![Aviomaršruts no Rīgas uz Ameriku varētu būt reāla iespēja](https://i.jauns.lv/t/2025/02/12/3210506/660x471.webp?v=1739351327)
Aviomaršruts no Rīgas uz Ameriku varētu būt reāla iespēja
![](https://i.jauns.lv/t/pt/i65Y3LIsPJsJ4iqhM9RU7ZmE359AI0pQpLSs7fNQ/50x50.webp)
Aviokompānija "Norse Atlantic Airways", kas veic tālos lidojumus no Eiropas uz ASV, Rīgā ir izveidojusi administratīvo centru, kurā ar laiku būs vismaz 80 darba vietas un tiks vadīta visa aviokompānijas darbība.
"Norse Atlantic Airways" dibinātājs un izpilddirektors Bjorns Tore Larsens intervijā aģentūrai LETA saka, ka Rīga izvēlēta, jo šeit ir pieejami cilvēki ar nepieciešamajām prasmēm. Nākotnē varētu būt iespējams arī tiešais avioreiss no Rīgas uz Ameriku, bet Larsens pagaidām atturas minēt, kad tas varētu notikt.
Kāpēc jūs nolēmām izveidot administratīvo centru Latvijā?
Mēs vērtējām dažādas valstis un skatījāmies arī to, kur ir citas aviosabiedrības, un Baltijas reģionā bija izvietots diezgan daudz aviosabiedrību. Mēs atklājām, ka šajā reģionā ir diezgan laba kompetence, cilvēki ar pareizo attieksmi un pareizajām prasmēm, kas mums ir vajadzīgas. Tāpēc mēs īpaši izpētījām, kura no Baltijas valstīm vislabāk atbilstu mūsu mērķim, un mūsu izvēle bija Rīga. Pirmkārt, tā ir piekļuve pareizajiem cilvēkiem, un otrs bija savienojamība, jo ir viegli lidot uz un no Rīgas ar daudziem tiešajiem lidojumiem. Taču pats svarīgākais bija cilvēki.
Kādas funkcijas jūs šeit nodrošināsiet?
Pašlaik mēs sākam klientu apkalpošanu, kas attīstīsies par visu operāciju centru. Tas būs kā misijas vadības centrs. Ja jūs redzat, kā notiek raķetes palaišana kosmosā, tad tur ir misijas vadības centrs. Tā būs arī mums.
Pašlaik jūs īrējat telpas biznesa centrā "Novira Plaza", bet tika minēts, ka vasarā jūs pārcelsieties uz paplašinātām telpām. Kur tas būs?
Tas būs tepat. Pašlaik tiek iekārtota daļa šīs ēkas, lai tajā varētu izvietot mūsu jauno biroju. Es domāju, ka būs nepieciešami aptuveni seši mēneši, līdz jaunais birojs aptuveni 700 kvadrātmetru platībā būs gatavs.
!["Norse Atlantic Airways" dibinātājs un izpilddirektors Bjorns Tore Larsens.](https://i.jauns.lv/t/2025/02/12/3210508/660x471_precise.webp?v=1739351923)
Cik lielas investīcijas jūs pašlaik ieguldāt?
Mūsu galvenais ieguldījums būs cilvēki, un mēs nodrošināsim vismaz 80 pastāvīgas darba vietas. Nākotnē, domāju, ir liela iespēja, ka mēs paplašināsimies, jo, manuprāt, Rīga var būt interesanta vieta arī mūsu lidojumiem.
Jums bija tikšanās arī ar ekonomikas ministru.
Ministrs ir bijis ļoti pretimnākošs. Viņš skaidri norādīja, ka mēs esam laipni aicināti ne tikai veikt uzņēmējdarbību šeit, bet arī izveidot maršrutus no Latvijas, un mēs ļoti vēlamies to izpētīt. Man pirms dažiem mēnešiem bija tikšanās ar Latvijas premjerministri, un mans iespaids ir tāds, ka valdība ir ļoti vērsta uz to, lai radītu labas iespējas uzņēmumiem - gan Latvijas, gan ārvalstu uzņēmumiem - šeit dibināties. Tāpēc mēs esam ļoti apmierināti ar to, kāda sadarbība mums ir ar valdību. Mēs uzskatām, ka tas ir ļoti labi uzņēmējdarbībai, tas ir ļoti labi, lai Latvijā radītu vairāk darbavietu, un tas ir labi Latvijas ekonomikai.
Ja mēs runājam par ilgtermiņa plāniem, vai "Norse" varētu nodrošināt lidojumus uz Rīgu?
Jā, mēs domājam, ka nākotnē tā varētu būt reāla iespēja.
Cik tuvā nākotnē?
To es pagaidām nevaru jums pateikt. Es gribu teikt, ka mēs šobrīd šo iespēju izskatām, bet es nevaru nosaukt konkrētu laika grafiku, tas ir atkarīgs no vairākiem faktoriem. Taču mūsu mērķis ir panākt, lai Latvija kļūtu par vienu no mūsu galamērķiem.
Mēs domājam, ka tas būs lielisks galamērķis, piemēram, amerikāņiem, kuri vēlas šeit ierasties tūrisma vai uzņēmējdarbības nolūkos. Tas ir lieliski arī visam Baltijas reģionam, lai būtu piekļuve, piemēram, Amerikai.
Vai līdz ar to mēs varam rēķināties, ka te būs ne tikai jūsu administratīvais centrs, bet var tikt izveidota arī lidmašīnu bāze?
Mēs to izskatām, jā.
Arī Rīgas lidostas pārstāvjiem ir cerības, ka jūs nākotnē varētu sākt lidojumus no Rīgas uz ASV, jo jums ir atbilstoša tipa lidmašīnas. Vai tas ir reāli?
Es domāju, ka tas ir reāli. Tomēr, kā jau es teicu, ir jāsakrīt kopā vairākiem puzles gabaliņiem. Mums ir nepieciešams valdības atbalsts, lai pārliecinātos, ka biznesa plāns darbojas, un tā tālāk. Bet es domāju, ka tas ir reāli tāpēc, ka šodien šādu savienojumu nav un, lai nokļūtu uz ASV, jums ir jālido caur citām vietām. Šis reģions pats par sevi ir pelnījis savienojamību ar Ameriku, un, manuprāt, tam ir tirgus.
Kāda ir jūsu gaisa kuģu flote?
Mums ir 12 "Boeing 787 Dreamliner" lidmašīnas, kas pašlaik ir modernākās tālajiem lidojumiem.
Nedomājat savu floti palielināt, jo, piemēram, "airBaltic" plāns ir līdz 2030.gadam lidot ar 100 lidmašīnām?
Mūsu biznesa modelis atšķiras, jo mēs veicam tikai tālos lidojumus, tāpēc mums ir tikai viena tipa lielās lidmašīnas. Un mēs esam ļoti piesardzīgi, jo lidmašīnas ir ļoti dārgas. Kad tirgū situācija ir slikta, lidmašīnas var iegādāties par labu cenu, bet, kad tirgus ir ļoti spēcīgs, kā tas ir tagad, ir jāmaksā daudz. Tāpēc mēs esam ļoti uzmanīgi un vēlamies paplašināties tikai tad, kad varēsim saņemt labākas cenas.
Tomēr par lidmašīnu bāzi Rīgā varēs runāt tikai tad, ja paplašināsiet savu darbību?
Mēs to jau apsveram. Šobrīd mūsu flotē ir 12 lidmašīnas, kas ir vairāk nekā daudzām citām Eiropas aviokompānijām, kas veic tālos lidojumus. Tāpēc mēs domājam, ka arī esošās flotes ietvaros mums ir kapacitāte, lai iekļautu Rīgu. Tāds ir mūsu nodoms.
Latvijas nacionālo aviosabiedrību "airBaltic" ir skārušas problēmas ar dzinēju tehnisko apkopi. Vai arī jūs saskaraties ar līdzīgām problēmām?
Nē, mums šajā ziņā viss ir kārtībā, bet mēs zinām, ka tas ir skāris lielāko daļu aviosabiedrību. Līdz šim mums ir izdevies šo problēmu apiet, bet mēs ļoti labi apzināmies, ka šī ir pastāvīga problēma nozarē, kas diemžēl noved pie tā, ka jaunu lidmašīnu piegādes laiks ir ilgs un daudzas lidmašīnas šā iemesla dēļ atrodas uz zemes un nelido.
Kādas ir jūsu šā gada darbības prognozes?
Mēs domājam, ka 2025.gads mums būs ļoti labs.
Pagājušais gads nebija tik labs vairāku iemeslu dēļ. Pagājušais gads bija pirmais pilnais mūsu darbības gads, ir nepieciešams laiks, lai izveidotu aviosabiedrību un sakārtotu visus procesus. Tādēļ šis gads izskatās daudzsološāks.
Vai jūs domājat par paplašināšanos ne tikai uz Latviju, bet arī citām valstīm?
Mēs esam izveidojuši savu lidojumu tīklu un esam diezgan apmierināti ar to, tāpēc papildus tam mēs neplānojam daudz paplašināties. Piemēram, mēs tikko atklājām jaunu maršrutu starp Atēnām un Losandželosu, kāds iepriekš nekad nav bijis. Tas ir ļoti garš lidojums, kas ilgst 13 ar pusi stundas. Bet mēs redzējām, ka tur ir tirgus, un izrādījās, ka tā ir ļoti laba izvēle un šajā maršrutā ir daudz rezervāciju. Tāpēc mēs esam ļoti uzmanīgi, kad plānojam jaunus maršrutus, jo tālo lidojumu izveidei ir nepieciešams ilgs laiks. Taču es domāju, ka maršruts no Rīgas uz Ameriku varētu būt interesanta iespēja.
Kas ir jādara, lai šādu maršrutu izveidotu?
Es nedomāju, ka tagad varu iedziļināties detaļās, bet mums ir jābūt labam priekšstatam par to, kāds ir tirgus, kādus rādītājus var sniegt. Bet es domāju, ka tas ir iespējams. Es domāju, ka ir iespējams izveidot šādu maršrutu ar labiem ekonomiskajiem rādītājiem, bet tad ir arī jāiegulda zināmas investīcijas pirms rezultātu sasniegšanas.
Vai jums ir bijušas sarunas ar lidostu "Rīga" par šo jautājumu?
Mums jau iepriekš ir bijušas tikšanās ar lidostu "Rīga", tāpēc šobrīd mums nav konkrētu sarunu, bet mums noteikti ir laba saikne ar lidostu "Rīga". Viņi ir ļoti pretimnākoši.
Ja runājam par kopējo situāciju aviācijā, kāda ietekme pašlaik ir karam Ukrainā un tam, ka lidojumiem ir slēgta Krievijas gaisa telpa? Vai joprojām ir izjūtamas Covid-19 sekas?
Karš, protams, ļoti negatīvi ietekmē gaisa satiksmi, galvenokārt starp Eiropu un Āziju, jo tagad ir ļoti sarežģīti lidot uz Āziju. Tāpat tam ir negatīva ietekme uz ekonomiku.
Ja runājam par lidojumiem starp Eiropu un Ameriku, tad tas joprojām ir spēcīgs tirgus, un paredzams, ka tā tas būs vēl kādu laiku. Vienlaikus tad, kad karš beigsies, mēs domājam, ka atkal būs ļoti labas iespējas lidojumiem starp Eiropu un Āziju.
Es arī teiktu, ka šobrīd tirgu vairāk ietekmē karš nekā Covid-19. Tā ietekme ir aiz muguras, vēlme ceļot ir atgriezusies. Bet karš joprojām ir liela problēma.
Kā jūs raksturotu aviācijas tirgu tieši Baltijas reģionā?
Reģionālo tirgu labi aptver "airBaltic". Tā ir lieliska aviosabiedrība, kas apkalpo Rīgu un reģionu. Taču tālo lidojumu šeit nav, neviens nelido tālajos maršrutos. Protams, ka lielākajai daļai aviokompāniju ir lielie satiksmes centri, piemēram, "Lufthansa" Frankfurtē vai "British Airways" Londonā, no kuriem tās nodrošina tālos lidojumus. Bet lielās aviosabiedrības parasti neveido tiešos maršrutus uz tālajiem galamērķiem no lidostām, kas nav to vietējais tirgus. Mēs esam nedaudz atšķirīgi. Mēs veicam tikai tālos lidojumus un galvenokārt lidojam starp Ameriku un Eiropu. Daudzējādā ziņā mēs esam vairāk amerikāņu nekā Eiropas pārvadātājs, jo daudzi mūsu maršruti ved no Ņujorkas vai Losandželosas uz daudzām vietām Eiropā. Es domāju, ka, ja būs tiešais lidojums, piemēram, starp Rīgu un Ņujorku, tirgus attīstīsies ļoti ātri.
Tad jūs šeit neredzat lielu konkurenci?
Konkurence, protams, ir liela, taču tā ne tik daudz ir tiešā konkurence, cik netiešā. Visas lielās aviokompānijas, kas lido pāri Atlantijas okeānam, būs konkurenti, jo tās piedāvās biļetes caur kādu citu valsti. Bet tiešas konkurences, lidojot bez nosēšanās no šejienes uz Ameriku, nav.
Cik ilgs varētu būt lidojums, piemēram, no Rīgas uz Ņujorku?
Droši vien kādas astoņas stundas.
Latvijā ir tikai divi miljoni iedzīvotāju. Vai tas nevar būt šķērslis šāda lidojuma izveidei?
Mūsu tirgus tad būtu viss Baltijas reģions, jo Rīga būs dabiska izvēle arī daudziem cilvēkiem no Igaunijas un Lietuvas. Un tad jums ir aptuveni 6,5 miljoni cilvēku, kas ir pienācīgs tirgus lielums.