
Gargabalnieks rekordists: testējam elektrisko "KIA EV3"

Ar vienu uzlādi veicamās distances ziņā korejiešu elektromobiļi ir lielākie "Tesla" konkurenti, tādēļ likās interesanti izmēģināt jauno "KIA EV3" - cik tad tālu tas spēs nobraukt?
Uzreiz jāsaka, ka distances ziņā EV3 patiešām pārsteidza: šis ir pirmais elektromobilis, kurā iekāpjot, uz displeja ieraugi skaitli, kas sākas ar pieci - 540 kilometri! Turklāt te nekas nav pārspīlēts, kā daždien gadās citos elektromobiļos, kur pēc 100 nobrauktiem kilometriem saproti, ka sākumā solīto distanci tomēr nevarēsi nobraukt un būs pa ceļam jāuzlādējas. EV3 viss ir pa godīgo un solītais tiešām atbilst realitātei. Interesanti, ka displejā redzami vēl divi skaitļi: viens rāda minimālo nobraucamo distanci, kāda tā būs, ja brauksi absolūti neekonomiski un spiedīsi gāzi grīdā (te, protams, vairs nav nekādu 500 km), bet otrs - maksimālo distanci, ko droši vien varētu sasniegt, ripinoties uz 50 kilometriem stundā un izslēdzot klimatkontroli un radio (tādā režīmā sasolīti pat visi 700 km!). Es necentos neko ekonomēt un braucu normālā ikdienas režīmā. Lai arī visus solītos 540 km tā arī testa laikā nenobraucu laika trūkuma dēļ, tomēr redzētais ļāva secināt, ka solījums tiešām nav no zila gaisa grābts. Par to KIA visu cieņu.
Galdiņš kafijai un sviestmaizei
No tehniskā viedokļa šajā auto viss ir labākajā kārtībā. Ar vienu uzlādi veicamā distance, kā jau noskaidrojām, visnotaļ pietiekama, auto gaita ir stabila un ne par cietu, ne arī par mīkstu - viss ļoti sabalansēti. Kā jau elektroauto ierasts, iekšpusē vietas ir gana gan priekšā, gan aizmugurē. Bagāžnieks varbūt varētu būt lielāks, taču nav jau arī tā, ka tur neko nevarētu ielikt - pāris koferiem vietas būs pietiekami, tāpat arī no veikala vedamajiem pārtikas krājumiem nedēļai. Par dinamiku arī nav jāuztraucās, jo, lai arī EV3 nav pats sportiskākais no elektromobiļiem, "uzrāviens" ir pietiekams, lai apdzīšana nesagādātu nekādas problēmas.

Te ir arī visas iespējamās drošības sistēmas, kameras un sensori, kas pastāvīgi pieskata, lai no kādas puses tev neuzglūnētu kādas nepatikšanas. Ir gan KIA un "Hyundai" ierastā "aklās zonas" kamera, kas ieslēdzas pagrieziena veikšanas brīdī, gan arī 360 grādu kameras, kas palīdz parkoties vai uzsākt braukšanu no autostāvvietas. Visu nepieciešamo informāciju atrodam garajā ekrānā, kas stiepjas pāri gandrīz visam priekšējam panelim, taču ir atstātas arī dažas fiziskas pogas, kas atvieglo audiosistēmas skaļuma regulēšanu, klimatkontroles vadību (jā, nav obligāti braucot jābakstās ekrānā!), fiziskas pogas atstātas arī tam, lai displejā ātri varētu ieiet galvenajās izvēles sadaļās. Pa vidu starp priekšējiem sēdekļiem ir ne tikai nodalījums dažādām mantām un dzēriena traukiem, bet arī tāds kā izbīdāms galdiņš, uz kura mierīgi varētu novietot portatīvo šaha dēlīti. Uzspēlēt brauciena laikā šahu - interesanta doma! Bet piestājot ceļmalā, uz mazā galdiņa var nolikt kafijas krūzi un sviestmaizi. Vēl uzslavu pelnījuši arī ļoti ērtie sēdekļi.

Kādēļ tas viss izskatās lēti?
Tātad ideāls elektrauto, kuram es būtu gatavs kaut tūlīt iet uz salonu pakaļ un vest mājās? Pagaidiet, ne tik strauji! Ir arī mīnusi, jo atzīstos godīgi - pat neraugoties uz izcilo, kā tagad pieņemts sacīt, veiktspēju, man šis auto nepatika. Tīri vizuāli negāja pie sirds. No ārpuses vēl varbūt tīri tā neko: lai arī mazliet atgādina braucamo, kas varētu būt patapināts no "Zvaigžņu karu" impērijas garāžas (lielā mērā šo iespaidu rada futūtristiskā dizaina riteņu diski), pa lielam ar to varētu sadzīvot un skats no aizmugures man pat tīri labi patika.
Taču iekāpjot iekšā, mēs nonākam plastmasas valstībā. Reizēm gadās, ka ražotājam izdodas radīt automašīnu, kas izskatās dārgāka, nekā ir patiesībā, taču te mums ir pilnīgi pretējs gadījums - šis auto nebūt nav no lētā gala, taču iekšpusē tieši tā izskatās. Nu, ļoti plastmasīga apdare, turklāt rodas iespaids (uzreiz saku - tas ir kļūdains), ka plastmasa ir lēta. Patiesībā jau tā ir kvalitatīva, droši vien arī ekoloģiska un tādā garā, taču rada lētuma iespēju.
Visu dienu braucot ar EV3, es lauzīju galvu, kādēļ gan man radusies šāda lētuma sajūta. Atbildi atradu tikai pašā vakarā, kad aizvedu auto atdot dīlerim un noliku blakus savulaik jau testētajam milzīgajam EV9. Un sapratu: vizuāli abas mašīnas ir praktiski identiskas, atšķiras tikai izmēri un krāsa, jo EV3 ir mazāka un gaiša. Bet EV9 taču man patika tīri labi! Kā tad tā? Atminējums ir līdz smieklīgumam vienkāršs - krāsa. Melnais EV9 ar tumšo salonu izskatās solīdi un dārgi (kā tas arī patiesībā ir), bet gaišais EV3 ar gaišo salonu - lēti. Izrādās, pietiek mašīnā ielikt gaišas plastmasas durvju rokturus, lai rastos iespaids, ka tā ir par 10 000 eiro lētāka! Vismaz šajā gadījumā tieši tā ir iznācis. Var jau teikt, ka gaumes jautājums, taču es tomēr ieteiktu izvēlēties šo elektromobili tumšā krāsā un ar tumšu salona apdari.

Ņemam lielo akumulatoru!
Ja abstrahējamies no krāsu paletes, kas, kā jau teikts, patiesībā ir tīrais gaumes jautājums, tad "KIA EV3" ir ļoti labs elektroauto, kas kārtējo reizi pierāda, ka elektrisko braucamrīku nišā korejieši ir vieni no līderiem un Eiropas autoražotājiem ir vērts šo to pamācīties no viņiem. Arī cenu politika ir visai saprātīga: vienkāršākajā komplektācijā ar 58 kWh akumulatoru EV3 maksā ap 40 000 eiro, bet ar lielo 81 kWh akumulatoru - no 43 līdz 50 000 eiro. Droši vien prātīgāk izvēlēties lielāko akumulatoru, jo, galu galā, cenas starpība nav tik liela. Un, ja vēl pierēķinām valsts subsīdiju elektroauto iegādei, tad nav nepavisam nav slikti.

FAKTI
KIA EV3
Dzinējs: elektromotors
Akumulators: 58 vai 81 kWh
Jauda: 204 zs
Paātrinājums no 9 līdz 100 km/h: 7,5 sek.
Distance ar vienu uzlādi: vismaz 530 km
Cena: sākot no 40 000 EUR