Pirms pāris nedēļām iznākušajā respektablās uzņēmumu vērtības noteikšanas kompānijas "Brand Finance" pētījumā "Porsche" tika atzīts par gada vērtīgāko luksusa un "premium" klases zīmolu, kura vērtība tiek lēsta 41 miljarda eiro apmērā.

"Porsche Experience" pasākums Balatona trasē Ungārijā

Pirms pāris nedēļām iznākušajā respektablās uzņēmumu vērtības noteikšanas kompānijas "Brand Finance" pētījumā "Porsche" tika atzīts par gada vērtīgāko luksusa un ...

FOTO: visi niknākie "Porsche" vienuviet! Jauns.lv dodas trasē, lai izbaudītu gada vērtīgākā luksusa zīmola automobiļus

Sandris Metuzāls

Jauns.lv

Pirms pāris nedēļām iznākušajā respektablās uzņēmumu vērtības noteikšanas kompānijas "Brand Finance" pētījumā "Porsche" tika atzīts par gada vērtīgāko luksusa un "premium" klases zīmolu, kura vērtība tiek lēsta 41 miljarda eiro apmērā.

Vācu autobūvētāji šajā reitingā apsteidza tādus slavenus modes zīmolus kā "Chanel", "Louis Vuitton" un "Hermes". Pirmajā desmitniekā parādās tikai vēl viens autobūvētājs - itāļu "Ferrari" ar 15 miljardiem eiro ir astotajā vietā. 

Uz šādiem topiem var skatīties skeptiski un neņemt tos par pilnu, taču tas, ka "Porsche" zīmols luksusa brendu vidū ieņem īpašu vietu, nav noliedzams. Un tam ir loģisks izskaidrojums, jo nebūs nemaz tik viegli atrast otru autobūves zīmolu, kas tik mērķtiecīgi koptu mārketinga druvu savā lauciņā. Pie tam gan globālā mērogā, gan arī tepat Latvijā, kur "premium" segmentā pārdoto automašīnu ziņā "Porsche" ir pamanījies apsteigt "Mercedes", kas vispār ir diezgan netipiski.

Lielā mērā tas izdevies, tieši pateicoties veiksmīgai mārketinga politikai. To, kā darbojas "Porsche" zīmola spodrināšanas politika plašākā mērogā, šo rindu autoram bija iespēja redzēt savām acīm nesen Balatona trasē Ungārijā notikušajā "Porsche Experience" pasākumā.

Izmēģini sapņu automobiļus

Tas, ka lielie auto zīmoli laiku pa laikam rīko klientiem un presei domātus pasākumus, nav nekas jauns un neparasts. Taču maz ir to, kuri atļaujas uz ilgāku laiku noīrēt sacīkšu trasi un uzaicināt uz turieni cilvēkus no malu malām, lai ļautu "pataustīt drēbi" tādos apstākļos, kādus pats diez vai noorganizēsi. Jo ripināties pa šoseju satiksmes noteikumu atļautajos rāmjos un nesties pa trasi, spiežot pedāli grīdā un skatoties, kā spidometra bultiņa tuvojas atzīmei 200, tomēr nav viens un tas pats. Turklāt arī ļoti reti ir tie gadījumi, kad vienas dienas laikā ir iespēja notestēt praktiski visu modeļu gammu: "Porsche" gadījumā tātad gan ikoniskos 911. sērijas modeļus,  gan četrdurvju "Panamera", gan jaudīgākos no elektrisko "Taycan" saimes, gan arī "Cayenne" un "Macan" krosoverus. 

Princips vienkāršs: noīrējam sacīkšu trasi, aizvedam uz turieni visas minētās automašīnas, noorganizējam bariņu pieredzējušu instruktoru (tie ir titulēti sacīkšu braucēji no dažādām valstīm) un tad vairāku nedēļu garumā vedam uz turieni "Porsche" klientus un žurnālistus no malu malām. Būtībā tas ir visīstākais konveijers: vieni brauc projām, bet nākamie jau ir klāt. Var tikai apbrīnot instruktorus, kuriem pietiek pacietības dienām ilgi ņemties ar visu šo raibo publiku, turklāt "Porsche" mašīnu īpašnieki parasti ir diezgan turīgi ļaudis, kuriem ne vienmēr tīk klausīt rekomendācijas, kā pareizi uzvesties trasē.

10 000 eiro pašrisks - un gāzi grīdā!

"Vai jūs uzmanīgi izlasījāt līgumu, ko parakstījāt? Nē? Bet vispār tur ir rakstīts, ka, ja sadauzīsi mašīnu, tad braucēja pašrisks ir 10 000 eiro," ar šādiem vārdiem rīta instruktāžu atklāja pasākuma vadītājs. Ar to pietiek, lai liktu mazliet nopietnāk pieiet visam tālāk notiekošajam, jo 10 000 eiro nav sīknauda arī turīgiem ļaudīm, nemaz nerunājot par žurnālistiem. Visa kompānija tiek sadalīta četrās grupās, katrā pa desmit cilvēkiem, un katrai grupai iedalīts instruktoru pāris. Mums tiek Tomass no Slovākijas un Džina no Dienvidāfrikas. 

Pirmais programmas punkts ir tāda kā iesildīšanās - varam pavingrināties slaloma izbraukšanā. Man te īpaši nav ar ko palepoties, jo uz labu rezultātu cerēt neļauj pāris nogāztie konusi. Taču nākamā pasākuma daļa jau ir interesantāka: brauciens pa trasi ar virkni leģendārā 911. modeļa automašīnu. Te mums ir gan kupejas, gan kabrioleti; ja kādu interesē jauda, tad varianti ir divi - 394 un 541 zirgspēks. Instruktori tur diezgan pieklājīgu tempu un jau pēc pāris apļiem mugura man ir slapja. Atslābināties nevar atļauties ne mirkli, jo jātur līdzi vadošajai instruktora mašīnai. Var jau, protams, nomest tempu, taču tad to pašu darīs arī instruktors, lai pielāgotos lēnākā braucēja spējām, bet par to tevi savukārt nolādēs kolēģi, kuri brauc aiz tevis un grib spiest gāzi grīdā. Vārdu sakot, turi stingri stūri un koncentrējies! Īpaši jau tad, kad no pilnpiedziņas auto esi pārsēdies mašīnā ar klasisko aizmugures piedziņu, ko jau vienā no pirmajiem līkumiem sanes un tu noslauki pāris trases malu iezīmējošos konusus. "Easy, easy," to redzot, radio nosaka Džina. Kāds tur "easy", te galvenais ir noturēties trasē! Auto patiesās iespējas saprotu tikai vakarpusē, kad katram ir iespēja izbraukt vienu apli ar instruktoru pie stūres - te ir gan kontrolēta sānslīde, gan svilstoša riepu gumija.

Pēc braucieniem ar 911. četrdurvju modeļi un elektriskais "Taycan" jau liekas kaut kas otršķirīgs. Krosoveri, lai arī pašu jaudīgāko versiju, trasē nav tik sportiski un stabili, savukārt elektromobiļiem pietrūkst 911. asuma un, protams, motora skaņas. Turklāt arī bremzēšana atšķiras. Kā teica horvātu kolēģis, pirmajā līkumā viņš ar vieglu izbīli konstatējis, ka bremžu pedālis reaģē pavisam atšķirīgi - mīksti iegrimst grīdā, bet gaidītā asā bremzēšana izpaliek. "Un tad man uzreiz ienāca prātā pašriska 10 000 eiro..." viņš teica. Tik traki gluži nav, ka bremzes nedarbotos, taču tas gan fakts, ka tās jāspiež enerģiskāk nekā iekšdedzes dzinēja modeļiem - tas tāds mazliet negaidīts atklājums. Tiesa, tieši ar smagnējo "Taycan" man trases taisnajā posmā izdevās beidzot sasniegt 200 km/h - 700 zirgspēki tomēr ir liela lieta. Otrs atklājums ir likumsakarīgs - lai cik labi būtu "Porsche" pārējie modeļi, neko labāku par 911. vācieši nav uztaisījuši. Tam tomēr piemīt īpaša garša un aura. 

Lai pārliecinātu, ka arī krosoveri tomēr nav zemē metami, pasākuma izskaņā mūs palaiž turpat netālu izveidotajā bezceļu trasē, kur jālīkumo pa šauriem meža ceļiem, jābrauc stāvā kalnā un jāsasver auto uz sāniem. Teorētiski jau zinām, ka "Cayenne" un "Macan" to visu var izdarīt, taču nav daudz šo mašīnu īpašnieku, kuri paši no laba prāta dzenātu savus vāģus šādos apstākļos. Tomēr pats interesantākais ir iespēja izmest vairākus apļus pļavā izveidotā putekļainā zemes ceļa trasē ar elektrisko "Taycan Gran Turismo" - varu saderēt, ka neviens šī modeļa īpašnieks nav pat iedomājies savu mašīnu triekt tādos apstākļos. Slidināties pa zemes ceļu, putekļiem griežoties - tur ir savs šarms un adrenalīns.

Pašam sava sacīkšu komanda

Ja atgriežamies pie stāsta par "Porsche" mārketinga gājieniem, tad viens no interesantākajiem ir iespēja ikvienam gribētājam instruktora vadībā iziet "Porsche Experience" apmācību kursu un pat piedalīties sacensībās. Lēts gan šis prieks gan, jo vispirms jāziet triju līmeņu apmācības kurss, kas izmaksās vairākus tūkstošus eiro.

Bet, ja esi nodemonstrējis sacīkšu braucēja spējas, tad vari nopirkt vietu "Porsche Latvia Racing Team" sastāvā un piedalīties sacensībās ar "Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport" automašīnu, saņemot arī mehāniķu komandas atbalstu. Te jau gan izmaksas būs piecciparu skaitļos, taču jebkurā gadījumā tas ir lētāk, nekā pirkt pašam savu sacīkšu auto un vēl algot mehāniķus.

Ne tikai leģendārās un sportiskās automašīnas, bet arī šādas te iespējas ir tie faktori, kas kopumā veido "Porsche" īpašo auru, kam, kā izrādās, ir pavisam konkrēta vērtība - jau minētais 41 miljards eiro. Un pirmā vieta vērtīgo zīmolu topā piedevām.