
Degvielas tirgotāji: straujas cenu izmaiņas tuvākajā laikā nav gaidāmas

Tuvākajā laikā degvielas cenas Latvijā, visticamāk, saglabāsies esošajā līmenī ar iespējamām mērenām svārstībām - gan uz augšu, gan uz leju, prognozēja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētāja Ieva Ligere.
Viņa skaidroja, ka ģeopolitiskie konflikti Tuvajos Austrumos, tostarp spriedzes pieaugums starp Irānu un Izraēlu vienmēr izraisa nervozitāti globālajos naftas tirgos, jo šis reģions ir nozīmīgs naftas ieguves un piegādes centrs. Tādējādi jebkāda nestabilitāte var radīt bažas par piegāžu drošību un veicināt naftas un degvielas cenu svārstības.
Ligere norādīja, ka Izraēlas-Irānas konflikta pirmās nedēļas beigās naftas cenas pieauga no 69 ASV dolāriem par barelu līdz 77 ASV dolāriem par barelu, kā arī pastāvēja bažas par Hormuzas šauruma, kas ir nozīmīgs naftas tranzīta ceļš, slēgšanu.
Tostarp viņa uzsvēra, ka šauruma slēgšana, pēc investīciju banku pieņēmumiem, naftas cenas varētu "uzdzīt" arī līdz 120 ASV dolāriem par barelu.
Taču situācija naftas tirgū mainījās pēc ASV paziņojuma par pamieru starp Irānu un Izraēlu. Pēc tā naftas cenas atkal nokritās līdz 67 ASV dolāriem par barelu, papildināja Ligere.
Viņa skaidroja, ka Latvijā degvielas cenas ietekmē degvielas produktu cena ARA (Amsterdama-Roterdama Antverpene) tirgū benzīnam, dīzeļdegvielai un biodegvielai, kur notiek degvielas piegādes darījumi Baltijas reģionam no naftas pārstrādes rūpnīcām. Tādējādi, būtiski svārstoties degvielas biržas cenām vairāku dienu garumā, secīgi notiek izmaiņas degvielas cenās gala patērētājiem degvielas uzpildes stacijās.
Ligere uzsvēra, ka galvenie faktori, kas patlaban ietekmē tirgu, ir vairāki. Tostarp naftas ieguves valstu lēmumi palielināt vai samazināt naftas ieguves apmērus, globālās ekonomikas attīstības temps - palēnināta izaugsme Ķīnā vai citos lielos tirgos samazina pieprasījumu, kas var mazināt spiedienu uz cenām.
Vienlaikus viņa uzsvēra, ka ekonomikas stagnācija pasaulē nav pamats degvielas cenu kāpumam, bet riskus rada militārie apdraudējumi un jebkas, kas ietekmē naftas ieguvi un loģistiku. Piemēram, valūtu svārstības, īpaši eiro pret ASV dolāra attiecība tieši ietekmē degvielas cenu Eiropā, kā arī sezonālās tendences, piemēram, ceļošanas sezona vasarā parasti veicina pieprasījumu.
Ligere rezumēja, ka degvielas cenu prognozēšana vienmēr saistīta ar augstu nenoteiktības pakāpi. Tomēr, balstoties uz pašreizējiem datiem, vasaras mēnešos pieprasījums tradicionāli pieaug, kas var izraisīt nelielu spiedienu uz cenām. Vienlaikus, ja situācija Tuvajos Austrumos būtiski nepasliktināsies, nozīmīgas cenu izmaiņas šī reģiona ģeopolitisko apstākļu dēļ nav paredzamas.
Vienlaikus viņa piebilda, ka nozīmīgs faktors tuvāko mēnešu laikā būs naftas eksportētājvalstu organizācijas OPEC lēmumi.
Jau ziņots, ka Latvijā 95.markas benzīna vidējā cena nedēļā no šī gada 17.jūnija līdz 23.jūnijam palielinājās par 0,1%, savukārt dīzeļdegvielas vidējā cena samazinājās par 0,1%, liecina Eiropas Komisijas (EK) apkopotie dati.
Latvijā litrs 95.markas benzīna maksāja vidēji 1,534 eiro, bet dīzeļdegvielas vidējā cena Latvijā bija 1,478 eiro par litru.