
Joka pēc ierakstīts maksājuma mērķis var bloķēt maksājuma izpildi

Caur bankām tiek veikti tūkstošiem naudas pārskaitījumu, bet vairāki simti maksājumu ik dienu tiek aizturēti uz papildu pārbaudi, veicot darījumu uzraudzību atbilstoši normatīvo aktu prasībām. Nereti kā viens no darījuma aizturēšanas iemesliem ir nekorekti norādīts maksājuma mērķis, liecina "Luminor" informācija.
Bankas eksperti atgādina, ka maksājuma mērķis, kas uzrakstīts nepilnīgi vai “joka pēc”, var bloķēt un aizkavēt pārskaitījumu, kamēr tiks veiktas papildu pārbaudes.
Maksājuma uzdevuma mērķis – svarīgāks nekā var likties
Maksājuma mērķis tiek izmantots gan maksājuma identificēšanai, gan uzraudzībai, lai pārliecinātos, ka ar bankas starpniecību netiek veiktas nelikumīgas darbības. Banku pienākums Latvijā un visā pasaulē ir rūpīgi sekot līdzi veiktajiem naudas pārskatījumiem, pievēršot uzmanību maksājuma saņēmējam, maksājumu biežumam un summai, kā arī norādītajam maksājuma mērķim. Ievērojot “Pazīsti savu klientu” principu, gadījumos, ja maksājuma mērķī norādītā informācija, piemēram, pilnībā vai daļēji sakrīt ar starptautisko vai nacionālo sankciju sarakstā iekļautu informāciju, bankai ir pienākums no klienta noskaidrot papildu ziņas, piemēram, par patieso darījuma mērķi vai darījumā iesaistītās naudas izcelsmes avotu. Tas palīdz novērst potenciālos finanšu noziegumus un pasargāt arī pašus klientus no iespējamas krāpšanas.
“Nereti naudas pārskaitījumi tiek aizkavēti, jo maksājuma uzdevumā tiek norādīti neprecīzi maksājuma mērķi, piemēram, vārdu saīsinājumi, abreviatūras, žargonvārdi, kas sakrīt ar starptautisko sankciju sarakstā iekļauto personu vārdiem. Maksājumu mērķī nevajadzētu norādīt nepatiesu informāciju, jo maksājuma uzdevumus ar tajā norādītajām ziņām var būt nepieciešams iesniegt, piemēram, Valsts ieņēmumu dienestā, lai aprēķinātu maksājamo nodokli vai saņemtu nodokļu atvieglojumus, tāpat maksājumu uzdevumi var kalpot par pierādījumiem, piemēram, tiesībsargājošo iestāžu veiktās izmeklēšanās vai strīdā ar darījumā iesaistīto pusi. Pat ja maksājuma mērķis domāts kā joks, ievērojot likuma prasības un rūpējoties par klientu drošību, bankai var būt pienākums šādu maksājumu apturēt un uzsākt papildu pārbaudi. Klientiem iesakām norādīt pilnīgu maksājuma informāciju, piemēram, rēķina vai klienta numuru, citu būtisku informāciju,” stāsta Baiba Tētiņa, "Luminor" bankas klientu apkalpošanas vadītāja.
Ko nevajadzētu norādīt maksājuma uzdevuma mērķī?
Aicinājums klientiem ievērot dažus vienkāršus, bet svarīgus principus, norādot maksājuma uzdevuma mērķi: izmanto precīzus un saprotamus formulējumus, piemēram, “Rēķins Nr. 54”, “Maksa par konsultāciju”, “Aizdevuma atmaksa”, “Ikdienas izdevumiem” u.c. Tāpat būtiski izvairīties no neskaidriem saīsinājumiem, žargonvārdiem vai nejaušu burtu/ ciparu kombinācijām. Labi ir atcerēties, ka maksājuma mērķi redz ne tikai sūtītājs un saņēmējs, bet arī bankas, tāpēc nepārvērts to par privātu saraksti. Nereti praksē ir fiksēti dažādi gadījumi, kur maksājumu uzdevumos norādīti joka pēc ierakstīti formulējumi, piemēram, “Par nieri”, “Tas nav kukulis” vai “Līķi aprokam turpat, kur parasti”, “Noteikti ne par nelegālām lietām”, tāpēc īpaši aicinām no šāda satura atturēties. Lai arī domāts ar humoru, šāda informācija var radīt aizdomas par iespējamiem pārkāpumiem un nevajadzīgi pievērst uzmanību maksājumam.
Kā rīkoties, ja jūsu maksājums ir aizturēts?
Gadījumā, ja pārskaitījums tiek aizturēts un banka pieprasa papildu informāciju, tas ne vienmēr nozīmē, ka ir pamats satraukumam. Tiek veikta darījuma būtības pārbaude, lai pārliecinātos par tā atbilstību normatīvo aktu prasībām. Pārbaudes laikā banka var lemt par papildus informācijas nepieciešamību un jo ātrāk klients sniedz pieprasīto informāciju, jo ātrāk banka var atjaunot maksājuma apstrādi. Tāpēc ir būtiski maksājuma mērķi aizpildīt precīzi, izvairoties no neskaidras vai maldinošas informācijas. Tas palīdz gan bankai pildīt likumā noteiktos uzraudzības pienākumus, gan klientam izvairīties no nevajadzīgiem kavējumiem un pārpratumiem.