
Latvijā pieaug to lietotāju skaits, kuri pirkumiem izmanto mobilās ierīces

Starptautiskais interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmums Gemius jau desmito reizi veicis ikgadējo E-komercijas pētījumu, lai noskaidrotu Latvijas interneta lietotāju iepirkšanās paradumus tiešsaistē. Rezultāti atklāj, ka pirkumu veikšanai arvien iecienītāki kļūst viedtālruņi, tostarp plaši tiek izmantotas interneta veikalu mobilās lietotnes. Savukārt, interneta lietotāju skaitā, kas iepērkas tiešsaistē, kā arī to plānoto tēriņu apjomos iestājusies zināma stabilitāte.
Gemius veiktajā E-komercijas pētījumā noskaidrots, ka pēdējo sešu mēnešu laikā internetā iepirkušies 86 procenti aptaujāto, un pirkumus tiešsaistē tie veikuši regulāri – 71 procents respondentu vismaz reizi mēnesī vai biežāk, no tiem 56 procenti tiešsaistē iepirkušies reizi vai vairākas reizes mēnesī, savukārt, 15 procenti – vienu vai vairākas reizes nedēļā. Pērnā gada rādītāji bija līdzīgi un vismaz reizi mēnesī internetā iepirkās 70 procenti no aptaujātajiem.
Iecienītākā ierīce tiešsaistes pirkumu veikšanai joprojām ir dators, taču tā popularitāte lēnām rūk – šajā gadā no datoriem internetā iepirkās 88 procenti aptaujas dalībnieki, kas ir 3 procentpunktu sarukums pēdējo trīs gadu laikā. Turpretī, viedtālruņiem turpinās uzvaras gājiens un tos izmanto arvien biežāk – pirms diviem gadiem tiešsaistes pirkumu veikšanai viedtālruņus izvēlējās 68 procenti aptaujāto, pērnajā gadā tie jau bija 70 procenti, bet šogad jau 72 procenti aptaujāto. Vaicājot par interneta veikalu mobilo aplikāciju izmantošanu tiešsaistes pirkumu veikšanai, 77 procenti aptaujāto norādīja, ka šādu iespēju izmanto, kamēr atlikušie 23 procenti priekšroku dod tīmekļa vietnēm un mobilās aplikācijas neizmanto.
Iztaujājot par šī gada tēriņu plāniem, atklājās, ka par diviem procentpunktiem palielinājies to respondentu skaits, kuri domā, ka tēriņi šajā gadā varētu saglabāties nemainīgi – šādu atbildi sniedza 47 procenti aptaujātie, kamēr divus gadus iepriekš tā uzskatīja 39 procenti. Joprojām vairāk nekā puse sagaida izmaiņas savos tiešsaistes tēriņos – tēriņu pieaugumu plāno 42 procenti aptaujāto, kamēr 2023.gadā tā plānoja 48 procenti, savukārt, samazināt savus tiešsaistes tēriņus iecerējuši 11 procenti aptaujāto, kurpretim pirms diviem gadiem samazināt tēriņus plānojuši 13 procenti.
Pieaugot patērētāju tendencei iepirkties internetā, arvien vairāk tiek dibināti dažādi e-komercijas uzņēmumi. Lai sekotu līdzi to kvalitātei, izteiktu atzinību labākajiem un iedvesmotu uzņēmumus, jau piekto gadu pēc kārtas norisināsies e-komercijas gada balva un jau otro gadu tā notiks Baltijas mērogā, attiecīgi pasniedzot gada balvu “Baltijas E-komercijas zvaigzne”. Konkursa stratēģiskais partneris ir Latvijas pasts; sadarbības partneri: Mēness aptieka, MakeCommerce, Aleph, Gemius, One More Agency, Element Digital, The Red Jackets, Login.lt, Nords Porter Communications.
Gemius E-komercijas pētījums veidots, izmantojot interneta aptauju gemiusAdHoc. Pētījuma pamatā ir dati, kas iegūti ar izlecošo interneta anketu palīdzību, kas tika rādītas pēc nejaušības principa izvēlētiem interneta lietotājiem Latvijas populārākajos portālos. Šogad pētījums veikts no 3. janvāra līdz 4. martam, aptaujājot 2101 respondentus vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem.