Pasaulē mazākā bezpilota lidaparāta autopilota sistēma kļūst pieejama visiem
Plašākai sabiedrībai ir kļuvusi pieejama "Lisa/S" mikroshēma, kas pilnībā spēj nodrošināt dažādu bezpilota lidaparātu autopilota funkcijas, ziņo tehnoloģiju portāls "Wired".
Tikai četrus kvadrātcentimetrus lielajā mikroshēmā ir iestrādāts viss, kas nepieciešams lidojuma vadības sistēmai - žiroskops, akselerometrs, altimetrs, GPS un ARM procesors, kas līdzīgs mobilajās ierīcēs izmantotajiem, skaidro "Lisa/S" galvenais izstrādātājs Bārts Remess. Viņa mērķis ir piedāvāt bezpilota lidaparātu tehnoloģijas, kas ir modernākas nekā militāristiem, bet pilnībā pieejamas ikvienam.
"Lisa/S" galveno pielietojumu Remess redz tieši civilajā bezpilota aviācijā, piemēram, glābšanas darbos un agronomijā. "Dažu gadu laikā katram ugunsdzēsējam kabatā būs neliels autonomais lidaparāts," par savu vīziju stāsta inženieris.
Remess stāsta, ka ar radiovadāmajiem lidaparātiem esot aizrāvies kopš sešu gadu vecuma. Aptuveni pirms desmit gadiem, studējot universitātē, viņu esot ieinteresējuši bezpilota autonomie lidaparāti un to programmēšana. "Mazie lidaparāti ir lielisks veids, kā mācīt aviācijas inženieriju, jo tie ir lēti, droši un viegli programmējami," uzsver Remess. Studenti ilgu laiku pavadot, pētot datora simulācijas, un ļoti reti redzot to, kā aviācija darbojas reālajā dzīvē.
Pašlaik Remess ir Holandē esošās Delftas universitātes sīko lidaparātu departamenta vadītājs. Viņš ir atbildīgs par tādiem projektiem kā "DelFly" - sīku autonomo lidaparātu, kas lido līdzīgi spārei, plivinot spārnus. "Lisa/S" priekšrocība ir tā elastība - lidaparātu kontroles mikroshēma spēj vadīt ļoti dažādus aparātus - sākot no četru rotoru līdz divu spārnu lidmašīnas tipa.
Pašlaik vienīgais trūkums "Lisa/S" esot nespēja lidojuma laikā komunicēt - visa uzstādīšana notiekot pirms lidaparāta pacelšanās, lai pēc tam tas darbotos pilnīgi autonomi. Remess uzsver, ka tas esot bijis kompromiss, lai spētu sasniegt mikroshēmas niecīgos izmērus un svaru - tikai 1,9 gramus, kas esot par 30 gramiem mazāk nekā tuvākajam konkurentam.
Lai arī pašlaik "Lisa/S" mikroshēmas ražo tikai ASV kompānija "1Bitsquared", tomēr Remess sola, ka jebkura ieinteresētā kompānija drīkstēs neierobežoti izmantot šīs tehnoloģijas. Autopilota mikroshēmu tirdzniecība sākšoties 2014. gada janvārī.