Pedagogi: mācību līdzekļu pieejamības problēmas kavē izglītības kvalitātes uzlabošanos
foto: Edijs Pālens/LETA
Vērtējot līdzšinējo mācību līdzekļu piemērotību, pedagogi visbiežāk min darba burtnīcas.
Sabiedrība

Pedagogi: mācību līdzekļu pieejamības problēmas kavē izglītības kvalitātes uzlabošanos

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Par spīti centieniem nodrošināt pilnvērtīgu izglītības procesu, vairākums pedagogu saskaras ar to, ka pieejamie resursi neatbilst ne mūsdienu vajadzībām, ne skolēnu attīstības prasībām, secināts izdevniecības "Skolas Vārds" īstenotajā pedagogu aptaujā.

Pedagogi: mācību līdzekļu pieejamības problēmas ka...

Pedagogi no visas Latvijas iezīmē vairākas būtiskas problēmas, kas saistītas ar mācību līdzekļu pieejamību un kvalitāti.  Vērtējot līdzšinējo mācību līdzekļu piemērotību, pedagogi visbiežāk min darba burtnīcas: 39 % pedagogu tās vērtē kā pilnīgi nepiemērotas vai drīzāk nepiemērotas. Mācību grāmatas un metodiskie līdzekļi (piemēram, skolotāja rokasgrāmatas un uzdevumu krājumi) tiek kritizēti mazāk, tomēr arī šajās kategorijās aptuveni 30 % pedagogu norāda uz nepiemērotību.

"Vairākums izglītības iestāžu un pedagogu pašlaik ir neapskaužamā situācijā — līdzšinējie mācību līdzekļi neatbilst nedz pilnveidotajam mācību saturam, nedz mūsdienu prasībām kopumā, tomēr jaunu mācību līdzekļu iegādei trūkst finansējuma. Aptaujājot arī skolu vadītājus, esam secinājuši, ka atsevišķās izglītības iestādēs tiek izmantoti gan desmit gadus veci mācību līdzekļi, gan 1995. gadā izdotas grāmatas," skaidro izdevniecības "Skolas Vārds" vadītāja Violeta Brenčeva.

Arī digitālie mācību līdzekļi, kas mūsdienās kļuvuši par būtisku mācību procesa sastāvdaļu, ne vienmēr ir pieejami vai atbilstīgi. Pedagogi norāda, ka nereti trūkst piekļuves mūsdienīgiem digitāliem rīkiem un tas būtiski ietekmē skolēnu mācību pieredzi un spēju apgūt prasmes mūsdienīgā vidē.

Aptaujā tika vaicāts, kādus resursus pedagogi uzskata par vissvarīgākajiem mācību procesa dažādošanai. Rezultāti rāda, ka 49 % skolotāju prioritāri min mācību grāmatas, seko metodiskie materiāli, darba burtnīcas un digitālie rīki. Iegūtie dati liecina, ka pedagogu prioritātes sakrīt ar identificētajām problēmām — papildatbalsts visvairāk nepieciešams pamatresursu nodrošināšanā.

Liela daļa Latvijas skolu jau izmanto digitālās mācību platformas. Vispopulārākās ir soma.lv un uzdevumi.lv, ko izmanto 32 % respondentu. 19 % izmanto maconis.lv, bet 16 % — skolasvards.lv. Tikai 1 % aptaujāto skolotāju norādīja, ka digitālās platformas vispār netiek izmantotas.

Mācību līdzekļu trūkums ir viena no nopietnākajām izglītības problēmām, kas ietekmē gan skolēnu sekmes, gan skolotāju iespējas pilnvērtīgi veikt savu darbu. Lai uzlabotu izglītības kvalitāti, ir nepieciešams gan papildfinansējums, gan pārskatīt veidus, kā tiek pieņemti lēmumi par mācību līdzekļu iegādi.

Pedagogu aptaujā, kas norisinājās 2024. gada oktobrī, piedalījās vairāk nekā 500 Latvijas pedagogu, kuri māca vienu vai vairākus priekšmetus sākumskolas, pamatskolas un (vai) vidusskolas posmā. Respondenti pārstāv visus mācību priekšmetus, viņu vidū ir arī speciālo izglītības programmu pedagogi un skolu bibliotekāri.

Tēmas