Vēlas īstenot “nulles tolerances politiku” pret atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h
foto: LETA
Viena no galvenajām prioritātēm ir nulles tolerances politikas ieviešana attiecībā uz ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h. Šī iecere paredz stingrāku uzraudzību un sodu piemērošanu, lai mazinātu nelegālo ātruma pārsniegšanu, kas ir būtisks satiksmes negadījumu cēlonis.

Vēlas īstenot “nulles tolerances politiku” pret atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h

Ieva Ozoliņa

Jauns.lv

Satiksmes ministrija (SM) nākusi klajā ar informatīvo ziņojumu, ko valdība izskatīs 7. janvārī, piedāvājot virkni jaunu pasākumu ceļu satiksmes drošības uzlabošanai. Starp prioritātēm izcelta "nulles tolerances politika" pret ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h. Tāpat plānots ieviest smago avāriju izpēti un paplašināt satiksmes dalībnieku kontroli, tostarp uzstādot vismaz 16 vidējā ātruma kontroles iekārtas un citas pārkāpumu uzraudzības sistēmas.

Nulles tolerances politika pret ātruma pārkāpumiem

Viena no galvenajām prioritātēm ir nulles tolerances politikas ieviešana attiecībā uz ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h. Šī iecere paredz stingrāku uzraudzību un sodu piemērošanu, lai mazinātu nelegālo ātruma pārsniegšanu, kas ir būtisks satiksmes negadījumu cēlonis.

Līdz ar to plānots uzstādīt vismaz 16 vidējā ātruma kontroles iekārtas un paplašināt pārkāpumu uzraudzību, ieviešot jaunus tehnoloģiskos risinājumus, piemēram, luksoforu signālu ievērošanas un sabiedriskā transporta joslu izmantošanas kontroli.

Pilotprojekti un jaunas prasības mikromobilitātei

SM plāno ieviest pilotprojektu, lai novērtētu sabiedrisko autobusu un kravas transportlīdzekļu vadītāju noguruma līmeni. Nogurums tiek uzskatīts par būtisku riska faktoru smagu negadījumu gadījumos.

Mikromobilitātes drošības uzlabošanai paredzēts noteikt pienākumu pakalpojumu sniedzējiem veikt reakcijas testus transportlīdzekļu nomām brīvdienu naktīs. Šis risinājums ir īpaši aktuāls, ņemot vērā mikromobilitātes straujo popularitāti pilsētvidē.

Satiksmes dalībnieku izglītošana un apmācību pilnveide

Lai mazinātu avāriju skaitu, īpaša uzmanība tiks pievērsta jauno transportlīdzekļu vadītāju apmācībai, paaugstinot prasības autovadītāja apliecības iegūšanai. Diskusijās apsvērti arī ierobežojumi mācību braukšanai ar "baltajām tiesībām". SM norāda, ka izglītojošajam darbam un preventīviem pasākumiem ir izšķiroša nozīme sabiedrības attieksmes maiņā pret satiksmes noteikumu ievērošanu.

Ceļu infrastruktūras uzlabojumi

Eksperti diskutē par būtiskiem uzlabojumiem ceļu infrastruktūrā, lai samazinātu negadījumu skaitu un smagumu. Starp piedāvājumiem ir:

  • Pretējās joslas norobežošana ar stabiņiem;
  • Krustojumu pārbūve, nodrošinot 90 grādu leņķi;
  • Turboapļu ieviešana, kas uzlabo satiksmes plūsmu un drošību;
  • Distances apzīmējumu ieviešana uz ceļiem.

Tiek vērtēta arī nepieciešamība samazināt kreiso pagriezienu skaitu un veikt izmaiņas ceļu pieslēgumos, lai mazinātu konfliktpunktus. Tāpat paredzēts piešķirt papildu finansējumu ceļmalu uzturēšanai, tostarp pļaušanai un ceļu virsmas apstrādei.

Jauni risinājumi autovadītāju pārkāpumu novēršanai

Lai mazinātu pārkāpumus un uzlabotu satiksmes kultūru, SM piedāvā vairākus risinājumus, tostarp:

  • Transportlīdzekļu konfiskāciju, ja vadītājam ir būtiski tehniskā stāvokļa defekti;
  • Auto konfiskāciju gadījumos, kad uzkrājies liels nesamaksāto sodu skaits.
    Tiek apsvērta arī iespēja sasaistīt apdrošināšanas prēmijas ar vadītāja pārkāpumu vēsturi, motivējot autovadītājus ievērot noteikumus.

Ātruma ierobežojumu pārskatīšana

Ministrija rosina samazināt atļauto ātrumu pilsētvidē līdz 30 km/h zonās ar lielu gājēju un mikromobilitātes rīku plūsmu. Tāpat tiek apsvērta ātruma samazināšana ārpus apdzīvotām vietām līdz 80 km/h, lai mazinātu risku uz lauku un reģionālajiem ceļiem.

Visaptveroša pieeja satiksmes drošības uzlabošanai

SM uzsver, ka ceļu satiksmes drošība jāskata vienotā kontekstā ar ceļu infrastruktūras attīstību. Tiek uzsvērts, ka efektīvu drošības risinājumu ieviešanai nepieciešama cieša sadarbība starp dažādām institūcijām, sabiedrību un transporta nozares pārstāvjiem.

Mērķis – samazināt bojāgājušo un smagi ievainoto skaitu

SM norāda, ka jaunie pasākumi ir vērsti uz avāriju skaita un smaguma mazināšanu, īpaši attiecībā uz neaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem, piemēram, gājējiem un velosipēdistiem. Plānots panākt, lai Latvijas ceļi kļūtu drošāki ikvienam satiksmes dalībniekam, un būtiski samazinātu negadījumu letālo iznākumu īpatsvaru.