FOTO: Neatlaidība un sapņu piepildīšana monumentālajā drāmā: Brutālists
foto: (Foto: Publicitātes)
Kino

FOTO: Neatlaidība un sapņu piepildīšana monumentālajā drāmā: Brutālists

Reklāmas projekts
0

Scenārija autors uz režisors Breidijs Korbets, kura kontā par filmas “Brutālists” režiju ir balva gan Venēcijas kinofestivālā, gan arī “Zelta globuss” un savu kārtu gaida nominācija ASV Kinoakadēmijas balvai "Oscar", piedāvā skatītājam stāstu par Lāslo Totu – ebreju izcelsmes ungāru arhitektu, kurš pārdzīvojis holokaustu emigrē uz ASV, lai sāktu tur jaunu dzīvi. Ieradies Rietumos, viņš atklāj, ka Amerika nav nemaz tāda, kādu bija sev to iedomājies – amerikāņu sapņa piepildīšanas solījumi izrādās gaužām iluzori, jo viņa arhitekta reputācija un statuss Budapeštā galīgi neatbilst zilo asiņu sabiedrībai Pensilvānijā.

FOTO: Neatlaidība un sapņu piepildīšana monumentāl...

“Tas ir bēgļa ceļojums, kurš joprojām jūt spēcīgu saikni ar savu pagātni, taču šī pagātne viņam jau vairs nepieder,” stāsta galvenās lomas atveidotājs aktieris Adriens Brodijs, “Viņš mēģina atrast savu ceļu jaunā valstī, kurā eksistē pavisam citi noteikumi. Caur viņa tēlu tiek parādīts, kā imigranta pieredze atspoguļo arī mākslinieka pieredzi – katru reizi, kad tiek darīts kaut kas jauns, drosmīgs un pat pārdrošs – tiek saņemta barga kritika. Taču laikam ejot, par to pašu jau tiek saņemtas uzslavas un atzinība.”

Brutālisma arhitektūras virziens kļuva populārs Lielbritānijā 50-tajos gados un bija saistīts ar pēckara perioda pārbūvēm. Brutālisma arhitektūrai raksturīgas smagnējas formas, neapdarināta, raupja celtnes virsma, dažkārt atsegtas konstrukcijas un inženiertehniskie risinājumi, kuri dominē pār dekoratīvo dizainu. “Mani apbrūra šis arhitektūras stils ar savu psiholoģisko un fizisko rezonansi,” atzīstās Breidijs Korbets, “Pēckara psiholoģija un arhitektūra, ieskaitot brutālismu, nozīmē visu to, ko mēs centāmies parādīt filmā caur tās galveno varoni Lāslo – viņa gūtās dzīves traumas un dzīves ceļu, kurš ritējis divu pasaules karu laikā. Brutālisms var būt askētisks, taču tas ir īpaši monumentāls – tie ir savādi objekti, kurus cilveki mīl un ienīst vienlaicīgi un ir vajadzīgs laiks, lai spētu tos saprast un aptvert ar savu iztēli. Tas ļoti precīzi atspoguļo imigrantu pieredzi, jo šo arhitektūras virzienu ir radījuši pārsvarā imigranti. Cilvēki, kuri projektēja un būvēja šīs ēkas, cīnījās par šo ēku tiesībām un eksistenci.”

Abas iepriekšējas Breidija Korbeta filmas arī skar vēsturiskus notikumus – “Vadoņa bērnība” (“The Childhood of a Leader” (2015)) - stāsts par jaunu amerikāni Francijā, kurš pieaudzis kļūst par fašistisko diktatoru un “Vox Lux” (2018) – amerikānu pop-zvaigznes slavas ceļš uz 11. septembra teroristu uzbrukuma fona. Savās filmās režisors mēģina cīnīties ar 20. gadsimta svarīgākajiem vēstures notikumiem. “Brutālists” uz doto brīdi ir viņa apjomīgākais darbs, kurš fokusējās galvenokārt uz amerikāņu un eiropiešu dzīvi pagājušā gadsimta vidū. “Visas trīs manas filmas apvieno tas, ka tās ir veltītas vēstures cikliskai virzībai”, stāsta Korbets, “”Brutālists” ir vēsturisks kino un visi personāži tajā atbilst tiem vēstures apstākļiem, kuros tie atrodas, kad pēc nokļūšanas Amerikā, imigrantiem nākas saskarties ar savu amerikāņu sapņa sagūšanu.”

Uzsākot darbu pie šī projekta, par vienu no galvenajiem uzdevumiem kļuva savākt izcilu aktieru komandu, kura atbilstu filmas augstajām emocionālajām un tehniskajām prasībām. “Šajā filmā bija piesaistīti ļoti daudz aktieru un katru dienu uzņemšanas laukumā ieradās aizvien jaunas grupas, taču mums ļoti paveicās ar to, ka mūsu aktieru ansamblis no galvas zināja pašu filmēšanas materiālu un vienmēr bija jau sagatavojies darbam.” atceras režisors, “Viņi palīdzēja padarīt šo sarežģīto un brīžiem pat nepaveicamo procesu daudz plūstošāku un vieglāku.” Filmā ir dzirdamas vairākas valodas, vairāki dialekti un akcenti, ieskaitot ungāru valodu un daudzi monologi aizņem scenārijā pat vairākas lappuses. Galveno lomu atveidotājiem Adrienam Brodijam un Felisitai Džonsai nācās nopietni ķerties pie ungāru valodas mācību stundām, lai pēc tam vēl arī saglabātu ungāru akcentu dialogos angļu valodā.

Adrianam Brodijam nav svešas austrumeiropiešu valodas – jau 2003. gadā viņš atveidoja ebreju izcelsmes poļu komponistu Vladislavu Špīlmanu filmā “Pianists”. “Lai iejustos Lāslo Tota tēlā, man nācās radīt personāžu ar patiesu dzīvesstāstu,” stāsta Adrians Brodijs, “Un pat ja arī Špīlmans un Tots ir pilnīgi dažādi personāži, man ļoti palīdzēja iepriekš lasītie Špīlmana memuāri, kuri tik ļoti dzīvi un izjusti attēloja visas pārdzīvotās kara šausmas.” Arī paša Brodija māte ir dzimusi Budapeštā un, bēgot no revolūcijas 1956. gadā, emigrēja uz ASV un, tāpat kā filmas “Brutālists” galvenais varonis Lāslo Tots, piepildīja savu mākslinieces sapni. “Es saskatīju filmas stāstā vēstījumu par neatlaidību un nepieciešamību tiekties uz pilnību pat tad, ja tev ir izrauts pamats no kājām.” atzīstās Brodijs, “Ir lieliski, ja vari tik daudz laika pavadīt kopā ar savu filmas tēlu un izdzīvot pilnībā viņa dzīvi, kas ļauj saplūst ar filmā notiekošo vēl ciešāk.”

Kadri no drāmas Brutālists

Drāma “Brutālists” – kinoteātros no 28. februāra.

Par filmu: Bēgdams no pēckara Eiropas, arhitekts Lāslo Tots ierodas Amerikā, lai sāktu jaunu dzīvi, atrastu darbu un gaidītu sievu Eržēbeti, kura cenšas izkļūt no Austrumeiropas. Svešajā un jaunajā valstī Lāslo apmetas Filadelfijā, kur bagātais un ietekmīgais rūpnieks Harisons Lī Van Būrens pamana viņa talantu. Lāslo ir jāatrod savs ceļš jaunajā pasaulē, kurā valda citi noteikumi. Amerikāņu sapnis šķiet iluzors, panākumi un slava maksā lielu cenu…

10 nominācijas ASV Kinoakadēmijas balvai "Oscar", to skaitā "Labākā filma", "Labākais aktieris" - Adriens Brodijs, "Labākais režisors" - Breidijs Korbets.

Lomās: Adrien Brody, Felicity Jones, Guy Pearce

Režisors: Brady Corbet

Sagatavots pēc studijas Universal Pictures materiāliem.