa trasi, kas ved cauri pašai Marijampolei.

Lietuvas satiksmes ministrs apsūdz Marijampoles po...

Viņaprāt, daži Marijampoles politiķi un ierēdņi tīšuprāt bremzē "Rail Baltica" projekta īstenošanu, iepērkot zemi ap pilsētu, lai tādējādi nopelnītu, jo valsts būtu spiesta no viņiem šo zemi atpirkt. Tomēr ministrs solījies šim spiedienam nepakļauties.

"Tas ir acīmredzams piemērs, ka vietējie politiķi savu personisko politisko vai biznesa interešu dēļ mēģina nogremdēt nacionālas nozīmes projektu. Prasība, lai "Rail Baltica" trase mestu līkumu ap Marijampoli, liek domāt par centieniem nopelnīt, jo tad valstij nāktos atpirkt privātos zemes gabalus," sacījis Masjulis.

"Saskaņā ar mūsu aplēsēm tādu zemes īpašumu tur ir aptuveni pieci simti. Ja mēs šādam spiedienam pakļautos, tas nozīmētu, ka projekta īstenošana vilktos daudz ilgāk un izmaksātu dārgāk," viņš piebildis.

Kā uzsvēris ministrs, "Rail Baltica" ir valstisks projekts, kas svarīgs visai Lietuvai un reģionam, ne tikai Marijampoles pilsētai.

"Valdība ir pieņēmusi lēmumu ar konkrētu grafiku un konkrētu sliežu ceļa maršrutu. Domāju, ka šai vietā mēs vienkārši pildīsim valdības lēmumus, kas ir obligāti visiem, kas šai valstī dzīvo," paziņojis Masjulis.

Iepriekš ministrs izteicies, ka līdzīga situācija veidojusies saistībā ar Viļņas rietumu apvedceļa būvniecību, kur izveicīgi darboņi iegādājušies zemi, lai pieprasītu no valsts kompensāciju, atgādina "Kauno.diena.lt".

Viņš paudis izbrīnu, ka Marijampoles politiķi tikai tagad sadomājuši izvirzīt pretenzijas pret jau pērn pieņemto valdības lēmumu projektam "Rail Baltica" izmantot pašreizējo trasi, kas "būvēta pirms daudziem gadiem un līdz šim nevienam nav traucējusi".

Saskaņā ar valdības apstiprināto plānu Eiropas platuma dzelzceļa sliedes līdz Kauņai būtu jāizbūvē līdz 2013.gadam. Taču gadījumā, ja Marijampoles politiķi šos valsts plānus bloķēs, tas var neizdoties.

15 gadus novilcinātie "Rail Baltica" būvdarbi sākti tikai pirms neilga laika. Marijampoles pašvaldība savas pretenzijas izteikusi, tuvojoties nobeigumam tās iepriekšējam pilnvaru termiņam, lai gan par tādu iespēju runāts arī agrāk. Marijampoles mēra amatā pārvēlētais sociāldemokrāts Vidmants Brazis visas apsūdzības nosaucis par sazvērestības teoriju, uzsverot, ka prasības saistītas vienīgi ar pilsētas iedzīvotāju interesēm.

Valdība savu plānu balstījusi uz aprēķiniem, ka izmantot pašreizējo trasi būs lētāk un vienkāršāk, turklāt tā šķērso pilsētas rūpniecisko zonu, kur sliežu ceļus izmanto arī Marijampoles fabrikas. Kā norāda portāls, Marijampolē ir arī arhitektoniskā ziņā ļoti skaista dzelzceļa stacija.

Taču jau pēc šā plāna apstiprināšanas Marijampoles politiķi negaidīti paziņojuši, ka dzelzceļš jābūvē apkārt pilsētai, un paši ieskicējuši vēlamo līniju. Vai nu tā ir sagadīšanās vai nē, bet ieteiktā trase šķērso 450–500 privāto zemes gabalu, un tas nozīmē, ka valstij papildus būtu vajadzīgs ne viens vien miljons litu. Prāva daļa šo īpašumu pieder konkrētiem politiķiem vai ierēdņiem, bet, iespējams, pastāv arī fiktīvi ar viņiem saistīti zemes īpašnieki, norāda "Kauno.diena.lt".

LETA