Ko darīt, ja seniors vairs netiek galā ar bankas lietām?
foto: Shutterstock
Likums un taisnība

Ko darīt, ja seniors vairs netiek galā ar bankas lietām?

Padomu nodaļa

Žurnāls "100 Labi Padomi"

Tavi vecāki vai vecvecāki kļuvuši pārāk bikli, lai paši kārtotu savas bankas lietas? Ko iesākt? Skaidro SEB bankas Pārdošanas un servisa atbalsta pārvaldes vadītāja Ieva Beite-Pavlovska.

Atbilstoša pilnvara

* Tā ir ļoti svarīga, ne tikai rūpējoties par senioriem, bet arī starp visiem ģimenes locekļiem, jo nekad nevar zināt, kas notiks rīt. Bankas darbinieki nereti saskaras ar situācijām, kad klients nonācis slimnīcā bez rīcības spējām, bet ģimene netiek pie viņa finanšu līdzekļiem, lai samaksātu par operāciju.

* Pilnvaru var noformēt pie notāra klātienē vai attālināti, ja ir iespēja parakstīt dokumentus ar e-parakstu.

* Sastādot pilnvaru, pievērs uzmanību pilnvarojuma saturam, lai tur būtu nepārprotami noteiktas darbības, kādas pilnvaras devējs uztic savai uzticības personai.

* Ja ir noformēta pilnvara, tu kā pilnvarotā persona vari kārtot visas finanšu lietas gan klātienē bankā, gan attālināti. Lai strādātu ar pilnvaru attālināti, banka iesaka pie notāra izņemt pilnvaru arī elektroniskā formātā, kuru notārs ir parakstījis ar drošu elektronisko parakstu.

Kontu pieslēgšana uzticības personas internetbankai

* Senioru kontus ar viņu piekrišanu var pieslēgt uzticības personas internetbankai gan skatīšanās režīmā, gan ar iespēju veikt maksājumus. Tas nozīmē, ka tu kā uzticības persona varēsi sekot līdzi seniora darījumiem un veikt viņa maksājumus no viņa konta savā internetbankā.

* Seniora kontu pieslēgt uzticības personas internetbankai var gan bankā klātienē, gan seniora internetbankā.

Rēķinu apmaksa

* Lai neraizētos par rēķinu apmaksu, seniora internetbankā vai bankā klātienē vari noformēt regulāros maksājumus, ja rēķina summa ik mēnesi ir nemainīga vai ir e-rēķina pakalpojums, kas nodrošina automātisku rēķinu apmaksu.

* Ja rēķinu summa katru mēnesi atšķiras, var pieslēgt automātisko rēķinu apmaksu, bet šādu iespēja nav visiem pakalpojumu sniedzējiem.

 * Ja nav iespēju izmantot e-rēķinus, rēķinus var apmaksāt, pieslēdzot seniora kontu savai internetbankai.

Drošība

* Ikvienam klientam, arī senioriem, banka iesaka atvērt papildu norēķinu kontu vai krājkontu, lai nošķirtu ikdienas tēriņiem paredzētos līdzekļus no uzkrājumiem. Norēķinu kontā, kas piesaistīts maksājumu kartei, būtu jātur tikai tik liela summa, kas nepieciešama konkrētā mēneša tēriņu segšanai. Šādi pasargāsi uzkrājumus no iespējamiem krāpniekiem.

* Otrs solis – nosaki atbilstošu tēriņu limitu gan norēķinu kartei, gan arī internetbankai.  Tas mazinās arī iespējamos krāpšanas riskus. Ja seniors ikdienā internetā neiepērkas, kartei iespēju veikt pirkumus internetā var atslēgt.

* Pārrunā telefonisko saziņu. Bankas un citas iestādes nekad nezvana, liekot klientiem zvana laikā izpaust savus internetbankas un karšu datus, kodus, kā arī apstiprināt kādas darbības ar Smart-ID vai citiem autorizācijas līdzekļiem.

  • Ja seniors saņem zvanu it kā no bankas, viņam saruna ir jāpārtrauc un jāsazinās ar tuviniekiem, lai lūgtu atbalstu. Būs drošāk pašiem piezvanīt uz banku un noskaidrot, vai tiešām zvanīts no tās.

Bankas apmeklējums klātienē

  • Tu kā uzticības persona vari iet līdzi, lai palīdzētu un atbalstītu senioru, tomēr ņem vērā – bankām ir jāizzina klients un jāiegūst informācija no viņa; visi lēmumi ir jāpieņem pašam klientam.
  • Bankas darbiniekam ir jāpārliecinās, ka pavadošā persona tiešām ir uzticības persona, jo arī te iespējami krāpšanas riski. Ikvienam jāizvērtē, kas ir viņa uzticības persona: cik labi viņu pazīsti un vai tiešām vari viņam uzticēt savas finanses.

Bankas piedāvā dažādus risinājumus, lai atvieglotu klientu finanšu pārvaldību. Aicinām klientus sazināties ar savu banku un atrast ērtākos un drošākos veidus savu finanšu drošai pārvaldībai.