Zini savas tiesības! Kā rīkoties, ja reiss kavējas, tiek atcelts vai atsaka iekāpšanu lidmašīnā?
foto: LETA
Rīgas lidostas terminālis.
Tūrisms

Zini savas tiesības! Kā rīkoties, ja reiss kavējas, tiek atcelts vai atsaka iekāpšanu lidmašīnā?

Marianna Ozola

Jauns.lv

Ceļošana ar lidmašīnu ir kļuvusi par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu – tā ir ātra, ērta un bieži vien vienīgā iespēja nokļūt galamērķī. Taču, neskatoties uz pārvietošanās ērtībām, pasažieri bieži nonāk nepatīkamās situācijās, piedzīvojot reisa aizkavēšanos, tā atcelšanu vai atteikumu iekāpt lidmašīnā. Šādos brīžos svarīgi ir zināt savas tiesības un atbilstoši rīkoties.

2024. gadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) saņēma 554 sūdzības par pārkāpumiem, kas saistīti ar aviopārvadājumu regulu un bagāžas jautājumiem. Tas liecina, ka aviopasažieru tiesību jautājumi ir aktuāli un patērētāju informētībai ir būtiska nozīme.

Svarīgākie padomi aviopasažieriem:

  • Iegādājoties biļeti, rūpīgi izpēti pārvadātāja noteikumus – vai biļeti iespējams atgriezt, kādi ir bagāžas noteikumi un kā rīkoties, ja tomēr ceļojums  jāatceļ.
  • Ja plānots vairāk nekā viens lidojums, pārliecinies, ka starp reisiem ir pietiekams laiks, it īpaši, ja jāpārvietojas uz citu termināli vai lidojums notiek ārpus Šengenas zonas.
  • Reisa aizkavēšanās vai atcelšanas gadījumā aviokompānijai ir pienākums informēt pasažieri par viņa tiesībām, nodrošināt pamata aprūpi (ēdināšanu, saziņas iespējas u. c.). Tiesības uz kompensāciju ir tad, ja atcelšanu vai kavēšanos neietekmē ārkārtas apstākļi.
  • Kompensācija pienākas arī tad, ja iekāpšana tiek atteikta bez attaisnojoša iemesla.
  • Problēmas ar bagāžu jārisina nekavējoties – ziņo lidostas atrasto mantu birojam un pēc tam, ja nepieciešams, raksti sūdzību aviokompānijai: 7 dienu laikā par sabojātu bagāžu, 21 dienas laikā – par aizkavējušos bagāžu. Ja bagāža nav atgriezta 21 dienas laikā, tā tiek uzskatīta par nozaudētu.
  • Kompleksu tūrisma ceļojumu gadījumā, ja rodas pretenzijas par sniegto pakalpojumu kvalitāti, nekavējoties sazinies ar pakalpojuma sniedzēju.

Ieteikums: sūdzības iesniedz pats, bez starpniekiem! Vispirms jānosūta sūdzība attiecīgajai aviosabiedrībai, aizpildot aviosabiedrības nodrošināto veidlapu vai tiešsaistes formu. Ja sniegtā atbilde neapmierina vai tā nav sniegta vispār, iesniedz sūdzību atbildīgajā institūcijā pats, tādējādi izvairīsies no nevajadzīgiem izdevumiem, ko pieprasa starpnieku kompānijas. Vairāk informācijas par aviopasažieru tiesībām - šeit.