F-1 atgriežas savos pirmsākumos. Šonedēļ formulas trauksies pa leģendāro Silverstonu
foto: ZUMAPRESS.com
Tikai retais no F-1 ekspertiem šaubās, ka Silverstonā ātrākie atkal varētu būt "McLaren" piloti.
Citi sporta veidi

F-1 atgriežas savos pirmsākumos. Šonedēļ formulas trauksies pa leģendāro Silverstonu

Sporta nodaļa

Jauns.lv/F1.lv

Pirms 75 gadiem F-1 čempionāts sākās tieši šeit Silverstonā ar Lielbritānijas GP. Sports ir mainījies, trases konfigurācija arī, tomēr ideja palikusi nemainīga – atrast ātrāko braucēja un mašīnas kombināciju. Toreiz, tālajā 1950. gadā, uzvarētāju savā starpā noskaidroja “Alfa Romeo” braucēji, tagad favorītu lomā ir vietējā komanda…

F-1 atgriežas savos pirmsākumos. Šonedēļ formulas ...

Trase: nepilnus sešus kilometrus garā trase ir viena no ātrākajām kalendārā. 70% apļa tiek veikts ar gāzes pedāli grīdā, turklāt ātrie pagriezieni dažādos virzienos testē braucēju fizisko sagatavotību un mašīnu balansu. Sava plūdenuma dēļ to īpaši iecienījuši braucēji. Atšķirībā no līdzīgām trasēm kā Imolas un Suzukas, šeit apdzīšanu izdevības ir krietni labākas, ko sekmē arī divas DRS zonas (‘Hangar Straight’ pirms ‘Stowe’ līkuma un ‘Wellington Straight’ pirms ‘Brooklands’ līkuma). Asfalts nav pārāk abrazīvs, turklāt, pateicoties noslodzei, saķerei vajadzētu būt augstā līmenī jau piektdien.

Riepas: šogad Lielbritānijas GP varam gaidīt divu un varbūt pat trīs pitstopu stratēģijas, jo “Pirelli” šim posmam spēruši soli mīkstākā virzienā kā pērn, apgādājot vienības ar C2, C3 un C4 sastāvu riepām (pie nosacījuma, ka sacīkstes risināsies sausā trasē). Ātrie pagriezieni rada pamatīgu laterālo spēku uz riepām. Tā kā aplis tiek veikts pulksteņrādītāja virziena, visvairāk to izjūt priekšējā kreisā riepa. Sprāgušas riepas pēc 2020. gada dramatiskā finiša gan pēdējā laikā ir retums.

Laiks: tiem, kas dodas uz Silverstonu, pončo var izrādīties ļoti noderīgs. Karstuma vilnis ir atceļojis pie mums. Ja piektdien Lielbritānijā vēl gaidāms samērā silts un sauss laiks, tad uz abām izšķirošajām dienām sinoptiķi prognozē 60% lietus iespējamību, spēcīgu rietumu vēju un gaisa temperatūru nedaudz zem 20 grādiem.

Grafiks: Silverstonā viss ritēs pēc ierastā plāna – piektdien pirmie divi treniņi, sestdien trešais. Lielbritānijas GP kvalifikācija sākās pl. 17:00 pēc Latvijas laika, tāpat kā svētdienas sacīkstes. "Grand Prix" nedēļas nogali papildinās arī talanti F-2 (svētdien 13:05) un F-3 (svētdien 11:30) čempionātos.

Pērn: nelielu pārsteigumu sagādāja “Mercedes” komanda, aizņemot pirmo starta rindu un kontrolējot ritmu sacīkšu pirmajā daļā. Sākoties lietum, “McLaren” braucēji pašāvās garām sudraba bultām, tomēr uzvaru izcīnīt nespēja stratēģisko kļūdu dēļ – Piastri pārāk vēlu tika iesaukts boksos pēc slapjā laika riepām, kamēr Noriss ar tām palika trasē pārāk ilgi. Žūstošā trasē vadību atguva Hamiltons, izcīnot emocionālu uzvaru, kamēr Noriss pēdējos apļos piekāpās arī Verstpenam cīņā par otro vietu. Rasels izstājās ūdens noplūdes dēļ.

Top 3 intrigas:

  • Cik atklāta būs “McLaren” braucēju cīņa? Konstruktoru kausa līderi, kuri uz šo posmu ieradušies ar īpašu krāsojumu, sagādājuši faniem elpu aizraujošas cīņas pēdējos divos posmos. Kanādā Norisa kļūda lika viņam izstāties, bet Austrijā neprecizitāti pieļāva Piastri. Šoreiz “McLaren” braucēji izspruka cauri sveikā, tomēr atstatumam čempionāta kopvērtējumā samazinoties, skaidrs, ka iekarst var arī allaž nosvērtais Oskars, kamēr Lando pēc panākuma ir apņēmības pilns atgūt vadības grožus arī lielajā ieskaitē.
  • Kā mājas posmā klāsies britu braucējiem? Katram azotē ir savi trumpji. Lando Noriss nodemonstrēja cīņas prasmes un ātrumu pagājušajā posmā, turklāt Silverstonā allaž bijis ātrs. Džordža Rasela lielākais pluss būs zemā temperatūra, kas spēlē par labu “Mercedes” vienībai. “Ferrari” uz iepriekšējo posmu sagatavoja uzlabojumus formulas grīdai un uzreiz iekārtojās kā “McLaren” tuvākie sekotāji, sniedzot Lūisam Hamiltonam optimisma devu. Debitants Olivers Bērmans iesēdies uz sausās sērijas, tomēr pēdējos trīs posmus startējis priekšā pieredzējušajam komandas biedram Okonam. Visiem četriem britiem ir pamats cerēt uz sekmīgu mājas posmu.
  • Vai “Williams” spēs izrāpties no bedres? Piektais (pus)brits, kurš gan pārstāv Taizemi, ir Alekss Albons. Viņam gan nav liels pamats optimismam un nekas neliecina, ka Lielbritānijas GP ir brīdis, kad sākas “Williams” atgūšanās. Dzinēja defekts lika izstāties pēdējos divos posmos, bet Spānijā finišu neizdevās sasniegt avārijas seku dēļ. Viņa komandas biedrs Karloss Sainss Austrijā nemaz netika līdz startam. Pēc maģiska sezonas sākuma “Williams” laicīgi pārslēdza uzmanību uz nākamo sezonu, tomēr tam nevajadzētu būt šo problēmu cēlonim. Vairākas neveiksmīgas sakritības ir sašķobījušas “Williams” pasakaino stāstu, tomēr pat ar gludu nedēļas nogali finišs punktos būs izaicinājums.

Padoka pļāpas: uzmanības centrā braucēju tirgus. Skaidrs, ka Makss Verstapens ir pirmā izvēle gan “Red Bull”, kuriem ir spēkā esošs līgums, gan “Mercedes”, kuri cer uz izejas klauzuli. Eļļu ugunij pielēja pats Verstapens, atklājot, ka ir veicis pārrunas ar saviem tiešajiem konkurentiem par līgumu, tomēr neko sīkāk vairs nevēlās komentēt. Tikmēr Džordžs Rasels, kuram šogad beidzas līgums ar “Mercedes”, vēlas ilgtermiņa līgumu un nav apmierināts ar 1+1 piedāvājumu. Vai kuģis ir sašūpojies?

Kaimiņu puika: pie marķierzaļās “Sauber” formulas stūres Pauls Arons kļūs par otro Baltijas pārstāvi aiz Juri Vipa, kurš kā braucējs piedalījies F-1 nedēļas nogalē. Ārons ikdienā ir “Alpine” rezerves braucējs, tomēr “Sauber” sistēmā nav nākamā supertalanta, tādēļ abas vienības sadarbojas, ļaujot “Alpine” iegūt vairāk datus par Igaunijas autosporta cerību, kurš vēl pērn cīkstējās par F-2 titulu ar Hadžāru un Bortoleto.

Ārpus F-1: Oficiāli Silverstona ir mājvieta tikai vienai F-1 komandai – “Aston Martin”, lai gan nākamgad turpat pie trases bāzēsies arī jaunpienācēji “Cadillac”. Tomēr gandrīz katra komanda šo var saukt par mājas posmu – “Mercedes” mītne Braklija atrodas tikai 10 kilometru attālumā, Miltonkīnza, kur strādā “Red Bull”, meklējama 20 kilometru rādiusā no Silverstonas. Mazliet tālāks gabaliņš jāveic “Alpine”, “Williams” un “McLaren” darbiniekiem – Enstrona ir 45 km attālumā, Grouva – 70 km, bet no Vokingas jāmēro 130 kilometri.