Mīklainu un šokējošu aviokatastrofu TOP 12
Vairākas aviosatiksmes mīklas joprojām nav atrisinātas.
Pasaulē

Mīklainu un šokējošu aviokatastrofu TOP 12

Jauns.lv

Citplanētieši, teroristi, slepeni ieroči - tie ir vien daži iemesli, kurus bieži min kā neizskaidrojamu aviokatastrofu cēloņus. Kaut arī nav viegli noskaidrot, kas īsti ir noticis, patiesība var izrādīties visnotaļ šokējoša. 

Mīklainu un šokējošu aviokatastrofu TOP 12...

Televīzijas kanāls “National Geographic” apkopojis aviācijas negadījumus, kuri joprojām pārsteidz:

2015: “Germanwings” reiss nr.9525 – konfidencialitāte svarīgāka par drošību

“Germanwings” lidmašīna “Airbus A320” bija ceļā no Barselonas un Diseldorfu, taču labos laika apstākļos nogāzās Francijas Alpos. “Melnās” kastes ieraksti atklāja, ka otrais pilots Andreass Lubics ieslēdzies kabīnē un apzināti triecis lidaparātu klintīs. Lubics ilgstoši cieta no smagas depresijas un bija apmeklējis desmitiem ārstu. Divas nedēļas pirms katastrofas pilotam ieteikts ārstēties psihiatriskajā slimnīcā, un viņš nemaz nedrīkstēja strādāt. “Germanwings” īpašnieks, lidsabiedrība “Lufthansa” par pilota veselību neko nezināja, jo ārsti, ievērojot konfidencialitātes prasības, par to neziņoja. Katastrofā gāja bojā 150 cilvēku. 

Tā izskatās "Germanwings" lidmašīnas avārijas vietā Alpu kalnos

Lidmašīna, sasniedzot 11,5 kilometru augstumu, sāka krist. Krišanas ilgums bija astoņas minūtes. Ir atrasta viena no divām avarējušās lidmašīnas "melnajām kastēm". ...

"Germanwings" otrais pilots Andreass Lubics

"Germanwings" otrais pilots Andreass Lubics

Glābēji joprojām turpina meklēt cilvēku mirstīgās atliekas Francijas Alpos. Lidmašīna kalnu grēdā tika ietriekta ar milzu ātrumu - 700km/h -, upuri un viņu mantas izsvaidītas lielā platībā. Kalnu pakājē strādā Francijas žandarmērijas tiesu eksperti. Turp visu laiku plūst arī autobusi ar upuru piederīgajiem.

"Germanwings" traģēdijas vieta 29.martā

Glābēji joprojām turpina meklēt cilvēku mirstīgās atliekas Francijas Alpos. Lidmašīna kalnu grēdā tika ietriekta ar milzu ātrumu - 700km/h -, ...

2014: “Malaysia Airlines” reiss nr.370 – mīkla joprojām nav atrisināta 

“Malaysia Airlines” “Boeing 777” pazuda 2014.gada martā, apmēram stundas lidojumā no Kualalumpuras. Lidmašīna atradās virs jūras starp Malaiziju un Vjetnamu, kad tā nezināmu iemeslu dēļ mainīja kursu un pazuda. Pirms tam netika fiksēti nekādi trauksmes signāli. Kaut arī Madagaskarā, Austrālijai piederošajā Ķenguru salā, Dienvidāfrikā, Maurīcijā, Mozambikā un Reinjonā atrastas atlūzas, kas, iespējams, varētu būt no pazudušās lidmašīnas, pārliecinošu ziņu par 239 cilvēku likteni nav joprojām.

Avarējušās "Malaysia Airlines" lidmašīnas atlūzas, starp kurām ir cilvēku mirstīgās atliekas

Avarējušās "Malaysia Airlines" lidmašīnas atlūzas, starp kurām ir cilvēku mirstīgās atliekas

Preses konference divas dienas pēc aviolainera izgaišanas.

10.marta preses konference, kurā "Malaysian Airlines" noliedza bīstamas kravas eksistenci pazudušajā reisā

Dažas stundas pēc došanās ceļā no Riodežaneiro uz Parīzi ar “Airbus A330” pazuda jebkādi sakari. Pēdējā zināmā atrašanās vieta – virs Atlantijas okeāna, divu līdz četru dienu braucienā ar kuģi līdz tuvākajai ostai. Pagāja gandrīz divi gadi, līdz tika atrasta lielākā daļa atlūzu un atgūti dati no “melnajām” kastēm. Lidmašīna lidojusi cauri negaisa mākoņiem, taču nekas neliecināja par ārkārtas situāciju. Francijas varas iestādes paziņoja, ka apledojusi ātruma noteikšanas iekārta, tādēļ atslēdzies autopilots un lidmašīna sākusi strauji krist. Vēlāk gan atklājās, ka pilots pirms tam bija gulējis vien stundu, jo ar draudzeni pavadījis romantisku nakti. Bojā gāja 228 pasažieri, 74 cilvēku mirstīgās atliekas nav atrastas. 

1999: “Egyptair” reiss nr.990 – pašnāvība vai tehniska kļūme?

“Boeing 767”, kas bija ceļā no Ņujorkas uz Kairu, 36 sekundēs nokrita no četru kilometru augstuma Atlantijas okeānā pie Masačūsetsas krastiem. Nav precīzi zināms, kas īsti nogalināja 217 pasažierus. Ēģiptes Civilās aviācijas aģentūra sākotnēji lūdza palīdzību ASV Nacionālajai transporta drošības padomei (NTDA), taču atsauca lūgumu pēc tam, kad tika izteiktas aizdomas par otrā pilota Gamila El-Batuti pašnāvību. El-Batuti tika izteikts aizrādījums par seksuāla rakstura pārkāpumiem, tādēļ, iespējams, šis varēja būt pilota pēdējais lidojums. NTDA secināja, ka El-Batuti darbības varēja veicināt avāriju, taču atturējās vērtēt to iemeslus. Savukārt ēģiptieši kā katastrofas cēloni minēja tehnisku kļūmi. 

1996: TWA reiss nr.800 – raķetes vai īssavienojuma izraisīts sprādziens?

“Trans World Airlines” (TWA) lidmašīna “Boeing 747”, kas bija ceļā uz Parīzi, eksplodēja drīz pēc pacelšanās no Ņujorkas Starptautiskās lidostas, nogalinot 230 cilvēkus. Aculiecinieki ziņoja par ugunīgām svītrām debesīs, tā radot aizdomas, ka lidaparātu sašāvuši teroristi vai tam trāpījis meteors. Bijušais prezidenta Džona Kenedija preses sekretārs Pjērs Selindžers uzskatīja, ka sprādzienu izraisījuši ASV pretraķešu izmēģinājumi un karakuģis “USS Normandy” nejauši notriecis civilo lidmašīnu. Nacionālā Transporta drošības padome secināja, ka eksploziju izraisījis elektrības īssavienojums.

1972: Urugvajas gaisa spēku reiss nr.571 – izdzīvo tikai kanibāli 

Ar Urugvajas gaisa spēku līgumreisu, kas nelabvēlīgā laika apstākļos avarēja Andu kalnos, uz Santjago, Čīlē lidoja 45 pasažieri, ieskaitot Montevideo regbija komandu. Divpadsmit cilvēku gāja bojā katastrofas brīdī, seši – dažas dienas vēlāk, bet vēl astoņi – lavīnā, kura vēlās pāri lidaparāta vrakam. Diviem pasažieriem desmit dienu laikā izdevās šķērsot kalnus, kāds ceļojošs pārdevējs viņus pabaroja un brīdināja glābējus. Pēc 72 dienām glābēji atrada 16 izdzīvojušos, kuri atzinās, ka ēduši arī mirušos biedrus. Vēlāk tika atzīts, ka katastrofa varēja nenotikt, ja vien pilotiem būtu bijis labāks aprīkojums. 

1968: “Aer Lingus” reiss nr.712 – britu armijas kļūda?

Īru lidsabiedrības “AerLingus” lidmašīna “Vickers Viscount 803” bija ceļā no Korkas uz Hītrovu, Londonā, taču iegāzās jūrā, nogalinot 61 cilvēku. Taču izmeklētājiem neizdevās atklāt nevienu iemeslu, kura dēļ katastrofa varēja notikt. Daži aculiecinieki apgalvoja, ka lidmašīna notriekta ar eksperimentālu britu ieroci, kas izšauts no Aberportas izmēģinājumu poligona, taču Lielbritānijas valdība to vienmēr stingri ir noliegusi. 

1962: “Flying Tiger Line” reiss nr.739 – vienkārši izgaist virs Klusā okeāna

ASV armija ar “Lockheed” propelleru lidmašīnu vēlējās nogādāt Saigonā, Vjetnamā 93 karavīrus un trīs Dienvidvjetnamas cilvēkus. Pēc degvielas uzpildīšanas gaisa spēku bāzē Guāmā tā devās Filipīnu virzienā, taču nekad to nesasniedza. Vērienīgajiem meklēšanas darbiem, kuros ASV armija iesaistīja pat 1300 cilvēku, nebija rezultātu. Tiesa, kāds Libērijas tankkuģis ziņoja, ka iespējamā lidojuma laikā fiksēta intensīva, spilgta gaisma, taču ASV Civilās aviācijas pārvalde nolēma, ka nevar noteikt iespējamo katastrofas cēloni. 

1957: “PanAm” reiss nr.7 – krāpšanās ar apdrošināšanu vai ugunsgrēks?

Reiss nr.7 tika uzskatīts par vienu no ekskluzīvākajiem luksusa klases “ceļojumiem apkārt pasaulei”. Ceļā no Losandželosas uz Honolulu, brīdī, kad pasažieriem būtu jāmielojas ar septiņu ēdienu vakariņām,“Boeing 377” izgaisa no radaru ekrāniem. Glābēji pēc piecām dienām okeānā atrada lidaparāta atlūzas.Daļa no 44 pasažieriem pirms nāves bija saindējušies ar tvana gāzi. Lidojumā bija devies arī kāds vīrs pusmūžā, bijušais militārais inženieris, kurš vien dažas dienas pirms tam bija nopircis divas apdrošināšanas polises. 

1947: BSAA “Stardust” – ko Andos nozīmē mīklainais vārds “Stendec”?

BSAA izmantotā “Avro” lidmašīna - “Stardust” - pazuda ceļā no Buenosairesas uz Santjago. Sazvērestību teoriju piekritēji teju 50 gadus runāja gan par teroristiem, gan citplanētiešiem, gan sprādzienu. Eļļu ugunij pielēja arī pilota Redžinalda Kula pēdējais trīs reizes pārraidītais vārds “Stendec”. 2000.gadā Argentīnas Andu ledājos tika atrastas lidmašīnas atlūzas. Visticamāk, katastrofas iemesls bija pilotu kļūme, kuri sliktos laika apstākļos pārāk ātri sāka nolaišanos. Bojā gāja vienpadsmit cilvēku. Iespējams, ietriekšanās Tupangato kalnā izraisīja lavīnu, kas apraka lidaparātu. 

1945: Reiss nr. 19 – pieci bumbvedēji bez pēdām pazūd Bermudu trijstūrī

Pieci bumbvedēji “Avenger” no Fortloderdeilas devās parastā treniņlidojumā. Pēc 90 minūtēm kļuva skaidrs, ka pieredzējušie piloti ir dezorientēti, jauc Bahamas ar Floridu, jo nedarbojās kompasi. Gaisa kontrole lūdza atgriezties, taču bumbvedēji turpināja ceļu līdz pazuda pie Floridas krastiem. Vēlāk secināts, ka katastrofu varēja izraisīt tehniska kļūme un degvielas trūkums. Tā radās leģenda par Bermudu trīsstūri – mītisku rajonu starp Bermudu salām, Floridu un Puertoriko. Pēc dažiem gadiem tur pazuda arī divas “BSAA” lidmašīnas, kaut arī “Star Ariel” un “Star Tiger” pazušana tiek saistīta ar iespējamām diversijām. 

1937: Amēlija Erharte – nepabeigtais ceļojums apkārt pasaulei 

Kopā ar pilotu Fredu Nūnenu viņa devās lidojumā apkārt pasaulei ar divmotoru “Lockheed Electra”. Pēc aptuveni 11 000 km viņiem nācies nolaisties Haulenda salā Klusā okeāna vidū. Pēdējā radio saziņa ir neskaidra: “Mēs dodamies uz ziemeļiem un dienvidiem.” Meklēšanai tika iztērēti miljoniem dolāru, taču tie bija neveiksmīgi. Iespējams, lidmašīnai vienkārši beidzās degviela, taču ir versijas, ka lidotāju kā prezidenta Franklina Rūzvelta spiedzi sagūstīja japāņi vai arī viņa ar citu vārdu dzīvo Ņūdžersijā. 

Karlīna Timofejeva/Foto: AP, AFP, Reuters, EPA/LETA/Scanpix