"Jābrauc tā, it kā visi gribētu tevi notriekt!" Eksperta padomi drošai motosezonai
foto: Foto: Mārtiņš Ziders
Sākoties jaunajai moto sezonai, ceļi kļūst dzīvāki – arvien vairāk motociklistu atgriežas satiksmē.

"Jābrauc tā, it kā visi gribētu tevi notriekt!" Eksperta padomi drošai motosezonai

Sabīne Plauka

Jauns.lv

Sākoties jaunajai moto sezonai, ceļi kļūst dzīvāki, un arvien vairāk motociklistu atgriežas satiksmē. Kā mainās jaunā motobraucēju paaudze, kādas kļūdas tiek pieļautas visbiežāk un kāpēc ekipējums ir dzīvības jautājums? Uz šiem jautājumiem portālam Jauns.lv atbildēja Motoklubu asociācijas eksperts, "MCC Smart Head" viceprezidents un CSDD satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.

Ar pieredzi nāk sapratne

Pēc Irbīša novērojumiem, motociklisti kļūst apzinīgāki līdz ar dzīves pieredzi – bieži pēc kāda neliela kritiena vai kļūdas. "Kāds ātrāk atrod savu robežu, cits sāpīgāk. Gribētos teikt, ka jaunā paaudze būtu daudz prātīgāka nekā mēs paši bijām 18–20 gadu vecumā, bet diemžēl tas nav tik viennozīmīgi. Šajā vecumā šķiet, ka jūra līdz ceļiem," stāsta eksperts.

Viņš uzsver, ka šodien iespēju mācīties no citu pieredzes ir daudz vairāk – taču vēl joprojām netrūkst jauno braucēju, kuri grib “apstrīdēt fizikas likumus”. Pērnā gada traģiskie negadījumi uzskatāmi parādījuši: viens no galvenajiem nelaimju iemesliem ir pieredzes un iemaņu trūkums.

Tipiskākās iesācēju kļūdas

Runājot par biežāk pieļautajām kļūdām, Irbītis skaidro: "Lielākā kļūda ir domāt, ka gravitācija un inerce uz tevi neattiecas. Motocikls ieskrienas ātri, bet bremzē tāpat kā pārējie braucamrīki."

Otrs liels maldīgais pieņēmums – ka citi satiksmes dalībnieki visu redzēs un pamanīs. "Tu vari būt motobraukšanas dievs, bet citi var kļūdīties un tevi neredzēt."

Eksperts iesaka rūpīgi izvērtēt savas un motocikla spējas: "Dažkārt jaunie braucēji iegādājas pārāk jaudīgus motociklus, un tad rodas grūtības savaldīt šo "ganāmpulku". Sākam ar mazāku kubatūru!"

Vēl viena problēma ir neizpratne par drošu ekipējumu. Irbītis uzsver – ekipējums jāpielāgo braukšanas stilam un apstākļiem, nevis tikai laikapstākļiem vai izskatam.

Ekipējums – glābējs kritiena brīdī

"Ekipēties vajag kritienam, nevis braucienam," uzsver eksperts. Minimālais komplekts katram motociklistam ir ķivere, cimdi, droši apavi, kā arī jaka un bikses, kas pasargā, šļūcot pa asfaltu.

Viņš min arī spilgtu piemēru no Amerikas: braukšana bez ķiveres tiek sodīta ar naudas sodu, bet par braukšanu bez aizsargbrillēm var pat nonākt cietumā. "Bez ķiveres tu riskē ar savu galvu, bet bez brillēm vari apdraudēt citus – ja kāda vabole trāpa acī, vari kļūt akls un izraisīt smagu avāriju," brīdina Irbītis.

Mūsdienās ir pieejams kvalitatīvs ekipējums visiem laika apstākļiem – tāpēc neviens vairs nevar atrunāties, ka būtu grūti braukt droši.

Ieteikums jaunajai paaudzei: domā kā pilots

"Motobraucējam jādomā kā kaujas lidmašīnas pilotam – tiklīdz esi uz ceļa, jārēķinās, ka visi grib tevi notriekt," skaidro Oskars Irbītis.

Viņš aicina motobraucējus būt īpaši uzmanīgiem: "Auto vadītājam jāskatās divreiz, bet motociklistam – vismaz trīsreiz. Satiksme nav vieta, kur kādam kaut ko pierādīt – trase ir īstā vieta, kur samēroties spēkiem."

Eksperts arī iesaka iesācējiem apmeklēt drošas braukšanas pasākumus, braukt kopā ar pieredzējušiem motociklistiem un izmantot iespējas mācīties no citu pieredzes.

"Šosezon visa vasara būs bagāta ar moto pasākumiem – gan trasēs, gan klubos. Tajos var smelties vērtīgas zināšanas un padomus," piebilst Irbītis.

Jauns.lv jau ziņoja, ka 26. aprīlī spilgti tika atklāta ikgadējā motosezona. Motorbraucēji jau rīta pusē pulcējās pie t/c „Mols”, lai kopīgi atklātu ikgadējo motosezonu. Motosezonas atklāšanā startēja parādes motokolonna pa Rīgas ielām ceļā uz Spilves lidostu.

 Rīgā atklāta ikgadējā motosezona.

“Latvijas Motosezonas 2025” atklāšana

Sestdien, 26. aprīlī, pie t/c „Mols” Krasta iela 46. sākot no plkst. 10.00 pulcējās Latvijas motobraucēji, lai kopīgi ...