Izmeklēšanas birojs skaidro, kāpēc pērn Ādažos uz šosejas nosēdās lidmašīna

Aviācijas nelaimes gadījuma, kas notika pērn 4. maijā uz Tallinas šosejas pie Ādažiem, kad neliela lidmašīna veica avārijas nosēšanos, tiešais cēlonis bija dzinēja nestabila darbība un vibrācija, liecina Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja (TNGIIB) noslēguma ziņojums par nelaimes gadījumu
Birojs secinājis, ka lidmašīnas dzinēja vibrācijas un jaudas zuduma cēlonis bija aizdedzes sistēmas zemējuma vadu stiprinājumu sešstūrgalvas skrūvju atskrūvēšanās lidojuma laikā, kas, iespējams, notika tehniskajā apkopē pieļautās kļūdas dēļ.
Vienlaikus par aviācijas nelaimes gadījuma veicinošiem cēloņiem birojs noteicis pieļautās kļūdas gaisa kuģa tehniskajā apkopē, kā arī, iespējams, nepietiekamu uzmanību aizdedzes sistēmas zemējuma vadu stiprinājumiem, veicot gaisa kuģa pirmslidojuma apskati.
Tāpat pārbaudes rezultāti liecina, ka gaisa kuģa tehniskā apkope veikta atbilstoši lidojumderīguma uzturēšanas un tehniskās apkopes programmai, un to veica sertificētā tehniskās apkopes organizācija, lidmašīnai bija noformēta reģistrācijas apliecība un lidojumderīguma uzturēšanas sertifikāts.
Vienlaikus birojs secinājis, ka izmeklēšanas laikā netika konstatēti pierādījumi, kas liecinātu, ka gaisa kuģim būtu kādas tehniskās problēmas, izņemot sešstūrgalvas skrūvju un sprostpaplākšnu neesamību, kas nodrošina zemējuma vadu savienojumu ar kolektoru.
Pārbaudēs atklāts, ka pilota kvalifikācijas atzīmes, lidojumu prasmes pārbaudes un termiņi atbilst esošajām civilās aviācijas normatīvo dokumentu prasībām, pilota izelpā alkohols nebija konstatēts, pilots veica gaisa kuģa sagatavošanu lidojumam atbilstoši kontrolkartei, gaisa kuģa konstrukcija tika bojāta pēc saduršanās ar šosejas ceļazīmēm piespiedu nosēšanās laikā, kā arī gaisa kuģa tehniskās apkopes programmā un ekspluatācijas noteikumos netika konstatētas neatbilstības normatīvo dokumentu prasībām.
Tādējādi saistībā ar konstatētajiem nelaimes gadījuma cēloņiem, kas ir saistīti ar pieļautām kļūdām gaisa kuģa tehniskās apkopes laikā, birojs sniedzis drošības rekomendāciju lidojumderīguma uzturēšanas organizācijai SIA "YourCam". Birojs rekomendē izskatīt iespēju veikt elektrisko vadu savienojumu marķēšanu tehniskās apkopes laikā, lai padarītu iespējamo elektrisko vadu atskrūvēšanās procesa attīstību redzamāku un izslēgtu savienojumu skrūvju atskrūvēšanos gaisa kuģa ekspluatācijas laikā.
Biroja ieskatā savienojumu marķēšana palīdzētu ātri un efektīvi identificēt vaļīgus vai nepietiekami nostiprinātus savienojumus, tostarp elektriskos vadus, zemējuma savienojumus un citus kritiskos stiprinājumus, novēršot dzinēja darbības traucējumus vai apstāšanos, kas var izraisīt nopietnus drošības riskus, īpaši vienmotora lidmašīnās.
Tāpat birojs rekomendē gaisa kuģa ekspluatantam - pilotu skolai "Eriva", veicot pilotu apmācību, gaisa kuģa pirmslidojuma sagatavošanas procedūrā īpaši izcelt un pievērst uzmanību elektrisko vadu fiksācijai un stiprinājumu marķējumam, kā arī atbilstoša apgaismojuma nepieciešamībai.
Birojā norāda, ka ražotāja gaisa kuģa pirmslidojuma sagatavošanas procedūra nosaka pārbaudīt, vai visas gaisa kuģa daļas ir pienācīgi piestiprinātas un pievienotas. Pastiprināta uzmanība šim aspektam samazinātu iespēju izlaist potenciālu stiprinājumu atslābšanu. Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja veiktā izmeklēšana nav saistīta ar personas vainas vai atbildības noteikšanu.
Jauns.lv jau ziņoja,ka pērn 4. maijā uz Tallinas šosejas pie Ādažiem neliela lidmašīna veica avārijas nosēšanos. Nelaimes gadījums notika ar pilotu skolai "Eriva" piederošo gaisa kuģi "Tecnam P2008 JC".